|
|
|
|---|---|
|
Vad ska ja betala för en fräsh 1.8 M40 motor? Orkar inte byta kam å hela skiten då motorn ändå i stort är sliten, låter som en surdiesel. Vad tror ni man kan ge för en som inte gått mer än ca. 15.000 mil? 3000 spänn?? Ringde till Vara Bildemontering, de skulle ha 15000:- spänn för en gammal motor!!! Jag har hittat en schysst M43 motor men går det att klämma i den i en E36-92? har försökt hitta nått om det här på formuet, men inte hittat så mycket.. Är fästen och sånt annorlunda? Motorn jag hittat är ju komplett med allt.. så.. Tacksam för svar! Tja | |
|
M43-motorn kommer säkert från en bil med startspärr (EWS II). Det går, men det blir svårare. Du måste få med EWS-box, kablage, antennring till tändningslås, nycklar... 15000:- låter väldigt dyrt för en M40. Det skulle inte kosta mer att helrenovera din motor med nya kolvar + borrning, ny kam och slipa veven + nya lager mm. Låter som en komplett utbytesmotor, dvs. helrenoverad att betrakta som ny som du fått pris på. Mer än 4000:- skulle jag inte betala för en beg. M40. Då ska den vara fin. |
|
|
Okej, men jag har startspärr på min bil. Spelar det nån roll? Okej, då har jag ett riktpris iaf.. Den där M43:an jag kollat på har ju bara gått ca. 7000 mil och är purfräsh.. sen får ja den för typ ett par tusen bara. |
|
|
Om du lyckas med bytet till M43, kommer du troligen att bli uppmärksammad vid första besiktningen eftersom motorerna ser helt olika ut....sedan är det bara att byta till en M40 om du vill ha bilen godkänd! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Besikningsmannen vet garanterat inte utseendet på en motor på en viss årsmodell. | |
|
Vågar sätta en slant på att de flesta ser skillnaden på en M40 och en M43:a i alla fall! De har t ex oljepåfyllningslocket på olika ställen, men vill man chansa så... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 15000kr för en M40? Då kan du få köpa min E30 med fullt fungerande och knackfri M40 för halva priset... Och då får du ju resten av bilen på köpet. I och för sig har den ju gått lite längre än 15ooo mil, men den är ju renoverad också | |
|
Okej, jag skippar M43:an.. Det är nog mer arbete än vad jag klarar av ändå.. Får fiska vidare. Vilket år var det M40-motorn kom? -88? Tänkte så ja kunde kolla bildemonteringarna efter de motorer som suttit i E30 också. Annars kan jag ju köpa din bil Baalzamon! :) |
|
parolof |
År motorn verkligen helslut? En dålig kam låter hårresande illa, och är det bara kammen så är det väl overkill att byta motor. Ta ett kompressionsprov. |
|
Brohall: Den är tyvärr inte till salu ändå tror jag. Men jag köpte hela bilen för 4000kr, och motorn var ännnu friskare då. Så jag tycker 15K är alldeles för mycket. Jag har för mig att insuget är olika på E30 och E36 med M40? Men om du köper annan motor så kan du ju förståss plocka över ditt gamla. |
|
|
Okej. jag ska undersöka det hela lite närmare. Läste en annan tråd om dehär me motorbyte.. Men iofs.. motorn låter inte helt fruktansvärt, men jag antar att kammen e lite sliten då den inte varvar över 5500.. varvstopp e ju typ 6200? Lyssnar man riktigt noga är det mest något ljud från lyftarna. Äsh.. skit samma. Alla har ju det här problemet med sina M40 (nästan). Tack för svaren! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.