|
|
|
|---|---|
Champ |
Hej alla fotöljglidare:) Hur många har kört sina BMW > 20.000 mil > 30.000 mil > 40.000 mil Erfarenhet av vad som generellt slits/behöver bytas > 20.000 mil? Någon som tillsätter 2 takts olja vid tankning för att få bättre smörjning? Vad händer med diselskatten? |
|
30000 mil. nya stötdämpare, lite bussningar, annars går den som en klocka. Jag funderar på KCR men undrar över min låda, törsman på en automat som gått 30kmil |
|
Champ |
Jag har KCR box på vår 530 D -99 och är mycket nöjd! Minskar förbrukning med ca 0,8-1 dl/mil, + ökar hk och moment! Legat på 0,63-0,64 nu i över 1 år:) |
|
# Höjd fordonsskatt på personbilar med ca 23 % för en bensinbil i normal viktklass. För en dieselbil blir det 2 % höjning. # Höjd bensinskatt med 15 öre/liter (19 öre med moms). # Höjd dieselskatt med 30 öre/liter (37,5 öre med moms). # Höjd fordonsskatt för lätta lastbilar och lätta bussar med 40 procent. Jag kör på STP och hoppas det smörjer... |
|
Champ |
Så vitt jag vet så smörjer ej STP utan rensar och gör rent. Tvåtaktsolja rekommenderar en del att slå i vid tankning! |
| Gör det alls DET? | |
| STP SKA som det står på flaskan... smörja, göra rent bränslesystemet (inklusive spridarna) samt underlätta kallstarter. | |
Champ |
moose>tveksam till att STP ger några smörjande effekterpå tex bränslepumpen...denna brruakr var den kritiska komponenten... |
| Bränslepumpen smörjs av bränslet. | |
|
Champ> Inte fan vet väl jag, men det står så på flaskan och dom kan ju inte föra med osanning det är brottsligt ju. mangeng> Varför tror du vi diskuterar tvåtaktsoljor och STP, jo för att dieseln INTE har den smörjegenskap man skulle vilja ha i Sverige. |
|
Champ |
Moose> bra attack! Känner till några fall där pumpen havererat..och där BMW ägaren fått ut en ny på garantin. Flera säger att man bör slå 1-2 dl tvåtaktsolja vid tankning. Osäker på intervallet... Hur långt har era 530 D /andra BMW modeller rullat? En del menar att STP inte "mer nytta" än om man häller i ren sprit i tanken. Många menar att redbull är över reklamerat... MED DETTA VILL JAG EJ STARTA NÅGON DISKUSSION OM STP! |
|
Champ> Det är lungt vi behöver inte var oense om STP och dess förmåga. Jag är absolut ingen expert på det varumärket. Bara som liten kuriosa, STP inehåller ingen sprit...skit samma. Jag ska variera med lite tvåtaktsolja. Man ska ju inte sticka under stolen att det är ett gammalt och beprövat knep för att få lite smörjning. |
|
Champ |
moose> var kör du för kärra? Har kört på Polsk disel i påskas med mycket gôtt resultat... bilen upplevdes starkare...inte så konstigt när energiinnehållet är högre... Hur långt har era 530 D /andra BMW modeller rullat? Några tips var man kan tanka billigt i västa Sverige? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.