|
|
|
|---|---|
wowwe |
Hej Jag går i bilbytar tankar och är i behov av lite hjälp av er erfarna här på detta underbara forum. Problemet är skall man köpa svensksåld och få lite för sin egen eller köpa import och få ett bra pris för sin egen. Jag vill ha en 530 med en massa utrustning men vet inte vad som är smart. Jag är lite rädd för det är mycket pengar vi pratar om.Bilen har jag tänkt att behålla tills dem bytar kaross nästa gång, så kanske om jag säljer den sen vad är lättast att sälja. 1. Köpa svensksåld 530 med nuvarande motor 231hk 2. Vänta på nya motorn som kommer till e60 och köpa antigen 530 eller 525. 3. Köpa denna kanske FörsäljareBilcity Göteborg AB - Askim Telefon: 031 - 68 35 70 Fax: 031 - 68 59 78 E-post: info@bilcity-gbg.se Fordonsinformation BMW 530IA NYA MODELLEN E60 Årsmodell: 2003 Reg datum: Mil: 1.100 Färg: Silver/grå metallic Fordonstyp: Sedan Antal bäddar: Längd: Totalvikt: Slagvolym: -1 Motortyp: Växellåda: Automatisk Drivmedel: Bensin Effekt: Pris: 446.000 Extrapris: 420.000 Pris ex moms: Info: Automatisk växellåda, Beige läder, Dynamic Drive, Larm, El-gardin bak+sidodörrar bak, El-speglar avbländningsbara, Aktiva Komfortstolar El-inställbara, Stolsvärme fram + bak, Glastaklucka, Strålkastarrengöring, Xenon, Klimatanläggning, 18" Alu-fälgar, Telefon professional, HiFi-system professional, Servotronic, Trä-pkt, PDC (park-distance-control), Kurvljus, Aktiv farthållare, Navigationsystem professional, CD-vxl, Garanti från BMW till 2005-05. 26 % under nypris (Nypris ca 625.000 kr) VI HAR ÄVEN ANDRA FÄRGER OM SÅ ÖNSKAS 4 . Sälja min privat och få ett bättre utgångsläge här hemma på marknaden 5. Köpa kanske en e90 330 eller 325 men är tveksam lite till storleken då vi har ett litet barn och ett till på väg. Tacksam för alla svar |
wowwe |
Glömde att nämna min egen bil. o Jag har en bmw 528-98 med 17300 mil och nyservad men inspektion 1 på Paulsonns bil i Helsingborg. Bilens spec är. Svart II Svart skinn Träpaneller Rollo bak Mugghållare fram och bak Skisack och dellbart baksäte Handsfree till mobil Regnsensor Xenon 5 st 17 fälgar och 15" vinterdäck M sportchassi,ratt och knopp Manuell och är import med mig som 2 ägare Länk |
|
Om du har råd skulle jag rekommendera dig att köpa nya 525i -05 med 218 hk, kanske prata med en handlare om att få köpa en demobil med några hundra mil på mätaren redan innan de själva beställer den så ni är överens om utrustning, färg, etc. Bättre andrahandsvärde, försäkringspremier, servicekostnader, etc än direktimport. Men visst kan du få mycket för pengarna om du också tar en direktimporterad 530i med en massa kul utrustning. Just utrustningen kostar ju mycket på en ny bil men inte på en begagnad. Det beror på vad du värdesätter. Personligen skulle jag föredra det förstnämnda med en modernare och snålare motor. Din egen skulle jag försöka sälja privat i första hand. Lycka till! |
|
|
Men den gamla motorn i 530in måste säkerligen vara starkare än den nya som kommer till 525an, för hur mycket högre vrid kommer den nya 2.5 liters motorn ha jämfört med den gamla i 525an? Jo, kanske nån NM som i princip inte gör någon skillnad.(?) Personligen så tycker jag att du gör ett bra val i att välja en 530 E60, då 525an enligt mig känns ganska tam, även om den absolut inte kan klassas som svag. |
|
wowwe |
Det verkar som om den nya 525 och 325 får 3 liters motor. I så fall blir det ungefär som när man gick över från 325e36 och fick en extra hk i 328.I så fall blir nya 525 som dagens 530 Länk |
|
Det måste vara fel: Nya BMW 325i har en cylindervolym på 2,5 liter och levererar 218 hk /160kW respektive 250 Nm mellan 2750 och 4250 varv/min vilket ger en acceleration från 0-100 km/h på 7,1 s och en toppfart på 245 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning enligt EU-norm är 8,3 l/100 km. Eller? |
|
|
wowwe: På den nordamerikanska marknaden får 525i en 210 hk 3-litersmotor. Dvs samma motor som i 530i, men något "strypt". Den europeiska versionen av 525i får däremot en uppgraderad version av 2,5-litersmotorn, på 218 hk. Mvh. |
|
|
Finns billigare än 420.000:- om Du vill köpa en 530 E60 kaross. Skulle inte köpt för det priset! Håller med tidigare inlägg om att det är nog mera lönsamt eller bättre med nya motorn än en direktimporterad med "gamla". Bra val oavsett modell, men inte priset i detta fallet! |
|
wowwe |
bmw_chrille: Jag fattar inte ändå inte varför köra två olika varianter på 525? Men visst det är inte första gången det händer att BMW kör olika motorer till olika marknader. Tänk är vilket kap det borde bli i såfall med en 525 med 3liters motorn. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.