AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

Är verkligen tidiga e34 520 så dåliga att de inte är något att ha?

Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Hej.

Mitt första inlägg här... Jag har sökt och läst allt jag hittat om modellen här på forumet men bara kommit fram till att det verkar vara skräp... :-(....
Jag funderar på att köpa en så´n som bruksbil då de verkar ligga bra till i pris. Verkar vara mycket bil för pengarna...
Jag är inte ute efter prestanda på något sätt. Det har jag i en annan bil som skall brukas på sommaren...
Nu kör jag en opel kadett gsi som bruksbil men är sugen på att byta till något som sitter bättre ihop och är bakhjulsdrivet...
Alternativ kan vara e30, e34 eller egentligen vad som helst som är lite kul, billigt och någorlunda driftsäkert...

MVH Peter Z
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Jag är alltså ute efter lite tankar och funderingar. Ev lite tips på vad man bör tänka på....
Jag har hittat en 520 som verkar vara intressant....

MVH Peter Z
Om du vill ha en bil som har bra kvalitetskänsla så kan jag varmt rekomendera en 520 e34. Driftsäker och väldigt fina på vägen. Dock inte världens motorstarkaste bil, men du säger ju att prestanda inte spelar nån roll, så då är det ju ett mycket bra val. e30 är en äldre modell, det känns när man kör, inget ont om e30, men det är mera en busbil. Nä, köp dig en fin 520. Du blir inte besviken.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Sök på forumet. Du borde hitta en massa om 520:n. Har flr mig att det har diskuterats ganska mycket om dom.

http:77www.autopower.se/forum/sok.asp

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Jag har försökt att leta så mycket information jag kunde innan jag skrev det här... Det "enda" som skrevits var att de drar mycket bensin, är tokslöa och att motorn kräver massor av underhåll.... :-( Så illa kan det väl inte vara???
Jag är inte van vid så där mycket negativ kritik på ett märkesforum... Jag "hänger" mest på 944sverige.com och där ser man sällan att någon talar illa om någon modell.....
Jag har inte tummen mitt i handen så händer det nå´t så skruvar jag själv men det här skall ju bli en bruksbil och den skall ju helst bara rulla....

MVH Peter Z
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Drar mycket bensin? Mer än en småbil förvisso men inte särksilt mycket för sin storleksklass. Min 520 -94, dvs "nya motorn" med VANOS och fyrventilstopp, förbrukade under 50 mils E4-körning (120-130 km/h) plus ytterligare 15 mil mer blandad körning med betoning på landsväg 0.79 l/mil. Inte så farligt tycker jag med den komforten och det lastarbetet. Att jämföra med en småbil är ointressant. Jämför man med de stora svenska bilarna som Volvo och Saab ligger de högre utom möjligen i stan där vikt och motorstorlek tar ut sin rätt vid de ständiga accelerationerna.

Satsa på 518 om du är osäker. Dock svår att hitta. Jag letade efter en sådan tidigare men det är ganska svårt att hitta finna ex. Utbudet verkar inte vara så stort som på 520. Det beror väl på att de inte har kunnat importeras från tex Tyskland om jag har förstått saken rätt.

Anders

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Jag ahr kört från 17000-19000 med min och maskinellt har det alltid funkat.
Slitagedelar är naturligtvis bytta såsom framvagnsdelar, silentblock och bromsarna kräver ett visst underhåll.
Tyvärr börjar rosten komma på en så gammal bil.
Kvaliten tycker jag är på BMW vis, allting ordentligt gjort och inga plastdelar ramlar bort eller skramlar.
Är man bara något händig är E34 en perfekt bil, mycket lättmekad.
Förbrukningen brukar ligga på ca 0,8 på sommarn och nån dl mer på vintern.
FAF
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Håller med FAF.

E34 520 är en bra bil med god komfort och samma goda kvalitet som motorstarkare modeller fast med en lägre försäkringspremie.

Visst det är en till åren gången modell, men det är svårt att hitta en motsvarighet avseende just komfort och kvalitet för samma pengar om man tittar till andra europeiska bilmärken. Sen så är ju just 520-modellen tacksam att uppgradera med 525:ans motor, bättre bromsar från 525/540, chassidelar från M5, inredningsdetaljer etc. från mer exklusiva modeller ur E34 familjen. Det är nog mest bara entusiastandan och orken som sätter stopp för hur mycket man vill hålla på.
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Det blev en 520 -88 som bruksis...
Det blev helt rätt pris och jag känner mig mycket nöjd.... Än så länge iaf...

MVH Peter Z
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Kör en 525i - 89. Den har gått långt, över 30k och verkar gå hur långt som helst. Verkar vara suveräna motorer, de raka 6-orna.

Den går som en klocka. Drar ej mer olja än nån annan BMW. och har inga läckage. Är dock en gammal firmabil som varit välservad.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det största problemet med m20 motorn är toppen, i första hand kamaxeln.

I övrigt en kanon bil, ångrar att jag sålde min första 520 -88, skulle ha funkat fint som bruksbil när jag pendlar

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.