|
|
|
|---|---|
|
Länk Norsk artikkel, men endå!! :) | |
| Det var en provkörning i senaste numret av auto, motor och sport också. De verkade mycket imponerade. | |
|
Jag har kört 330i, i Valencia för Bilsport och Fyndbörsen. Kommer i Bilsport 8/2 och Fyndbörsen 17/2. Vi köper inte in artiklar av tyskar utan testar själva - med svenska förtecken! Jag testade både på väg och Albacete Raceway. Underbart chassi, bilen är så gott som neutralt balanserad. Aktiv styrning finns som tillbehör, fungerar mycket bra och hjälper till när däcken hamnar på olika underlag, som isfläckar. DSC är utvecklat med Brake-Standby. Nya motorn ger 27 hästar mer än gamla. Härlig effekt och funkar bra både med manuell och den nya automatlådan med 6 växlar. Fast manuell är roligare på bana ... Tycker den är snygg - mindre Bangleextrem än de större modellerna. Fast inte baken. Fortfarande trång i baksätet, ont om plats för skallen (jag är 184 lång). 330i går lös på 350.000 (nuvarande 355.000) och då är det alltså fler hästar och fler finesser. Instegsmodell blir 318i med 129 hk. Pris 237.000. |
|
|
Gunnar-s : Är viktfördelningen fortfarande 50-50? Vet du om nya DSC är "bättre" kalibrerad än gamla DSC? Är 316 slopad? ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Hur pass trångt är det bak i en touring? Jag funderar på att byta min 9-5 kombi mot en 330 touring men är lite fundersam över bakutrymmet. I min 330 Ci Cab så är det ju inte så mycket platts för baksätesåkarna... /Mikael Min bil: Länk |
|
|
Viktfördelningen vet jag inte exakt, men i avancerad körning känns bilen nästan helt neutral. Lite tendens till understyrning, men då får man stå på rejält. Kan inte uttala mig om kalibreringen. Jag tycker att DSC är bra för normalkörning. Vid avancerad körning eller på bana kan man koppla ur det och flytta fram marginalerna en bit utan att det känns för mycket. Trångt bak: 3-serien passar bäst för barn bak. Själv är jag 184 och hade både huvud i tak och knän i ryggstöd när jag "satt bakom mig själv". Ändå har ju bilen blivit både längre och bredare... mbri: byt inte från 9-5 om du vill ha lika mycket plats bak, det får du knappt i en 5-serie. Men det finns ju andra fördelar... Touringen är ju lite rymligare bak, taklinjen dyker ju inte som på nya 330. Där är taklinjen coupéinspirerad, det stjäl takhöjd. Gunnar |
|
|
Måste bara få säga att det är en dröm som kvarstår, äga en e90 330. verkar som en helt fulländad bil. men det är väll egentligen ingen idé att klaga på ett kanske trångt baksäte? ska ni sitta där? kan man hitta en helt perfekt bil? nä, nya 330;in verkar vara en drömm. Å förbrukningen är ju inte direkt å klaga på, drar 1 deciliter mindre än min gammla 320 ( 86:a ) milen. kan det bli bättre? å prestandan mot 320:in vet ni säkert allihopa redan :). Nä kan det bli bätre? |
|
|
När kommer touring modellerna? Vet någon vad priserna kommer att ligga på då? /Mikael Min bil: Länk |
|
|
3-serie touring kommer i september och kostar 10.000:- mer än sedan. Jag kommer troligen att beställa en då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.