AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.000

Byta till dubbla ändrör 523iM?

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Vad skulle ni rekommendera? Att byta bakre ljudämpare till ett Supersprint med dubbla ändrör? Att modifiera befintligt system och montera endast dubbla ändrör?

Det synliga (och större) ändröret som ingick i M-paketet är förvisso "sexigare" än 523i original men en BMW med 6:a skall ju ha dubbla rör, eller hur?

Någon som vill dela med sig av tips och synpunkter?

Vad vill jag åstadkomma med detta ingrepp?Jo, först och främst ett snyggare utseende. Det är prio 1. Ett lite fetare ljud är möjligen önskvärt. MEN, jag vill inte låta som en bonnraggare då jag kör omkring. Jag gillar ljudnivån i nuvarande form, den morrar mysigt när man gasar på. Men att bilen låter lite mer elak vid höga varv vore som sagt möjligen önskvärt. Det hänger lite på kostnaden också.

Viktigast är som sagt utseendet och jag vill givetvis inte tappa prestanda. Ljud och (om möjligt ökad prestanda om än så liten) är av underordnad betydelse.

Jag har hört Supersprint på Alfa 156 2.0TS samt V6 och på 528i. Det låter fett vid gaspådrag. Jag är något oroad över ljudnivån vid "normal" körning. Är det jobbigt vid långkörningar? Jag gissar att priset ligger runt 6000:- eller har jag fel?

Jag vore tacksam för all information ni kan ge. Jämförelser, erfarenheter, mm mm.

Om någon dessutom vet om det är någon idé att försöka kränga det gamla vid eventuellt byte till Supersprint eller annat alternativ vore jag mycket tacksam för eventuellt prisförslag.

Tack på förhand.

Mvh

/Jonas

///M som i M52TUB25!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Här kan du lura på en stund.se länk
Supersprint funkar utmärkt, precis lagom, utan att vara störande.
Länk

///MVH Hasso
Länk
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Tack Hasso. Det känns som att det blir ett Supersprint. Låter gött, ser otroligt snyggt ut. Dessutom verkar ju kvalitén vara god (rostfritt). "Approved by Hasso" också, inte dumt alls. :)

Jag sparar nog originalburken så att man kan konvertera tillbaka den dag man skall sälja bilen. Eventuell köpare kanske vill ha M-paketets originalutseende.

Nu längtar jag efter våren så att man kan byta burk, sätta på sommardäcken, göra obligatorisk in- och utvändig vårrecond, dra en repa och åka och fiska i vårsolen. :)

///M som i M52TUB25!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Om SIMONS gjort en uppsättning nu så rekommenderar jag dem. I rostfritt och billigare än Supersprint.
När Hasso skulle ha sitt fanns de inte i lager.
Kolla bilder på min montering på min förra E39:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Lite ful uppkapning men...

Och så här låter den:
Länk

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.