AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
903

Adaptiv låda eller ej ?

Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
Hur vet man om man har en adaptiv låda eller inte ?
I instruktionsboken är adaptiv låda märkt * dvs tillval.
Den är tyskimporterad och har lägena 1 2 3 S D N R P.
Lådan är en ZF 5HP-18.
stefannorr
Låter som en adaptiv låda......har dock aldrig förstått vitsen me den..hade en sån i min 523 Ia-96.
Du har en vanlig adaptiv låda (AGS) som är ganska ovanlig då dom flesta har steptroniclådan

Steptronicen (som även den är adaptiv) har lägena PRND sedan tippar man över i sport där man kan "steppa" upp och ner i växlarna (äldrebilar framåt=uppväxling, nyare bilar bakåt= uppväxling) std på sv sålda automater som jag fattat det (möjligen 525TDS undantagen)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tror inte 525tds har steptroníc utan en vanlig adaptiv 5HP-18 låda, steptronic kom nog på 530D som har GM låda för övrigt.
(kan ha fel)

///MVH Hasso
Länk
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
steptronic är inget jag saknar eftersom jag alltid haft manuella lådor på mina tidigare bilar så tycker jag det är skönt att slippa lägga sig i växlingen längre.
Vad jag egentligen undrar är om den lådan kan vara icke adaptiv dvs den anpassar inte växlingarna efter mitt körsätt.
Nej men troligen har den lärt sig en massa dumheter med tiden, gör en "batteri reset" så börjar den om från börjand och gör sitt bästa att lära sig hur du kör...

Lycka till

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ZF5HP18 är den låda jag har i min bil (530iA) och den är adaptiv vilket man klart märker av. :-)

Det ska finns en låda som finns på 525iA imp från luxemburg som är adaptiv som har tre kör program, istället för E, W, S, så har den A och S (kommer inte ihåg om det fanns W eller inte). Någon som vet ngt om dessa lådor? de var lite nyare E34 som hade den lådan 95:a tror jag

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
den växlar ganska bra egentligen,det enda som är lite irriterande är att den växlar ner från högsta växeln när farten går ner mot 80 även om det går lätt och är lite utförsbacke.
Jag har kört lite olika amerikanska bilar ibland och dom brukar ligga kvar på högsta växeln så länge det går lätt.
Ska prova med en reset och se om det blir nån skillnad.
Mugge: dom vanliga automaterna har E,W,S medan dom adaptiva endast har A och S läge...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Inte sant!

Jag har adaptiv låda ZF5HP18, dvs samma låda som Calle! ... har alla program... S,E,W, ....

dessutom så ska alla E34 V8or med aut ha adaptiv.

Nja Mugge läs din bils instruktionsbok ( iaf till E34 -95) så framgår med all tydlighet att den automaten du beskriver är en vanlig automat med den med A och S är adaptiv (AGS) lådans mekanik kan mycket väl vara samma MEN skillnaden ligger i styrelektroniken...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo jag vet... men jag har instruktionsbok och modellkatalog för 93 och det står klart och tydligt att det är en adaptivlåda... sen märker man det ganska tydligt när man kör...trust me.... den e adaptiv.. slå upp ge58530 i etk

Lurad av instruktionsboken således ... samma mekanik, styrbox saknar resdelnummer, olika knappar på GE58530 och GE65662...
På senare årsmodeller (95-96A) är det tvåläges brytaren som gäller i 530iA

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Gasar-Magnus... kan du tolka det till svenska?

Visst kan jag det ( jag kan ju även skillnaden på siffor och bokstäver...):

Kollade med ditt chassi nummer resp mitt gamla på min fd. 530iA -96A och kom fram till: samma låda, olika manöverknappar ( styrboxen angavs inget nummer för men troligen olika)

Nyare (95-96A iaf) 530iA E34 har endast tvålägesknappen (A/S) (vad Luxemburg har med saken att göra vet jag inte..)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag ska till BMW på måndag, kan be dem kolla om jag har adaptiv-låda.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.