|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ordet "tändplatta" i en tråd här på forumet väckte plötsligt ett visserligen obehagligt men nostalgiskt bmw-minne från mitten av 80-talet som jag hade lyckats förtränga! Låg i 90-100 km/tim i min orange -76:as e21:a (med gula varselljus fram, bakrutejalusi och extra bromsljus i bakfönstret!!) efter en enslig vinterväg och lyssnade förmodligen på Docent Död ur kasettbandspelaren när både motorn och allt elektriskt utan förvarning bara dog! Svajade i totalmörker mellan plogkanterna men lyckades som tur var stanna bilen på vägen. När pulsen lagt sig något och jag testade vrida på startnyckeln hoppade motorn, lyset och stereon igång igen som om inget hänt och jag kunde förbryllad köra hem utan att det återupprepades. Felet visade sig vara en utsliten tändplatta (strömfördelare i botten av tändningslåset)! 280 kr inkl arbete tror jag bestämt att det kostade på den tiden.. Är förvånad över att jag hade lyckats glömma denna händelse då det definitivt är min mörkaste(!) stund i en BMW! Hoppas denna historia kunnat väcka något annat förträngt minne där ute? | |
parolof |
När min 1602'as oljetrycksgivaren sprang läck på Vanadisvägen mitt i rusningstrafiken, det rök bra när oljan rann ned på grenröret;-) |
|
Var sen till Arlanda med föräldrarna i min 518 E28, låg i vänster fil och en bil svängde ut framför mig så jag blev tvungen att panik bromsa, men när jag trycker på bromsen så känner jag hur pedalen sjunker till botten!!! Som tur var så hann jag dra lite försiktigt i handbromsen och undvek krock! En av bromscylindrarna bak hade gett upp, och den andar på vänster sida fanns inte där!!! Någon hade tagit bort den och pluggat igen hållen! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
När jag efter ca 20 minuters fibblande med säkringar och kontakter på macken kommer på att bilar med automatlåda inte går att starta i drive-läget. Jobbigt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Klantade mig vid ett kamremsbyte så att skiten rasade vid provturen. Höll mig för flabb när BMW:n bogserades hem... :-( Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
Jag har också ett E21-minne, detta från tidigt 90-tal. Åkte mellan Hammarstrand (håla i östra Jämtland) och Östersund i 35-gradig kyla då min 323:a plötsligt tappar all kraft och börjar hacka och hosta och liksom går på bara 3 cylindrar känns det som. Körde in till vägkanten, öppnade dörren och böjer mig ner och kollar under bilen (varför har jag ingen aning, jag menar, vad kan man förvänta sig se UNDER bilen). Hursomhelst så rinner det olja från hela motorblocket och jag blir ju naturligtvis skitskraj. Som tur är så är jag alldeles i närheten av en mack, så jag rullar dit och konstaterar att motorrummet är helt nedsprayat med olja. Oljestickan hade trillat ur... Detta på grund av att ventilationsslangen från ventilkåpan korkats igen av en rejäl ispropp. Var vattnet kommit ifrån som bildat proppen brydde jag mig inte om att undersöka. Att motorn tappade kraft antar jag berodde på att vacuumsystemet ballade ur när oljestickan poppade ur. (Det här har nog nån här en bra förklaring till gissar jag :-) ) Som tur var det inget allvarligt men nog blev jag lite skakig... Och kallt var det... |
|
| När jag i min nuvarande bil ska rätta till sittunderlaget (man måste hålla rumpan varm på vintern) tar spjärn mot golvet för att lyfta på bakdelen, golvet visade sig vara gaspedalen.....det var en intressant upplevelse att ge gasen i botten med en hand på ratten & den andra under bakdelen......det redde upp sig... | |
|
Jesperados berättelse fick mig att komma ihåg när jag parkerade 750:n på stormarknaden och lät växelväljaren ligga kvar i D. Som vanligt parkerade jag längst bort för att undvika dörruppslag (Türfrei Parkplats ist natürlich ein muss!) och tog med mig samlingen av de senaste veckornas PET-flaskor. Väl inne i butiken är förstås pantmaskinen sönder, så jag börjar gå tillbaka de 150 meterna. Eftersom skönheten var nyinköpt kollade jag in den redan på håll, och ser då hur den sakta börjar rulla bakåt?!? Jag springer de sista metrarna och stoppar upp den innan den rullar in i en annan bil... Under tiden bilen stod, hade lådan tappat hydraultrycket och då blev det som friläge. Nyare bilar har ju en funktion som gör att man inte kan ta ut nycklen i annat är P, en bra finess ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Evol-79 |
Jag var nära en incident -98 tror jag det var. Skulle testa prestanda med farsans nya V70R med min gamla 328:a. Polaren i Volvon låg först när vi började dra och avståndet var ganska jämt upp till växlingen mellan tvåan och trean. Nu kommer två avgörande moment. Av någon anledning så tror jag att jag kan dra ikapp så jag börjar byta fil, i princip samtidigt så ska polaren få till en race-växling och planterar vad han tror e kopplingen stenhårt i golvet...nu tror jag ni vet vad som har hänt, jodå, det är en automat så det var bromsen som åkte i golvet. Som tur var så hade jag precis börjat byta fil så jag han kasta bilen ur vägen för en tillsynes stillastående Volvo. |
|
När E46'an köptes... Allt var perfekt - oslagbart pris på ny bil, rätt utrustning, men bilen var Japanröd... :( När E36'an köptes... Allt var perfekt - oslagbart pris på begagnad bil, rätt utrustning och historik, men bilen var Alipnvit... :( |
|
|
har nog förträngt alla minnen från min förra bmw som jag hade typ tio år sen.bmwn jag har nu e andra bmwn jag nånsin haft o e mycket nöjd trots några smågrejer.518 is -88:trots lite kraft försökte jag spinna o bakaxeln paja.efter en tennismatch med polarna kommer jag på att jag ska backa så fort bilen går på grusvägen brevid tennisplan.resulterade i en lyktstolpe som går in en bra bit i bakluckan.har kontakter o ska fixa allt detta svart då min bil står skriven på farsan.problemet är att jag krockar än en gång pga att jag snackar om en brud med polarn,innan bakdelen e fixad.allt detta blev skitdyrt och antar att det var det som gjorde att jag inte köpte en bmw igen förrän nu. det var aldrig fel på bmw,utan på mig i yngre år.mycket glad bmwägare idag |
|
| Jag försöker förtränga förra lördagen, då min taigagröna 2002tii åkte iväg från mig, dragen av en V-vo V70 mot sitt nya hem i Härnösand. | |
| Det hände faktiskt en penibel sak i dag. Har kört med ett släckt dimljus i några dagar och tog beslutet idag att fixa detta. Tog ut lampan och den såg hel ut, men kontaktstycket hade en lite lös sladd, så efter lite pillande på den så brast den så klart. Jaha, fixa nytt kontakstycke, skarva sladden och montera dit. Lyser inte... Loss igen och mäta på lampan sittandes i armaturen. Ingen krets. Kolla säkring. Hel... Bytte säkringen för säkerhets skull. Lyser inte... Börjar engagera mig i en ny matning från andra sidan. Inte kul längre. Kallt o sitta på baken i snön o jobba... När jag bara av en händelse får för mig att BYTA lampan... Även om den andre såg hel ut... Vad tror ni? Just det... Nu lyser det så grannt, så grannt... | |
|
en mycke märklig händelse hände mej för några nån månad sen jag är på väg hem med min älskade 320 o kommer till en svag högerkurva precis utanför lägenheten, jag svänger men bilen, som dragen av en magisk kraft (lagens långa arm?) gick istellet i tangentens riktning = rakt fram, ok ja körde inte så fort (40-50 km/h) så ja tror att jag skall lyckas stanna i den lilla snövall som jag mäter. de hände inte så mycke när ja paserade den =) så nästa hinder blev en ca 1,5m hög 10-15 år gammal (skitful) tallhäck =) där kände tydligen bilen för att stanna =) blev lite frontskador men inget alvarligt. kommer aldrig att köra en vinter till utan dubbar =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Min gamla E21 bestämde sig för att springa läck mitt i natten ute i ödemarken. En full tank tömdes snabbt. Det värsta var att läckaget fanns under huven, och motorn blev indränkt i bensin. Tur att vrålåket inte brann upp, men otur för den okände husägaren som jag var tvungen att väcka ;) |
|
|
Förra torsdagen var jag in med bilen på service, inspektion 1. Samtidigt byttes termostaten. Jag körde bilen den kvällen utan problem. Men på fredag kväll när jag skulle använda den nästa gång däremot...Bilen startar men blöddrar och går ojämnt...jag stänger av den ett litet tag och funderar vad detta kan bero på. Testar igen och denna gång är den lite segare att få igång och den uppför sig likadant. Ett tredje försök efter fem minuter resulterar i att den inte startar överhuvudtaget! Jag använder en annan bil under kvällen och försöker igen när jag kommer hem, den vill fortfarande inte starta men jag ger mig inte och låter startmotorn jobba ett tag och märker att den börjar hosta igång...efter ett tag så startar den motvilligt och går lika illa som tidigare men efter ett tag på tomgång så går den kanon!! Efter det så har det inte varit några som helst problem!!! Bilen: Länk |
|
|
Hehe, ja många trevliga, och mindre trevliga minnen har man ju haft, med sina BMW-bilar. Här är ett minne jag helst förtränger, men som psykologerna säger, man kan inte komma till ro med sina rädslor och ångest, förrän man verkligen konfronterar dem och "luftar" dem... Så, här är det värsta som jag själv orsakat: Morgonen efter en trivsam fest, skulle jag flytta min härliga E23:a som var i det närmaste i nyskick, längs en allé av björkar, för att lämna plats åt mina vänner att köra ut från den stora gården. Jag satte mig i bilen (kände mig fräsch och nykter, vilket jag sannolikt var också) och tänkte backa litet grand, och sedan vända vagnen, för att senare kunna köra ut från gården. Jag ändrade mig dock, och tyckte att det borde vara lika enkelt att backa ut till vägen.... Sagt och gjort. Hon började sin färd bakåt, och jag tittade idogt i sidospegeln för att kontrollera att det fanns fri väg. Hastigheten ökade något med tryggheten att det var fritt, samt att det var en förhållandevis lång allé, upp till huset. Precis när jag når utfarten, och skall svänga vänster, tar det brutalt TVÄRSTOPP, och hela huvudinstrumentet kommer ut och slår i rattkransen... när jag tittade i backspegeln, efter att ha kommit till sans, såg jag ingenting annat än min egen illa tilltygade bagagelucka... Hade jag tittat i huvudbackspegeln, hade jag sett att den sista kraftiga björken, var placerad mkt. längre in än de övriga...Snyft... Detta resulterde en fabriksny bakstam från BMW, en fin bagagelucka, ny kofångare, regskylt, delvis nytt bagagerumsgolv, tankband, bilen sattes i riktbänk och fick dragas rätt, ny lack, emblem, you name it... Lernia i Eskilstuna hade vagnen i 3 veckor, och hon blev naturligtvis som ny, men det kostade.... Så till Er alla: Titta i backspegeln, och var inte lika fåraktig som jag... Jag kunde inte sova på flera nätter...Huh! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Jag hade kört en kompis till skroten för att han skulle köpa ngt glsa till baklampan på en bil som han råkat köra isönder dagen innan.. På väg från skroten (magnus i Trelleborg) går en ganska lång raksträcka där jag för en gångs skull körde lungt (inte mer än 60) kände ngt skumt i växellådan + att den rasslade lite skumt och plösligt, *sprchiing* jaha, va faaan va det.? körde tillbaka och hittade en avbruten skruv(!) jaja, tog med deno körde vidare hem, dock ngt skakigt... Visade sig att hardyskivan var kass o en av bultarna hade smällt rakt av.. så de var bara in till malmö (med den skakande e21:an) o köpa ny hardyskiva + nya bultar, tillbaka till Trelleborg och in på Preems hyrhall, hissa upp bilen och byta! //Eddie - www.E21.se \\ |
|
|
Det borde väl vara hela tiden ja haft bilen. Bara skruva utan att köra. Länk |
|
|
När jag inte köpte en Alpina B7 Turbo för 20kkr. Dumma dumma dumma mig... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Hmm, stod i färjekön i rödby-puttgarten med min M3, hade hittils aldrig kört bilen riktigt varm utan (vatten)tempen hade alltid hållt sig kring mitten på mätaren. Så jag visste inte säkert om högfartsläget på elfläkten verkligen fungerade.. nu var det ca 7 km kö till färjan.. så efter ett tag så stiger ju tempen, in på det röda fältet, så där sitter jag och väntar på att kylarfläkten ska gå över på högfart och börja blåsa halv orkan. Händer ingenting, tempen stiger lite till, händer inget, stiger ytterligare lite till men fläkten snurrar fortfarande bara på halvfart. Däremellan har jag ju såklart stannat motorn emellanåt och puttat fram bilen ca en billängd eftersom färjekön går i snigelfart. Då händer det!! När tempmätaren går förbi rödmarkeringen säger det plötsligt psscchh och det kommer ett fint rökmoln från huven... bara att knuffa bilen åt sidan. Ser att det är en kylarslang som gått hål på så jag låser bilen och knatar iväg, runt kvarteret är där en alfa romeo-handlare så jag köper en kylarslang där och byter, fyller på vatten och luftar kylsystemet. Sen var det bara till att köra hemåt igen. Som tur var klarade sig toppackningen!!! Sen lämnade jag in bilen på BMW och lät de bygga om styrningen till kylarfläkten. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.