|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var på Danderyds bilstereo igår och fick reda på att det är ganska knepigt att uppgradera ljudet i nya E60/E61 eftersom någon krets kollar av strömmen vilket gör att man inte bara kan koppla in ett slutsteg hur som helst. Dessutom var det bara 4"-högtalare i dörrarna vilket inte är så kul. Är det någon som har uppgraderat sitt ljud i sin E60/E61? Mvh D | |
|
Mycket bra att veta, är lite sugen på en e60 då vet man att man måste köpa värsta stereo direkt från fabrik! Då det är svårt att uppgradera. Mvh Kristian |
|
|
logic 7 är allmänt rekommenderat. vet inte hur det ligger till med om ngn krets kollar strömmen eller ej. själva huvudenheten borde vara av bra kavlitet. elementuppsättningen är inte så skum, 6,5or under stolarna, 4" + diskant i dörrarna och möjlighet till 4" center. så ett bra 3vägssystem borde passa som handsken. tex DLS UP36. |
|
|
Audio Control LC6 kanske kan vara intressant. Länk /RS2 |
|
|
HFR: Låter bra att jag får plats med ett schysst 3-vägs i alla fall. Det enda jag är lite orolig för är slutsteget. Skulle DLS 6.5" räcka för att få lagom bra bas även utan en subbas? Vill nämligen inte ha en stor baslåda i skuffen. Hur är det med elementen under stolarna, är dom svåra för en vanlig stereomontör att byta ut? Mvh D |
|
|
jag hade försökt hitta ngn kunnig perosn på bmw (svårt!) som kan elsystemet i e60/61. troligen väldigt få lekmän som börjat pilla i de bilarna, därav bristen på info. om det skulle räcka? beror helt på vilka referenser och mål du har med anläggningen. du lär inté kunna känna baskaggar i magen men absolut kunna få ett välbalanserat ljud som ivf inte saknar någon del av frekvensregistret. som en finlir-anläggning i hemmet ungefär. rekommnederar som sagt amegas 6,5or, en av få 6,5or som kan hantera lågbas. när de lanserades byggdes en demobil som rullade runt i europa och folk trodde det var gömt en/flera 12tums basar eller liknande i bilen, så bra spelade elementen. vet inte exakt förutsättningarna i form av akustisk miljö i kabinetten under stolarna, men om det är liknande som framkickarna i tex E34 så är det bäddat för riktigt välljud. ska du lägga lite pengar på bygget kan du säkert, om du vänder dig till en seriös ljudbyggare, få komponera ihop ett 3vägs-system själv med tex amegas 6,5", DLS 3" iridium dome, och kanske ett par DLS UR1 på toppen. kostar en slant dock. tror inte elementen är särskilt svåra att byta ut, har ett minne av att man tom ser skruvarna om man lyfter på mattan. mvh |
|
|
(saknar edit/tilläggsfunktion:-) ) men ett mer färdigt 3vägs-paket, tex från DLS, blir billigare och den upplevda skillnaden kanske mer försumbar. beror helt på vad du är ute efter. har du e60 eller e61? |
|
|
Jag har (kommer att få) E61. Jag är nog inte ute efter ryggdunksbasen först och främst utan finliret. Kollar lite på DLS 3-vägssystem för tillfället. Är det bättre att välja Reference-seriens 3-vägs och byta ut 6.5"-elementen mot Amegas eller bör jag satsa på DLS dyrare UP36 utan att byta ut basen? Vad är det för modellbeteckning på de Amegor som du nämner HFR? Mvh D |
|
| Amega Q-Comp 60 är det förmodligen som HFR avser. Finns bl.a. på PM Shopen i Solna om du vill lyssna. | |
|
e61..då är ju saken med riktigt bra ljud löst! >baslåda under bagagegolvet. en ensam 10/12" som får en nätt låda plastad alt i mdf låda. men släpp inte tanken på att få framsystemet att kunna ta en bra bit av basen med, bäst är om sub:en bak endast stöttar lätt under ca 60-75Hz. ang val av framsystem; bägge alt du anger är bra. referemce-systemets 6,5or har väldigt djup korg, kolla först så att de verkligen får plats djupmässigt. amega-elementen jag syftade på var q-comp 60 som Kane förmodade. UP 36-basen är ingen killer, snarare så att Ref6 ger mer djupbas. däremot ger UP6orna väldigt snärtigt och balanserat ljud. och har ett stort plus med tanke på sin angenämt moderata monteringsdjup. bäst av dem 3 är dock amega. valet mellan REF eller UP hade ivf jag valt UP; märkbart bättre diskant, mera lättmonterat mellandome, samt högre klass på filtret generellt sett. prisskillnaden blir inte så stor om du tänker på vad allt annat runt kostar. sen om du känner för det kan du byta resp 6,5"are mot amega. men om du väljer att gå vägen med en låda under bagaget hade jag kanske övervägt att skippa det trots allt. beror på hur du väljer. trodde från början du hade en e60 och där har de helt andra (sämre) förutsättningar för att på ett enkelt och osynligt sätt addera en sub-bas. vi med touringmodeller har det lite lättare i det avseendet. mvh |
|
|
HFR, först och främst: tack för tipsen! Kul att höra att det var lättare med Touringen! Det enda jag är lite orolig för är som sagt den där konstiga strömkretsen. Eftersom jag kommer att ha runflat-däck tänkte jag skippa reservhjulet och ha en baslåda där istället. Hur stor volym kan man rimligtvis få plats med där? Vad skulle en sådan låda kunna kosta om man specialbyggde den? Mvh D |
|
|
DarrenB: Kan du inte ändra betsällningen till en Prologic från fabrik direkt? Det låter fantastiskt.... Asken |
|
|
Asken: Tyvärr är det en lagerbil så inga ändringar kan göras. Mvh D |
|
Robsarve |
Hmm. Om Basen sitter under stolen har den antagligen en liten volym att leka i, och då är Amega Gold 6-orna och de flesta DLS-basarna inget vidare eftersom det bara blir bumligt ljud. (UR6 funkar, men är kanske inte bästa valet heller...) Sitter den dessutom under stolen, så är den bara användbar till max 150 Hz, och det är allt för djupt för att DLS-domen skall kunna ta över snyggt. Bättre då att satsa på ett bra 4" system + en midbassexa som är lämpad för uppgiften. Fs på under 45 och Qts på ca 0,3 med lite slaglängd är vad jag skulle leta efter hos sexan. |
|
DarrenB> var så lite! tror du kan få ut säkert 20-30 liter under bagagegolvet på e61an. vad det kostar att få en låda plastad är mkt svårt att säga, hör runt på lite olika billjudbutiker och se om det skiljer mkt. eller så plastar du själv, inte svårt alls,kan skicka en bra länk om du vill. som robsarve skriver så erbjuder troligen kabinetten under stolen inte någon enorm volym att spela i. detta är ytterliggare en anledning till att verkställa lådan bak. håller inte med robsarve att midbas-6an enbart skulle vara användbar upp till 150hz för att den sitter under stolen, större delen av tex röstinformationen ligger runt 4-500hz och därifrån har dls-domen inga problem att ta vid. men är man orolig över detta är ju tidigare nämnda R36 ett alternativ, de delar lägre. klart, har man lust att lägga ut för ytterliggare ett slutsteg för att driva 2 separata midbasar som robsarve skriver så är det ett bra alternativ, men troligen betydligt dyrare än ett "färdigt" 3v-system. mvh |
|
|
HFR: Skulle du kunna sammanfatta vilka högtalarmodeller från DLS och Amega som slutligen skulle kunna ingå i denna uppgradering så att jag kan börja få offerter från butikerna, R-serien eller UP-serien osv? Skicka gärna länken till lådplastningen också! Mvh D |
|
Robsarve |
Det år inte nämnvärt dyrare att köpa ett 4" system + lösa sexor och ett enkelt passivt delningsfilter.Då behövs inget extra slutsteg. Och tro mig, även kvinnliga röster går ned under 400 Hz, det är ett av skälen till att jag tog fram våra Triushögtalare som bland annat har ett större frekvensomfång än DLS-domen. Men eftersom det är 4"-uttag, så uttnyttja det och få en vettig frekvensgång. DLS R4 +UP diskanten är en trevlig kombination. tycker Erik |
|
DarrenB> kompletta 3v-system **R36 Länk utgående modell **UP36 Länk 4" komponentsys **R4 Länk R4 innehåller T20 som diskant, men borde kunna fås med denna diskant (den kombination som robsarve föreslog) **UP1C Länk priskillnaden mellan T20 och UP1C ligger runt 300kr. **Amega Q-Comp 60 (hiitade ingen bild) |
|
|
HFR: Droppa gärna länken till plastningens gör-det-själv skola.. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Länk främst "fiberglassing 1 & 2" mvh |
|
| En till instruktion på hur man kan plasta en låda Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.