AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.472

Tjut i högtalarna!

518power
hur får man bort tjutet i högtalarna, jag har kopplat bakhögtalarna till mitt steg och när jag startar bilen tjuter det om högtalarna och när jag gasar så tjuter det ennu mer, jag har dragit lågnivån på högersida vid tröskeln med plus kabeln kan det bero på det?
kr
80
kruz_power
318I - 88
det beror på att du har dragit nådon av lågnivå sladdarna eller ström kablen förnära en strönkälla eller att jorden inte sitter redigt..
hade samma problem för ett tag sen. jag köpte ett störnings filter för 200 :- och nu har det försvunnit..

•Alpinweiß • BMW • Team PuffSpin Racing •
♥ BMW - Körlek vid första bakvagnskastet ♥
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du jordat slutsteget och stereon i samma jordpunkt?
Är jordpunkten tillräckligt bra rent kontaktmässigt?
Har du tillräckligt grova kablar till jordpunkten? (minst lika grov som strömkabeln!)
Om inte, börja med att åtgärda jordpunkten!

Hjälper inte det, kan du prova att flytta signalkabelns dragning. Generellt ska man undvika att lägga signal-, ström- och högtalarkablarnas dragning nära varandra.

Hjälper inte det heller kan du prova ett filter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Lågnivå kabeln brevid pluskabeln är troligen boven i dramat; "gör om-gör rätt" t.ex. andra tröskeln eller i mitten så blir det förhoppningsvis bättre

Störningar via pluskabeln förkommer mera sällan och då oftast på slutsteg av sämre kvalitet
Blir det inte bättre får du prova dig fram för att hitta om det är via headuniten, lågnivåkablarna, stegt eller högtalar kablarna oljudet kommer in...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Har du otur så har du haft rutten jordning som i sin tur kortslutit en hel del grejor, däribland en liten enhet i din stereo som då sett sina sista dagar...

Hände för mig, iaf. =)
Gör så här: Lossa tillfälligt lågnivåkablarna framme vid stereon och starta. Är det fritt från störningar, tyst och fint? Isf ingen fara med kabeldragningen i sig. Prova då att lägga bara jord på kontakterna (yttre ringen på RCA-pluggarna) mot stereons chassi eller mot lågnivåutgångarna jord, kom störningen tillbaka? Då har du en jordslinga och eliminerar störningen enklast genom att sätta en jordavbrottsenhet på kabeln. Finns hos billjudsshoppen, kopplas enkelt på RCA-kontakterna.

FP
518power
vet du var jag kan hitta en jordavbrottsenhet på nätet eller butik?
MDS, Biltema m.fl, tror de flesta i branchen har såna att sälja.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.