AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
976

Någon el-kunnig?

Skulle behöva tips om hur man bygger en sak.
Vill ha följande;
Två tryckknappar (A och B)
Sex utgångar, som har spänning ut en i taget.
Utgångsläget är: Spänning på 1
När man trycker på B, ,så skickas spänning ut på 2 istället. Trycker man igen på B,
sä växlar spännignen till 3, B igen växlar till 4 osv.
Trycker man på A så går det tillbka ett steg.
Håller alltså på att hjälpa en kille med en automatlåda, som ska moddas lite.
Misstänker att en sådan konstruktion är ganska enkel att bygga, men har själv för lite kunskaper i ämnet.
Låter skoj, detta skall vi nog kunna hjälpa dig knåpa ihop något trevligt till! :-)

Måste börja med att fråga: när du säger "spänning", antar jag att du menar batterispänning, drygt 14V med generatorn igång?
Hur mycket ström skall du kunna driva på utgångarna (om du inte vet - vad skall du koppla in)?
Vill du att det skall vara enkelt/billigt, eller bryr du dig om saker som överspänningsskydd, kortslutningsskyddade och ESD-säkrade utgångar och så?

Mvh. /Kjell
Vet inte riktigt, var min kompis som bad mig kolla upp saken. Jag fick det beskrivet för mig ungefär som jag skrev ovan. Vad som ska drivas får jag återkomma mer exakt med, har för mig att det var tryckventiler eller liknande. Såg ett el-schema till automatlådan lite snabbt, men kommer inte ihåg. Det är en växellåda från en Jaguar, för övrigt.
Var i alla fall sex trådar, en för varje ventil, och fick förklarat att när det kom stöm på en tråd, så lades den växeln i.
OK.
Ett par frågor till:

Eftersom du skall styra växlingar antar jag att när du stegat till ett ändläge skall man stanna där även om man fortsätter stega?

Jag antar att detta skall kunna byggas "för hand", och i ett enstaka eller ett fåtal exemplar?

Mvh. /Kjell
Ja, man ska stanna i ändläge. Detta ska absolut byggas för hand, i ett exemplar.
Danne, jag har inte glömt dig, men jag har fått prioritera lite familjebestyr såhär på helgen...

Därför har jag än så länge bara funderat lite på hur man enklast gör en sådan pryl du vill ha, och jag har insett att det trixiga ligger i att man skall stanna just på första/sjätte läget. Det finns s.k "räknare" i kretsar som skulle vara bra till detta, men såna räknar typiskt till åtta och så börjar de om igen, så om man skall använda en sådan måste man ha lite mer logik (mer kretsar).

En uppenbar lösning skulle kunna vara att göra detta i en liten mikroprocessor (t.ex en PIC elller en AVR), skulle duga med en i 25kr-klassen från ELFA. Detta skulle bli den lösning med minsta lödjobbet, men då behöver du en programmerare för att ladda ett litet program i den, vilket är en investering på nån tusenlapp eller så...

För att försöka undvika det tänkte jag därför skissa lite på en lösning med bara enklare kretsar som det bara är att löda ihop. Hoppas jag får lite tid för detta ikväll när lilleman har somnat.

Jag skulle fortfarande behöva veta hur mycket ström utgångarna till ventilerna på automatlådan behöver.
Om ni inte vet hur ni skall få reda på och inte kan/vill mäta det kan vi iochförsig klämma till med några rejält dimensionerade utgångsdrivers så att det borde räcka och bli över. Vi pratar kanske om en hundralapp extra isåfall för sex utgångar, det kanske inte spelar någon roll om ni bara skall byggga en enda??

Mvh. /Kjell
Om man ser totalkostnaden för hela projektet, så borde det varken göra till eller från ;)
Tack för att du hjälper, förresten.
Hej Danne, du har mejl.

Mvh. /Kjell
Ni får gärna berätta hur ni löste det! (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
J.Lindgren: japp, det skall vi givetvis göra.
Eftersom jag inte har någon webbsite att lägga upp filer på har jag mejlat danne ett kretsschema idag. Men det är ännu inte komplett, så jag tänkte vänta med att lägga upp lösningen här på forumet tills jag fått med allt.

Mvh. /Kjell
Har för mig att vi haft nåt liknande uppe tidigare, visserligen bara med två eller tre steg, men principen är densamma.
Nu har jag inte sett Kjells ritningar men jag kan tänka mig kretslösningar med upp/nerräknare och/eller nån PIC eller motsvarande. Ett problem i den taskiga elmiljön i fordon är att det HIMLA lätt går in störningar och skickar upp eller ner räknaren nåt steg på egen hand. Ofta blir filtrering och kringkomponenter väl så komplexa som själva styrkretsen för att skydda mot detta. Även risk med t.ex en GSM eller annan radiosändare i närheten måste beaktas, det finns en anledning till att fordonselektronik är rätt kostsam att ta fram. Man skulle kanske kunna göra en lösning med sex små reläer och möjligen enkla RC-länkar som inte låter sig störas ut så lätt osv.
Meddela gärna hur det gått med konstruktionen längre fram.

FP
IQ
359
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Tänk också lite på temperaturerna, så att du inte använder kretsar avsedda för "vanlig" konsumentelektronik.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.