AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.502

Nu förstår jag...

Sida 1 av 2
IQ
357
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Nu förstår jag varför så många tycker illa om BMW-förare. Var på väg hem i går kväll, och tar det lungt och fint. Eftersom bensinlampan har lyst lite för länge för att kännas riktigt bra, så kör jag så lungt och jämnt jag bara kan (och håller nästan hastighetsbegränsningen) för att ångorna skall räcka till nästa mack. Då kommer en 5-serie ikapp, ligger bakom en liten bit, kommer till en heldragen linje, och då inser han plötsligt att det är dags att snabba på om han ska hinna köra om innan refugen...
Så när den heldragna linjen börjar så trampar han alltså på och lyckas precis trycka sig in mellan mig och refugen (var lite sugen på att inte slåppa gasen...) å ger mig ett fett stenskott mitt framför ögonen.
Så om du känner igen dig, att du körde som en idiot på45'an mellan Älvängen och Göteborg strax innan midnatt mellan 27'e & 28'e så vet du vart du kan dra...

...till körskolan! Korten som det står "Kellogs" på gäller inte i verkligheten!

Såja... Nu känns det lite bättre...

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Am
569
Ambush
540i/6-94
surt på stenskottet. Limmas det ordentligt innan det växer så syns det inte att det har varit ett stenskott där.
Låter som en av dom där "mogna männen" på 19 vårar som absolut inte kan förstå varför dom har skyhöga försäkringspremier..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Vi som är lite äldre och har lite mer förstånd hade givetvis fortsatt omkörningen på andra sidan refugen! =)=)

Visst är det surt som fan att man ska bli drabbad ekonomiskt av andra idioters misstag. Jag hade själv blivit skogstokigt, jagat tag i honom och skällt ut honom efter noter!

Länk
Tror inte det hjälper med utskällning...
Desutom är han inte ersättningskyldig för skador som uppkommer av stenskott som har sitt ursprung från vägbanan eller väggrenen... Klart man blir urtokig varje gång man fått stenskott, men det var ju inte så att bilen framför gör det medvetet, gud vet hur många stenskott man själv förvållat?
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Idioter finns i alla former, vissa av dom sitter i BMW. Kunde lika gärna har varit en VW Passat.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Håller med bones där. Att det var just en BMW som körde om dig är givetvis trist, men hur många gånger har inte volvo, VW currado och likande försökt hetsa en och kört som idioter.

Oftas då inne i stan så allt folk verkligen kan se.

Surt på bilen i vart fall, hoppas det går o fixa för en billig penning.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ersättningsskyldig kan han bli om skadan uppkommit genom ovarsamhet, vilket detta definitivt måste betecknas som. Sannolikt även vårdslöshet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Trots att man kör dubbla BMW måste jag tyvärr, på ett sätt, hålla med. Förbaskat sällan man ser en VW Passat köras av någon som litar på sin inbillade skicklighet...

Det KAN ha att göra med att man för minimala pengar får fårhållandevis skojiga bilar om man väljer BMW. En 535i -89 var inte tänkt att ägas av gymnasiestudenter...
Jesperado:

Svårt med stort S att bevisa! Ord mot ord kommer ingenstans.
I.
31
I.D.G.E
318ci -00
Stenskott beror ju i huvudsak på den egna bilens hastighet.
I.D.G.E:
"Stenskott beror ju i huvudsak på den egna bilens hastighet."

Hur menar du då?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
I.D.G.E >>> borde inte stenskotten bero på att det ligger stenar på vägen? :D

// Erik

----
No real power -just KCR :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Stenskott vintertid beror till största delen på att däckens mönster har en otrolig förmåga att plocka på sig sten.Sen när hjulets fart ökar så släpper stenarna,dom som sitter kvar längst i mönstret är dom som gör mest skada på bakomvarande.
Ska man hårdra det kan det mycket väl vara "ditt" singel från gården som du sprätter runt dig.

Lösningar?
1,Åk på blanka däck=inte bra.
2,Håll dig i stan dvs under 50sträcket=kan gå.
3,Se till att du har fritt skott bakåt innan du eldar på=bra.
4,En bortglömd sak, stänkskydd=kanon bra,snyggt tja beror på.
5,Ställ av bilen vintertid=bäst?

Fyll gärna på>>>>>>>

mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
6. Kör inte om där det blir för tajt spec vintertid. Kör ifrån så långt som möjligt innan man går tillbaks till rätt fil = absolut bäst!?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bayerischemotor: Lagen förändras inte för att det är svårt att bevisa. Med det resonemanget är det fullt tillåtet att mörda någon så länge man inte blir upptäckt...

Jeppe

Jesperado:

Öhhh mord och stenskott har väl en lite annorlunda prioritet eller? Visserligen kanske inte hos svenska polisen, med tanke på vissa redogörelser här förut om deras kunskaper och prioriteringar.:)

Visst har mord också blivit avskrivna i brist på bevis. Inte gör det mord rättfärdigt för det. Och har jag påstått det är OK att köra som en dåre? Men stenskottet kunde kommit ändå. Av en bil som körde rätt hastighet framför. Tror inte stenskottet är ett resultat av omkörning över spärrlinje och inklämd tillbaka snabbt före en refuge. Att haka upp sig på stenskott, ja då ska man inte köra bilen alls.

Har själv fått många stenskott, och man är väl inte glad med de är omöjliga att undvika om man inte gör som "trucker" skriver.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det var inte alls vad det handlade om, saken är att han är lika skyldig oavsett om saken kan bevisas eller inte...

Det enda man kan göra för att undvika stenskott i möjlig mån är att se till att hålla avstånd, vilket är svårt när någon tränger sig in ett par meter framför en och sjuter en sten...

Jeppe

Visst men våra demokratiska lagar funkar endast perfekt i en diktatur:)

Och ja man kan anse honom som skyldig, men är du också skyldig då om jag fått ett stenskott av dig när du körde framför mig?

Är du säker på att han är ersättning skyldig också för ett stenskott? Oavsett hur han kört. Det är ju skillnad på om du stannat din bil på en sandplan och jag sedan kör som en galning runt den och sandslipar din bil. Jag menar man kan ju omöjligt veta när en sten lossnar från däcket eller om det ligger en liten sten på vägbanan som slungas iväg? Har aldrig hört nåt sånt, och iallafall i Finland är man inte ersättningskyldig om stenen kommit från vägbanan.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, jag är inte skyldig i det fallet, det är ditt ansvar att hålla avstånd till mig.

Skyldig är man som sagt bara om stenskottet uppkommit av ovarsamhet eller vårdslöshet, ett "vanligt" stenskott får man nog snarare beteckna som ren otur.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.