AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.503

Nu förstår jag...

Sida 2 av 2
Men vad säger lagen om en omkörning förresten? Hur långt framför bakomvarande bil får du köra in i din fil igen? Inte måste du ju köra in med 3sek försprång? Inte lärde jag mig så i bilskolan iallafall, det är ju klart att efter en omkörning kör ju bilen oftast in igen i sitt körfält rätt nära bilen framför, i jämförelse till mellanrummet mellan bilar annars...

Tolkningsfråga ganska långt.

Inget illa menat nu Jesperado, bara nyfiken:)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma."

Det avstånd du nämner är det allmänt vedertagna avståndet "för att inte fara ska uppstå". Normalt kan man kanske acceptera ett något kortare avstånd då den omkörda bilen också har en viss skyldighet att underlätta omkörningen och om nödvändigt sänka sin hastighet. Men att slinka in precis mellan den omkörda bilen och en refug uppfyller definitvt inte kraven på en säker omkörning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

För att anknyta till rubriken. Folk kör väl på alla sätt och vis med alla sorters fordon... Kanske är folk som köper BMW mer intresserade av att köra fort än folk som köper Lada.

Är det någon som kör som ett svin så tänker jag "J-la svin!" knappast "J-la BMWsvin!". Varför hänga upp sig på vilket märke svinet kör??
Tagge: tyvärr finns det gott om fördommar, bland dom vanligare man får höra som BMW ägare är: " Sexa/V8 då drar den myckt bensin ,va??"
Dom som utmärker sig värst brukar annars vara 18-19 åringar i pappas V70/9-5a...... ( man vet ju själv hur det var....med föräldranas fräcka 240.......)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Har ingen BMW längre.... :-/ men skriver ändå:

Det hade snöat och jag var på väg hem från Torp Köpcentrum.
Enkel-fil som hade öppnat sig till två-fil, ser en bil som närmar sig bakifrån. Min sida vägbanan var nästan ren från snö inte den andra.
Ser att vägbanorna går ihop längre fram. Bilen som har kommit ikapp mig påbörjar omkörningen med halva sin bil på min körbana pga all snö på andra körbanan, jag kan inte gå längre åt sidan pga snön. Kan lugnt säga att man kunde inte få en handflata mellan våra backspeglar. Han kom precis om innan körbanorna gick ihop.....satte hel ljuset på honom och tutade utav bara helv..e. Hur fan kan man bara göra en sådan j...a dum grej....jag vart så inihelvite förbannad. Hade han stannat någon stans så hade jag inte varit sen att "prata" förstånd med han!!

Mvh PH

PH
IQ
357
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Menade inte att alla BMW-ägare kör som idioter. Jag är ju själv en (BMW-ägare, alltså...). Jag menade att jag förstår hur dessa fördommar uppkommer och fortlever. Och visst, ett stenskott då och då får man räkna med - shit happens, men att få betala för att nån fjant ska leka rally är jag inte intresserad av.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.