|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon på forumet som kan svara på om det är likadant avgasrör med katalysator till E34 520 som det är på 525 med M20 motor? Mitt avgasrör har blivit krökt och spruckit vid katalysatorn p.g.a. att en pallbock inte blev bortplockad innan bilen sänktes ned på verkstaden.... inte så smart gjort, men så hände det. Måste byta ut det innan besiktningen och har fått tips om ett fräscht avgasrör med kat från en 525:a men jag vet inte om det passar. Någon som vet om det passar? Måste veta innan det skickas med bussgods. /Jan-E | |
| På BMW sa de att det är samma grenrörspackningar, men att de inte var säkra på om grenröret med kat var likadant, hade utgått ur sortimentet som reservdel. | |
| Likadant avgasrör med kat menade jag... inte grenröret... | |
|
Ja, det verkar vara samma. BMW måste ha sagt fel avgasrör med kat lär inte ha utgått ur sortimentet. Lars |
|
| Jag hoppas att du har rätt för nu börjar det bli ont om alternativ innan besiktningen. På BMW (sundvall) så frågade jag efter avgasrör med kat till min 520-88 M20, och enligt dem fanns det inte längre att beställa. Och på min följdfråga om 525:ans avgasrör till M20-motorn passade eller inte så hade han ingen information om detta förutom att det var likadana grenrörspackningar. Osäkerheten berodde på om syresensorn satt högt upp på avgasröret eller längre ned mot katalysatorn. Ja, inte vet jag, men på min 520 sitter syresensorn på ena avgsrörspipan strax efter grenröret. Någon som kan bringa lite ljus över detta? Behöver veta hur det ligger till innan måndag förmiddag. | |
|
Det finns på mekonomen annars! Lars |
|
|
Enl. mekonomens webbsida så är det inte samma. Främre avgasrör på mekonomen har art.nr. 01-14016. Pris 1385 sek. Är till en 520 E34 88-90 med m20 motorn. Mackan |
|
|
Tack Mackan; men jag har kollat på mekonomens hemsida och det är nog det främre avgasröret du menar, det är ju avgasrören med kat jag behöver. Men när jag tittat på hemsidan verkar det vara likadan kat! Katen till M20 520 och M20 525 kostar 7082kr på mekonomen (artnr 01-18323 på båda) så det verkar ju vara samma. Medans mellanljuddämpare och slutdämpare verkar vara olika... Lars: hmmm, nu vet jag inte vad jag ska tro. Jag kan få köpa ett fint avgasrör med kat från en 88:as 525 från en skrot som vill ha 1500kr. Verkar ju vara helt ok i jämförelse med mekonomens dryga 7000kr. Men, frågan är ju om det kommer att passa då mekonmens hemsida visar att det är en annan mellanljuddämpare än på min 520? /Jan-E |
|
| är det inte verkstadens bekymmer att hitta ett ersättningsavgasrör åt dig? | |
|
Jo, det är skulle nog vara den första tanken - men då att det är min mågs verkstad så fixar jag det själv till lägsta pris så att säga. Hur som helst - är det NÅGON som vet om det är likadant avgasrör på E34 525 som E34 520 med M20 motor?? /Jan-E |
|
| är det ngn som kan dela med sig av information? | |
|
Coola ner lite! Boka om besiktningen, köp hem det beggade avgaset och se om det passar. Skillnaden mellan 7,000kr och 1,500kr är ju avsevärd. Din måg borde väl kunna hjälpa dig att anpassa avgaset även om det inte passar rakt på. 7,000kr är ganska mycket att kosta på en sån gammal bil. Förresten, hur gick det med pallbocken och vad gjorde den mitt under bilen? |
|
| Ännu bättre: Har katalysatorn klarat sig borde det väl gå att svetsa dit en ny rörstump istället för den knyckliga biten? Vet ju inte riktigt hur det ser ut. På min 525-88 ser avgassystemet väldigt rostigt ut men det läcker ialla fall inte ut något. Är uppbyggt i flera lager så även om det ser rostigt ut kan det vara många mil kvar. 7,000kr är helt enkelt för mycket. | |
|
Det är exakt samma främre rör/kat på 520i & 525i M20 i E34. Dock är det olika om det är manuell (artikelnummer 11 76 1 716 781) eller automat (artikelnummer 11 76 1 716 782). Rören bakom kat skiljer, men det antar jag att du vet. 525i har dubbla rör hela vägen, men även dessa delar passar om man monterar allt. BMW-verkstan borde gå kurs i ETK, självklart har denna del inte utgått. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tyvärr är katten nog inget som går att rädda, keramiken är skadad- tack Erik för klart svar, nu vet jag vad som gäller. /Jan-E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.