|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen hos en "auktoriserad" bmw handlare eftersom jag har europlusgaranti på bilen. De hittade inget fel på bilen läs växellådan och var dessutom måttligt intresserade eftersom jag kom med europlus papper i handen, och jag fick betala nästan en tusing för att de laddade ned ett nytt program i styrdosan till lådan. Men det är inga problem, det går att lösa bara man gör som tyskarna vill man ska göra så löser det sig med ersättning, men i varje fall så dagen efter så började RDC systemet balla ur, det var "flat tyre", "check pressure", pling och plång om vart annat, vartenda felmeddelande kom upp, kan säga att innan verkstadsbesöket så fungerade RDC systemet felfritt har inte haft ett felmeddelande på det året jag ägt bilen, okey ett sammanträffande kanske, för att på kvällen sedan började bilen larma och blinka och tjuta helt obefogat, bilen är som knäpp, har inte haft ett enda fel på larmsystemet heller under tiden som jag haft bilen, jag kan inte lämna den låst nu eftersom det börjar tjuta så fort jag vänder ryggen till, fjärrkontrollen reagerar dessutom lite konstigt får liksom trycka en massa gånger innan centralåset öppnar/stänger. Va fn gör man det är lite för mycket för att detta ska vara ett olyckligt sammanträffande, två fel av varandra helt oberoende,va i glödheta har den auktoriserade verkstaden här i stan gjort?Man blir less.Vad göra, någon som har en ide vad som kan vara fel. Ska tillbaka i slutet nästa vecka, men jag måste ju kunna låsa bilen. | |
|
Hej ,kolla pluss o jord kabeln på batteriet. Länk |
|
|
Hur är batteriets kondition? Dåligt batteri kan ge många skumma fel. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
enligt "ögat" på batteriet är det ok, dvs "grönt öga", startar lätt och fint inga problem med det, kan ju vara så att de har lossat batteri polerna och inte fått dit de riktigt, men då skulle ju elsystemet säcka när jag kör på startmotorn. |
|
|
Lossa plusskabeln en halvtimme. Länk |
|
|
är det något som raderas då eller hur funkar det? |
|
|
ja de är inge farligt du får ställa om klockan m m Länk |
|
|
Det är minuskabeln man ska lossa, annars riskerar man kortslutning när man lossar polen. Efter nollställningen måste bilens styrsytem lära sig på nytt, därför kan motorn gå lite ojämnt en stund efteråt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hur ska ni ha det? Börjar man inte alltid med att lossa plusen? Som när man kör med startkablar, sen lossar man minus. Någon som vet hur det ska vara? |
|
|
äh de är bara att låssar du plussen så får du vara för siktig så att du inte kommer åt jord med nå verktyg,lossa minus kabeln i stället. Länk |
|
|
Då är det bortkopplat, bara att vänta, |
|
|
Alltid minuspolen först av och sist på. Är man försiktig kan man föstås lossa plus först, men det finns ingen som helst fördel med det. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det gick bra, tar bort minus innan jag sätter dit plus, hoppas att detta fixar felen, återkommer med rapport efter provkörning. |
|
|
Nähe, samma fel som innan, bilen är helknäpp, larmet tjuter, och enligt bilen så har jag punktering på höger bak. Det är verkligen valuta för pengarna, lämna in bilen med ett fel och få tillbaka den med tre fel, allt för den nätta summan tusen spänn, fina bmw verkstäder det, va fn kan ha hänt, allt fungerade prickfritt förra veckan. Vad kan man säga till verkstaden, de slår ju naturligtvis ifrån sig allt ansvar.Planterar dom fel bara för att dom har lite att göra eller. Någon som har goda råd att ge? |
|
| nu är de nog bara uppkoppling med DIS som gäller. | |
|
Mät batterispänningen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
RDC går ju med radioöverföring från hjulen(även reserven) via antenner till en mottagare, frågan är om man kan rycka ur säkringen till den Förutsätter att du kollat ringtrycket i alla hjul. Men RDC överförningen kan störas av strömmatning elektromagnetiskastörninger till xenonljusen om det tex är kontaktproblem. Inga strömkablar få ligga i närheten av mottagarantennerna i hjulhusen , eller mottagarenheten. man kan ju reseta systemet med RDC knappen intryckt i mer än 6 sekunder har jag för mig. Frågan är ju om systemet kan påverka larmet när det indikerar lågt lufttryck ??? :) Nyckelöverförningen till larmet kan ju störas av en massa runtomkringmonterade radiofrekventa pryttlar , som huslarm, garageportsöppnare, leksaker mm mm mm. ///MVH Hasso Länk |
|
Första åtgärden innan du går vidare bör vara en mätning av batterispänningen och eventuell laddning av batteriet! Mät även spänningen när batteriet belastas av startmotorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har försökt "reseta" rdc med knapp, ingen skillnad, nya larm, ska mäta batteriet imorgon, intressant hasso, att RDC är strömkänsligt, vad är livslängden på ett batteri till en sjuserie? Det är ju ett sjuhelvetes batteri till batteri, 110 ah, borde ju räcka en del tycker man..kan det vara så att om spänningen bara så sjunker en "millivolt" så börjar bilen leva ett eget liv...tycker jag är lite för enkel förklaring.. det finns ju inga tecken på att batteriet börjar bli dåligt, startar hur fräscht som helst, bensinvärmaren har jag faktiskt inte kört under den här perioden av någon anledning, den kanske drar en del ström. Fråga till "WAN", du skriver uppkoppling med DIS, är det där man återställer det som man inte kan återställa genom att koppla ur batteriet?´Kan man se felkoder i DISen som fanns i bildatorn innan"batteriet kopplades bort" eller försvinner den infon när batteriet bryts?" Hur har felen kommit dit från början? Jag blir inte klok på detta? Detta är min tredje sjuserie bil och jag har aldrig varit med om ett liknande fenomen, men å andra sidan så lämnade jag aldrig de andra på en auktoriserad bmw verkstad. |
|
| Verkstan måste ha spillt kaffe i tangentbordet på DIS:en! Bedrövligt att höra. Ge dem en chans att rätta till det som de har ställt till med, om inte gör det kontakta BMW Sverige för råd. Så där för det ju inte gå till! | |
|
Hallå... Detta behöver inte ha nått med ditt vst-besök att göra, på min bil hade en givare (ventil) i ena hjulet pajat, kostade 45 eur i tyskland inkl rep på bmw vst... blir nog betydligt dyrare i dyrsverige. har du bara ett batteri? jag har två...!?! felkoderna lagras, trotts batterifrånkoppling... dom kan dessutom föröka sig just pga. detta. men det brukar en vaken kille kunna sålla bort. men ha lite öppenhet mot verkstan, gå dit med dina synpunkter o ktitisera på ett korrekt sätt, INTE gnäll o skrik... då brukar det vara kört. det finns ingen vst som förstör bilarna för sina betalande kunder med flit. //T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.