|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet vilken motorolja som går bra till en 530i -89? Har ingen instruktionsbok och varning kom precis om låg oljenivå.... Har statoil eller ok/q8 några som duger? | |
|
Olja är ett av de mest frekvent diskuterade ämnena på detta forum, om du vill se vad som skrivits innan i ämnet: använd "sök inlägg" (men sätt av åtminstone hela morgondagen för läsning för det finns mängder av inlägg!) ;o) Kortfattat skulle jag föreslå följande olja: En helsyntetisk olja med följande klassning; API SJ eller hellre SL ACEA A3 SAE 0W40, 5W40 eller 5W50 (den sistnämnda om du kör hårt). Är oljan BMW-longlife eller BMW-special-klassad, är det en fördel men inget absolut krav. Märket på oljan spelar mindre roll om ovanstående klassningar är uppfyllda. En liten passus: En del oljetillverkare säljer lite fult, högraffinerad mineralolja (EHVI) under namnet "helsyntetisk". Dessa oljor är inte direkt dåliga men är inte lika bra som riktig syntetolja (PAO, PIO eller esterolja). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu har jag inte den blekaste vad det är för olja som finns i redan, tänkte bara fylla på det som fattas. Går det och blanda oljor? alltså om den som finns i redan är låt säga halvsyntetisk, och den jag köper är helsyntetisk?. | |
|
Ja, det går utmärkt. Det är bättre att använda "en för bra olja" när du blandar, än att använda en sämre olja - dvs. man kan ta det säkra för det osäkra. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.