|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej allihop här är dom nya reglerna om lb-reg,gamla bilar som vanligt .från o med modell 05 krävs intyg av tillverkarn enligt besiktningen. som nybliven bmw ägare reggade jag min igår. | |
|
De reglerna gäller från årsskiftet, dessutom gäller det inte årsmodell 2005, utan bilar som registrerats efter 31/12 2004... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har funderat på att lastbilsregistrera min bil men nu har jag hört rykten från två olika håll om att det inte går att regga tillbaka bilen till PB igen om man skulle vilja det. Är det någon som vet om det är sant ? |
|
|
Som reglerna ser ut nu är det inte sant... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Så om man importerar en bil från Tyskland i år så kan den alltså inte lb-reggas som förr? | |
| Hoppas att kommande AutoPower-forumet kommer att ha en sticky-funktion, där det mesta som Jesperado svarar på stickas... | |
|
kentsamuel: Att det inte ska gå att lastbilsregistrera en personbil har det aldrig varit tal om, däremot har det lagts fram lite nya regler. När dessa regler ska träda i kraft är det ingen som riktigt vet, som läget är nu gäller de gamla reglerna precis som vanligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nja, alltså Du KAN få BLANKT NEJ, från tillverkaren, om lB-reggningen inverkar på ett negativt sätt, vad gäller krockgardiner, mm. Du kan tex INTE lb-regga en ny Citroën C5 HDI fr.om 31/12-04. TVÄRSTOPP! Har försökt... Detta tycker jag iofs. är bra. Det är skattelagstiftningen det är fel på, och den måste bara ändras... Så här kan vi inte ha det... /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Det är ju synd att vi har jobbdesperata östlänningar som gärna agerar strejkbrytare. Fast Åkeriföreningen skulle väl aldrig kunna ena alla lastbilschaffisar till en strejk mot främst bränsleskatterna... |
|
|
Jeppe, Så idag är det ingen praktiskt skillnad från förra året. Men om reglerna träder i kraft så gäller det alla bilar reggade från -05? Hur ställer sig BMW till att ge ut dessa intyg? |
|
|
kentsamuel: Nej, det är samma sak. Ja, bilar registrerade 05... Det vet jag inte, jag vet inte vilka intyg det talas om...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag vet inte heller. Har inte hört det förrän jag läste första inlägget i denna tråden. Tack för klargörandet. |
|
|
Jo, så här är det! När jag säljer en ny C5 Diesel tex., och ägaren vill lb-regga den, så MÅSTE jag ringa CS och se hur det ligger till med den nya modellen. Frankrike vill inte höra talas om att man gör åverkan i ett helt fungerande krocksäkerhetssystem, med gardiner överallt och kuddar till förbannelse. De säger NEJ! Det går inte. Då gäller inte garantin vad gäller säkerhet! Då köper inte kunden...och det skulle inte jag heller göra, för den delen.. Bilar UTAN gardinsystemet går, men de finns inte längre, i och med -05, i modellprogrammet! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Sveriges sätt att se på Diesel är sååå föråldrat, att det inte finns ord... Nu gör PSA och BMW dieslar tillsammans, för att de är BÄST på det! Mercedes inte att förglömma, dock. Nu kommer det en ny, självrenande hel-metall kat (FAP) från Frankrike, den enda i världen, som kommer att fixa det allra "sista" i utsläpp, så att en Diesel med detta FAP, blir RENARE än ALLA bensinbilar.... Skicka Miljöpartiet åt h-vete...rent ut sagt.... /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
| Det va faktiskt lite intressant, sista inlägget. Utan att avslöja någon partitillhörighet, kan det finnas någon miljöpartist på detta forum? Och i så fall - hur ställer sig denna person till dieselbilar? | |
|
mr.christian Du söker en schizofren snubbe... BMW är för nuftiga människor. Oförnuftiga människor håller på MP. |
|
|
Kraftwerk: hav förtröstan 1/1 2006 är det TÄNKT att dieslar ( och bensinare) som har miljöklass 2005 skall få skatt efter utsläppen därav höjningen redan nu på Dieselskatten Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kraftwerk: är det Citroen i Frankrike eller Citroen Sverige som inte vill?? Det finns ju länder där LB reggat är ännu vanligare än här; nämligen våra grannland Norge och Danmark där just LB reggat är så vanligt så att INTE kunna erbjuda LB reggat är i dom länderna så dumt att inte ens en fransk byråkrat kan vara så korkad... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag gissar (vet, underförstått) att det i grund och botten är restriktioner från HK i Frankrike, som gäller dessa vagnar. Nu är ju specifikationerna iofs. lite olika för olika länder. Vi får inte exakt samma biltyper som säljs i tex. hemlandet. Modellprogram och utr. paket finslipas för respektive lands försäljningsförutsättningar. Mao. KAN det vara så att man i tex. Norge kan välja en HDI eller Exclusive utan gardinsystemet på nya modellen, men det är inte troligt, då Citroën ju går ut och marknadsför C5 som en av världens absolut säkraste bilar i klassen. Och det är de faktiskt, i och med den nya modellen! Jag skall undersöka detta, och återkommer! Förresten, jag ber litet om ursäkt för påhoppet på de som anser Miljöpartiet vara ett bra parti att rösta på... Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
| Men inte då, KRAFTWERK, behöver Du ursäkta Dig... Som sagt tidigare, finns här någon miljöpartist på detta forum eller håller de sig till andra forum? Det brukar nämligen vara så att miljöpartister inte lever som de lär... Jag hade gärna hört några rimliga argument för de skattelagar vi har i Sverige på dieselbilar. Skulle andra europeér vara så mycket sämre människor som kör nya, moderna (läs: rena) dieselmotorer? Är det inte möjligen så att dieselbilarna straffskattas i Sverige FÖR ATT DET GÅR? Ni som kör dieselbil i Sverige, kör ni inte diesel för att spara pengar? (Möjlighet till bra avtal på drivmedel o.s.v) Förstå mig rätt, jag hade kört diesel om det inte va så förb-t dyrt med skatten... Tänkte skaffat mig en Carawelle TDI eller Vito CDI, men skatten är ju 12000kr/år. Vettigt? | |
|
mr.christian: Nej, skatten är helt orimlig!!! Det stämmer som Du säger, en stor del av beskattningen har tillkommit just för att det ÄR MÖJLIGT att genomföra! Av alla dessa miljarder i intäkter staten tar...Har tex. vårt vägnät blivit så mycket bättre? NEJ, hävdar jag! Största delen av pengarna FELSATSAS, däremot, samt används till "snål-lösningar" som tex. den riktiga skit-lösningen med dubbel-enkel-dubbel-fil på tex E20, med vajerräcken överallt... nu är iofs. vajerräcken i sig väldigt bra, men inte på dessa vägar...det skapar otroliga problem för bärgare, ambulanser, mm. att snabbt ta sig fram, mm! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.