|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att bygga upp ljudet i min coupe till den standarden jag är van vid, i den mån det går. Jag ska inte kapa i bilen och inte krångla till det för mycket den här gången tänkte jag. Eftersom jag har sett att det finns fler som vill uppgradera sina e46 i ljudväg så tänkte jag skriva lite info om vad jag gör, det kan kanske hjälpa någon på traven. Jag åkte till PM-shopen i Solna och snackade med Micke och Abbe för att få lite svar på frågorna ang. högtalare, vilket slutade med att de skulle få montera DLS UP6 i mina dörrar. De berättade att de enda 6,5" som passar i e46 utan att kapa i bilen är just UP6 iom att de är väldigt grunda, det sitter 6" original. Jag tyckte att det verkade lite väl petigt att riva ner dörrsidorna och monteringen var billig så varför inte låta nån annan göra det den här gången tänkte jag. Eftersom UP6 var slut i hela landet när det var dax för montering skulle jag få UR6 för samma pris, vilket sket sig eftersom UR6 var några millimeter djupare och således tog emot en plåt som sitter bakom högtalarhålet. Den plåten ville de inte kapa i och det gjorde de rätt i. Micke dammsög landet och skrammlade fram ett UP6-kit till veckan efter och nu är detta på plats. Till saken hör att jag har H/K-paketet i bilen och Business-cd med växlare. Micke ringde upp mig under monteringen och berättade att jag hade trevägssystem fram vilket jag inte hade en aning om, dock har jag tyckt att det spelar väldigt mycket sångröster från det jag trodde enbart var diskanter. Det blev nu så att H/K-mellanregistret sitter kvar eftersom en dome inte passar pga storleken. Enligt Abbe på PM så är det huvudenheten som är det största skräpet i anläggningen, men jag börjar i en ände, nämligen att byta ut högtalarna. Känner jag mig rätt så kommer min Pioneer-enhet och mina Audiosystem-steg att trilla på plats senare dock. Ljudet nu då? Jo, tajtare midbas, klarare diskant och mer engagemang och driv i ljudet, som jag förväntade mig. Tanken är att skruva i en DLS-dome när slutstegen hamnar på plats. Jag har även gjort en hot rod-modifiering av H/K-baslådan. Den huserar två 6x9"-element, vilka jag bytte ut mot MDS billigaste 6x9". Ursprungliga planen, som jag inte har släppt än, var att bygga en ny låda och peta i 4st sådana element, men eftersom tid inte riktigt finnes just nu så blev det en liten modd av originallådan. Jag köpte med flit det billigaste och mest lättdrivna jag kunde hitta, eftersom de dels var grundast och dels är det mest för att experimentera med. Jag tror inte att jag kommer ha någon "vanlig" baslåda i bilen eftersom jag behöver det lilla bagageutrymmet som finns, men troligen kommer jag ändra mig när jag blir alltför abstinent.... Man fick kapa lite i elementen och karva lite i lådan innan allt satt på plats, men basen blev roligare, orkar mer och knuffar på bättre, dessutom är den rätt stram och inte skrammlig eller burkig. Jag tog bort tyget som sitter framför elementen i H/K-lådan och täckte baksidan på elementen (runt hela öppningen upp mot hatthyllan) med dämpmatta. Jag fick desutom lägga en tätningslist mellan lådan och framsidan på elementen. Vad nästa steg blir får vi sen, men nu är hysterin tillbaka igen... Blir skönt när allt är färdigbyggt! Min bil: Länk | |
|
hej tror du är helt rätt på ditt val av högtalare. lyssnade på en proffsbyggd 328ci med P9a, Up6 mm och den lät väldigt bra. byggherren sa att han inte hade lagt ner någon större energi i dörrarna, endast dämpat upp lite. H/K-domen hade jag skippat med en gång, dessutom kan det bli rejält klurigt (omöjligt utan mod?) att få in tex en UR2,5 på samma plats, antar det var det du hade i åtanke. egentligen har du inget att vinna på att sätta ett 3-vägssystem i dörren då 6,5orna och sikanten redan sitter hyffsat tätt inpå varandra. det brukar kännas mer befogat om man tex har mellanbasarna i kickar vid golvet och vill ha ljudbilden över i-brädan i öronhöjd. |
|
|
ang lådan: gissar att du säkerligen har provat, me om inte; prova att lägga in en liten men ordentlig låda bak (räcker med en bra 12") och du märker vilken otrolig skillnad det gör jämfört med halvmessyrer som H/K-systemet. använder själv ur12 och om jag är nöjd med den.. |
|
|
Har provat lite olika lådor i andra bilar, olika bandpasslådor, 10", 12", 8" osv :) . Dock har det funnits mer bagageutrymme från början :). H/K-mellanregistret sitter kvar därför att allting delas aktivt. Problemet med vart DLS-domen kommer hamna har jag inte löst än, men 3-vägssystem ska det vara, har förut haft Amega Q-comp 1"+4" i brädan och 6,5" i hemmabyggda kickar men BMWn saknar ju uttag i brädan tyvärr. Jag vill nämligen inte att midbasen ska spela sång. Sen sitter elementen för långt isär i dörrarna för att det ska bli bra med enbart 2-vägs tror jag. Vi får se framöver! Min bil: Länk |
|
|
Hållert på med mitt ljud jag också. Den svagaste länken är helt klart H/K slutsteget. Skulle bytt allt i helgen men fick fel steg så jag väntar på det nya än... Jag har satsat på JLs grejor Steg, JL 300/4 och 500/1 Högtalare, JL XR650CSi och XR650XSi Det blir alltså ett 2-vägs fram istället för nuvarande 3-vägs. Ska göra så här Länk /Robban |
|
|
Kollade in länken ZxD, ordentligt dokumenterat skulle jag påstå. Blir lite fundersam bara till att sätta ett såpass stort steg bakom klädseln i skuffen. Värmen borde bli redigt hög med risk för att steget pajar/stänger av sig självt... Körde i somras med 2 GAS Silver C2001 steg i skuffen (med fri luft uppå toch åt 3 håll) där de bara delade utrymmet med 2st 10" i en låda och redan där fick jag problem med värmen.. Skyddskretsarna tyckte det var för varmt och stängde av stegen.. :-( Iofs blir skuffen i Z3M'en ganska varmt redan från början pga de 2 feta slutdämpen som sitter tight under.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Är plastbaljan som täcker H/K basarna dämpad på något sätt eller är det ren plast? //Player |
|
|
De bilstereo installatörer som säger att huvudenheten är kass i E46 gör det på grund av två olika orsaker. Oftast så förstår de inte hur ljud systemet är uppbyggt och fungerar (t ex att HK framsystemet är trevägs och använder balanserade signaler ifrån huvudenheten till HK slutsteget) eller så vill de bara sälja mer produkter! :-) /RS2 |
|
|
Oljekyld, Jag är inte riktigt med. Har du bara installerat nya DLS 6,5" i framdörrarna och har kvar original HK mellanregister och tweeter med original HK slutsteg? Kör du de nya MDS 6x9" på original HK subwoofer sluutsteget? Hur djupa var UR6 som inte fick plats? Tog ni bort mellanringen som sitter på högtalar gallret i dörren? /RS2 |
|
|
Jag vet inte om jag vågar lämna bort bilen för att uggradera högtalarna. Tycker 95% av alla butiker består av klåpare. //Player |
|
|
Player: Kör Du med H/K systemet så skall Du nog kolla upp vad en eventuell butikskille föreslår.. Droppa ett inlägg här så kan säkert experterna hjälpa till. Risken är väl annars att Du får ge ut massa pengar och slutar upp med ett system som är sämre än orginalet, eller inte funkar ihop med de lite speciella lösningarna som finns i H/K systemet... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
oljekyld> ok då är jag med på hur du menar. had en fundering på just UP36 i en tidigare e46 med mellandomarna+diskanterna plastade i en liten form som sedan appliceras ovanpå i-panelen. alltså ingen håltagning. detta möjligt eftersom UP2,5an är tämligen grund om man skippar resonanskammaren. tänkte tom fästa det lite basic med dubbelhäftande tejp modell stark ;-).. men som allt annat rann det ut isanden och nu har jag en annan bil som väntar på lite ljudprodukter :-) |
|
|
RS2: Ja, H/K mellanregister och DLS UP6-kit, alltså inte H/K-diskant. MDS-elementen i originallåda med originalsteg. Mått på element och andra frågor kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte var med. Tanken med detta är att se hur långt jag klarar mig utan att peta på huvudenhet eller steg. Oavsett anledning till att montörerna dömmer ut originalstereon så har de säkert en poäng för allvarligt talat, det låter inte särskilt bra. Abbe på PM har rätt mycket erfarenhet av BMW och jag tycker att han känns vettig. HFR: vi har tydligen samma ideer :) det första som slog mig var, varför inte bygga lösa "torn" att fästa på brädan med dome+diskant. Dock vet jag inte, eftersom det dels lär dra uppmärksamhet till sig och dels inte bli så snyggt tack vare att domen ändå är 10cm i diameter. Player: sök upp butiker du vet bygger tävlingsbilar och har montörer som tävlar aktivt. De är inte vanliga BRL/MDS-montörer som bara kan koppla in en stereo och fyra högtalare. (Ja, jag vet att det även finns riktigt duktiga montörer även där). Min bil: Länk |
|
|
oljekyld> kollade då lite på placeringar, i framkant på i-panelen har du ju luftutsläpp i princip längs hela kanten upp mot rutan. där dessa kanaler mynnar ut är ju en marakant kant. min tanke var att försöka få UP2,5-magneten att komma så långt ner i denna sänka som möjligt. jag tänkte alltså en högst oregelbunden plastform. på detta sätt får du ner domen ngt så den ej syns så mkt och får samtidigt en fin vinkling snett framåt som gynnar ljudbilden. luftutsläppen slutar längst ut åt resp sida så där kunde man ev sätta "paketet". tänkte tom klä det med alcantara eller ngt annat klassigt ;-)...biltema-vinlyl kanske hade känts lite billigt. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.