AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.222

nya regler om lb-reg

Sida 2 av 2
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
KRAFTWERK
Håller totalt med Dig. Vi BMW-körare har nog i mång och mycket samma åsikter, det va därför jag ville haft tag i någon miljöpartist att kommentera. Men som någon skrev innan det finns nog inga på detta forum... Jag kan köpa en del av Vägverkets satsningar på 2+1 vägar med när de bygger helt nya motorvägar (t.ex. E22 söder om Kalmar) så förundras man att de inte kan bredda ut vägarna till "fullbredd". Det är ju ändå förberett för det med breda brospann o liknande. Men det enda skäl jag hört är att hastigheterna blir för höga på separerade motorvägar, alltså 2+2 vägar. Är det ett godtagbart skäl? Det måste väl vara bättre att göra säkrare vägar och acceptera högre hastighetsbegränsningar typ 130km/h på de "säkra vägarna" för att höja trafikmoralen. Jag menar, hittar jag en bit fin E6a så kommer ju pedalen att testas mot mattan. En väg som med lätthet tål både 130 och 150 km/h. Får man då "köra av sig" på en sådan väg i bland så blir tempot lugnare på 90-vägar=mindre allvarliga olyckor. Men visst det har inget med dieselskatten att göra...
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Håhå... Jag är med Dig till 100%, Mr.Christian :)

Själv är jag lite inne på tex. Berlin-modellen: 60Km/i stad, fler filer, gratis parkeringar, mm. ÖKA GENOMSTRÖMNINGEN (och möjligheten att göra sig av med bilen fort, mm), av trafik, i stället för att skapa köer, accelerationer, inbromsningar, trafikstockningar, osv. som ENDAST verkar skadligt på stadsmiljön!

De har gjort PRECIS tvärt om i Eskilstuna, där jag bor.... APOR, är vad De är...

BMW - Liebe auf den ersten blick...
KRAFTWERK,

har svårt att förstå att du kan vara så kategorisk för diesel och anse att de har en orättvis beskattning. Beskattningen är tänkt att vara den samma som för en bensinbil vid 1500mil fn. Dessutom hart befintliga dieselbilar MYCKET högre utsläpp av kväveoxider(försurande) och partiklar(cancerogena) än motsv bensinbilar som iofs har andra utsläpp som är högre än diesel.

Intressant med de nya katalysatorerna dock som jag antar får bukt med kväveoxidutsläppen? Partikelfiltret har väl redan ordnat de utsläppen men återfinns på endast en liten del av dieselvagnsparken.

Avslutningsvis så gräver man i utsläppsfrågan ännu kommer man sannolikt att bli än mer konfunderad och ha svårt att komma till en väl grundad slutsats.

/Simon
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Tycker det är lite bakvänt att lb-reggade bilar ska ha lägre skatt, borde det inte vara mer logiskt att ha högre skatt på lb-reggade fordon då de väl oftare släpper ut mer?
Är det någon som vet om det skulle gå att eftermontera de nya partikelfiltren? Jag har hört från en osäker källa att det inte skulle gå men det verkar ju lite skumt...

KRAFTWERK:
här kanske du kan hitta en miljöpartist med bil:
Länk
:-)

/Fredrik
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Usch, jag kollade lite på den länken till Gröna bilister och jag kan väl säga att de har inte samma syn på bilism som jag...
Bilen är ett frihetsredskap som jag lever med och trivs med. Ett redskap att ta mig dit jag vill och när jag vill och med vilken fordonsstyp jag vill. Jag har ingen möjlighet att ta hissen ner till bottenplan och köpa mjölk runt kvarteret eller kliva på tunnelbanan för att gå på bio t.ex. Jag MÅSTE ta bilen om jag ska någonstans. Och jag är väl ändå priviligierad som har en mack 8 km hemifrån där jag kan köpa mjölk o tidning. Hur skulle en bilpool fungera för mig? Jag har t.o.m flera egna bilar för att någon ska passa mig för ändamålet.
Och nu vill de göra det till en kvinno- och klassfråga att köra bil. Jag skarvar in lite från deras sida:

"- Växthuseffekten är ett gigantiskt hot och koldioxidutsläppen måste minskas radikalt. Att i det läget föreslå att kvinnor ska köra lika mycket bil som männen är direkt ansvarslöst. Vill de också att kvinnor ska köra lika mycket stadsjeep som männen, eller lika mycket för fort? MRF borde istället kampanja för att männen ska minska sitt bilkörande till kvinnornas nivå alternativt lära sig köra bränslesnålare eller köpa bränslesnålare bilar. Det skulle vara ett viktigt steg på vägen mot att uppfylla riksdagens klimatmål.
Blir det billigare att köra bil, gynnas de som redan idag kör mycket bil och de är främst män. Ökar privatbilismen ytterligare, slår det främst mot dem som idag i hög utsträckning använder kollektivtrafiken och är låginkomsttagare, där kvinnor och äldre är överrepresenterade. För att gynna dessa grupper är det mycket effektivare att satsa på bättre kollektivtrafik och möjlighet att genom bilpooler köra bil utan att äga den."

Är det någon som kan förklara för mig hur ökad bilism skulle DRABBA mig ekonomiskt? Det måste väl gynna mig om bilismen blir billigare? Mera och bättre infrastruktur, handeln längs vägarna gynnas oxh staten skulle få in mera momspengar på drivmedel och varor som bilismen förbrukar. Nej, som sagt Gröna Bilister och jag lever nog inte på samma planet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.