AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.431

Växelåda, olja och nivå frågor.

Jag har ingen aning om när det e bytt växelådsolja i min automat men oljan börjar bli brun så det är dags att byta då va?

Sen anar jag stora oråd, kollade växellådsoljan idag med kall motor och nivån var långt över maximum.
Vet att man ska kolla med varm olja och motorn igång (P,N) men stiger inte nivån då istället för sjunka? För gör den det så har jag stora problem någonstans.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, du ska kolla nivån med varm växellåda, alltså kör 3-4mil o kolla sen med läge P el. N ilagt efter att du kör igenom alla växlar med spaken!

Men nivån brukar alltid ligga lägre vid kall olja, så troligen har du för mycket i lådan! Brukar ligga på nedre delen av stickan när oljan är kall.......
Viktigt är ju dock att bilen står plant!

För övrigt en mycket god idé att byta ATF-olja i växellådan inkl oljesil, det fuskas mycket med just detta o då slits lådorna fortare.
Helst ska man tappa ur hela lådan, tömmer du bara tråget o byter silen går det i 3-3.5 liter, medans en låda till din 735:a med körprogram totalt innehåller 8,5 liter!

///Magnus
Ok, men jag tycker oljan känns vattnig eller ska den vara väldigt "droppig"?. Det kan inte leta sig in vatten in dit på något sätt?

mvh / Lars

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
ATF är "blaskigare" än motorolja.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fu
101
furom
bmw 735 ia 87
bmw 733 ia 82
fick i 7 liter i min har bytt låda i helgen med turbin tömd oljan köpt på odal 39 kr litern dexron 3

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
furom: vet inte vart du vill komma, men ZF 4HP-22 har en oljerymd på 7.5 liter, medans ZF 4hp-22EH har en oljrymd p å8.5 liter, den senare är lådan med körprogram.

Laggie: ATF olja ska vara tunnflytande, sen om du har vatten i olja, kan ju förklara att oljemängden är för hög.
Har bilen stått länge??, borde vara enda möjligheten till att det kommit in vatten/fukt i lådan, om än lite långsökt.

Troligen har nån ovetande fyll på olja efter att dom kollat stickan på felaktigt sätt!

Bytt olja om du är misstänksam, eller bytt oavsett, men använd en bra olja, ATF Dexron III, ska vara en syntetisk ATF-olja i lådan igentligen.

///Magnus
Skulle tappa ur lite olja iaf igår men insexnyckeln snurrade bara runt, var väll sönderdragen sen förut.

Så nu måste jag svetsa fast en metall bit på pluggen och dra lös den helt för att byta ut den till en ny, det låter vettigt eller?

mvh / Lars

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jag skulle slå i en lite större torx eller tolvkantshylsa i insexskruven o dra loss på så sätt, eller en liten rörtång/papegoj-tång så lossnar den säkert, glöm inte o köpa nya plugg först bara.......

///Magnus
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
När jag tömer oljan så lossar jag röret till mätstickan som sitter i framkant på tråget, tycker det är betydligt lättare än att hålla på med en liten insexplugg.

//Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.