AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
830

Ta loss en växelknopp ?

fjamsetramsa
Ska byta till belyst..ngn säger man ska dra den rakt upp bara men det verkar svårt...ingen skruv under emblemet eller är den gängad????
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bara att dra utav h...vete...men passa dig så du inte slår dig när den släpper
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Det är "bara" att dra den rakt upp. Brukar sitta som f-n.
Gör inte som en polare bara - han satte sig med ett ben i vardera framstol och tog i. Efter mycket om och men lossnade knoppen med ett fint blå-öga till följd.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
fjamsetramsa
Ingen skruv eller nått då??
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, det är som sagt bara att dra rakt upp. Men som andra påpekat, var försiktig när du drar för den sitter ganska hårt. Första gången jag gjorde det så slutade det med att jag slog mig själv på käften så att säga :-)

Har dock en fråga relaterat till detta. Sist jag var och demonterade och monterade växelspaksknoppen kändes det som jag "påverkade" växelspakslänkaget på något sätt. Jag upplevde att efter arbetet var det större motstånd att lägga i backen samt att det nu finns svaga vibrationer i växelspaken med fyrans växel. Eller är det bara inbillning, men...

Är länkaget designat för de drag och tryckkrafter man gör på växelspaken, eller är det tänkt att man ska avlasta länkaget med en motkraft som man lätt kan lägga på mha det genomgående hålet på växelspaken? Se bilden på länken vad jag menar med det där genomgående hålet.
Länk
ma
53
majfrs
525i touring -94
På min 520 -89 sitter det en liten insexa på framsidan av knoppen.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ett litet tips bara, lägg i tvåan innan ni drar.

Bilen: Länk
fjamsetramsa:

Jag kan befria dig från problemet och köpa växelspaksknoppen av dig... :-)

Vad ska du ha för den?

// Jögge Länk

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
tipps:

Sätt dig i baksätet, lägg i tvåan och dra snett bakåt uppåt. Det är liksom lättare att dra mot sig bakåt än rakt upp. Och kom ihåg att koppla ur belsysningen i knoppen(om ni har det) först!
Frapp:

Han skulle just byta till en med belysning...

// Jögge Länk

fjamsetramsa
Den gamla är dessutom skinnlös..därav byte...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
ja ja, jag såg det men tänkte också som ett generellt tips, om någon annan läser som kanske har belysning. Då är det ju synd om han drar av sladdarna...
Så rätt så...

// Jögge Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.