AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.857

Fler fel på bilen efter verkstadbesöket än före

Sida 2 av 2
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Lämna in bilen igen så kan de koppla upp bilen o läsa av ev felkoder.

Länk
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Tack för alla svar, börjar bli lite fundersam om inte batteret ändå håller på att ge upp andan, har satt det på laddning ikväll, mätte på polerna när det var anslutet utan motorn igång, var ca 12,12 volt, mätte sedan när jag kopplat loss det ökade minimalt till ca 12,4 volt, sedan fick jag se en skylt på baksidan av batteriet som sa att batteriets har en livslängd som slutar jan 2005!!!!? om det inte efterladdas innan det datumet, laddas det innan så förlängs livslängden 10 månader!! Jag har för mig att ett friskt batteri ska väl hålla ca 14 volt obelastat, batteriet är ett bmw original, antagligen originalbatteriet, står ej något prod datum dock. Någon som har info om vad nya batteri ska ge? Vad kostar ett nytt? Är pirat lika bra som original?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Två bra skrifter kring bilbatteri:
Länk
Länk

Över 12,7 V bör batteriet minst hålla som vilospänning.

Som Hasso skrev, är det nog tyvärr troligt att batteriet är på upphällningen om det är originalbatteriet. (jag väntar själv på att mitt batteri skall börja strula...)

Ett fulladdat batteri bryts ner långsammare än ett urladdat, så det är bra att försöka hålla batteriet fulladdat hela tiden.

När man köper batterier får man oftast vad man betalar för, dvs. de bättre batterierna kostar mer än billiga/sämre.

Ett nytt originalbatteri hos BMW, ligger nog närmare 1500kr.
Kanske kan du köpa ett bra batteri kring 1000-lappen, om du handlar någon annanstans.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Plumber
Vad som utlöser larmet kan du se i DIS.
Har du kontrollerat trýck och givare i det hjul den larmar för?

Har svårt att se att ett taskigt batteri skulle lösa ut larmet.
Jag har inte haft det problemet på min trots tveksamt batteri.
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Har nu laddat batteriet ordentligt men det var nog inte så urladdat för strömmen sjönk rätt snabbt, till en början så var däcktrycksensor på höger bakhjul tyst, inga problem, körde ca 2 mil, stannade bilen larmade den, gick 10 m så tjöt larmet, så fick lämna bilen olåst på jobbet, inhägnat område i och för sig, skulle sedan köra hem på kvällen, plong, punka på höger bakhjul tyckte bilen, och det plingade och plongade hela vägen hem, kom hem mätte upp batterispänningen visade på tomgång och hellyse tänt 13,0 volt, vid 2000 varv så visade det 13,9 volt.Helskumt, det plongar och larmet tjuter som vanligt......det är nog så att sensorn i höger bakhjul är slut, men vad i glödheta larmar bilen för? Har kollat alla dörrkontakter, smort och torkat. Känns nu som att batteret ändå är hyfsat friskt, det tar ju laddning och spänningen ligger runt 13 volt!! Vad skulle ni göra?

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Har haft bilen på verkstad idag och kan meddela att de sa att batteriet var helfräscht men att felet låg i styrdonet för RDC systemet, "internt fel i styrenhet för rdc löser ut alarmet". Tack för det, 3625 spänn, men jag har ju garanti så de pengarna minus 20% i självrisk får jag tillbaka, faxar ner kvitto och diagnosprotokoll till europlus servicestelle så kontaktar dom handlaren som jag köpte bilen av sen betalar de ut till mig.Får tillbaka bilen imorgon. Tur att jag inte hann köpa nytt batteri.Det är inte alltid som man tror.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.