|
|
|
|---|---|
|
En fråga till>>>Var handlar ni era kardanaxlar om ni nu inte hittar "lösa" knutar? Lite dyrt på BMW tyckte jag...Komplett axel gick på ca 4500kr. Behöver bara bakre delen egentligen. Mvh Janne. | |
|
Om ni har någon bra "BMW skrot" att rekommendera skulle jag också bli glad :) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej Janne! På skrivbordet bakom min bärbara PC ligger en massa bröte bl a två frihjul till zf4hp22 och ovanpå dem ett paket som det står KK 1167 Refnr: GU 167. I det paketet ligger ett bakre knutkors till min 535:a. Har legat där i minst 5 år. Inga övriga firmabeteckningar finns men jag vet att jag köpte den på en firma på S:t Eriksgatan upp mot Vanadisplan under förra millenniet. Problemet är att byta det. Finns inga segerringar - som på min gamla Cheva Bel Air ... var bytt på en kafferast - utan är inpressat med maskindornade låsningar. Vill nog inte släppa den under 300:- ...... ty man vet aldrig .... även om min kardan är tyst för närvarande...... Det andra du kan göra är att leta rätt på en bakre del till vilken E28 som helst ty det är främre delen som har olika längd m h t motor och låda. Balanseringen kan man ju chansa litet på ..... MVH /// Paap R |
|
Ok Paap. Tack för svaret.. Kanon att det är likadana "bakre delar" i alla E28 "kardaner"(misstänkte detta men var inte 100)..Känns som om det vore det bästa alternativet för mig :) Tack för den infon... Finns ju en del skrotar här "uppe i norr" så jag checkar upp dem först,sedan så kanske jag funderar på din knut också :) Mvh Janne. |
|
|
Jag stjäler tråden lite.. Är det samma konstruktion på främre knuten till 750 E32? Min är förmodligen glapp. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, det är samm monteringsförfarande från fabriken på en 750-knut också. Det blir glapp eller kärvar mot lådan o då uppstår vibrationer från stillastående vid gaspådrag....... Men det går ju att byta knuten, bara man ser till o "tjörna" ner material så skålarna låser fast! ///Magnus |
|
Paap Reeder |
... Erik! "Svardska" bör ha en främre kardan stång till en V12:a / E 32 ... tror jag. MVH /// Paap R |
|
Bytt nu kardanaxeln(bakre delen),"växellådskuddarna"(totalslut),svängningsdämparen(sitter med "hardyn"byttes pga sprickbildning och allmänt sönderkörd ;))...Vibrationerna försvunnit med åtminstone 95%. Tack för tipsen återigen :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.