|
|
|
|---|---|
|
Ska titta på en M5 på blocket Någon som vet något om JCK 793 i örebro. standardutrustning mm. tacksam för hjälp. vad ska man tänka på? hur stor är skillnaden på 315 och 340Hk, | |
|
25hk (förlåt) :P /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
ingen som vet något om denna Länk |
|
| Invänta ev. svar från m5toureg... | |
|
Personligen skulle jag inte tveka att köpa en billigare bil om den känns rätt. men som en del på detta forum säger. man får vad man betalar för:) Alpina Power! |
|
|
m5toureg har nog ingen aning i det här fallet, eftersom det inte är en M5 touring utan en limo från 1991. Jag kan kolla upp den (JCK793) mer noggrant, men det tar ett tag i så fall, och risken finns att den redan blivit såld då. Skillnaden är inte så stor att man behöver ha en 3,8 ltr, men ser man prestanda som det viktigaste så ska man inte ha 3,6 ltr, för 3,8 är snabbare i alla farter. Men en sån här bil köper man mer för körkänsla, motorljud och kvalité än ren prestanda, anser jag i varje fall. Det är ju inte direkt något imponerande originalskick på den bilen, men kan ju vara ett bra köp i alla fall. Verkar som att den rullar vinter? Det är ju ingen höjdare. De vinter M5:or man sett har ju varit allt annat än imponerande. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Generellt kan man ochså säga att den dagen DU ska sälja bilen är det lättare att få den såld om den är i orginalskick. Sen kan man ju alltid kolla upp hur länge dom sista 2-3 ägarna haft kärran. Inte bra om dom bara haft den ett par tre månader... Till slut så är det "känslan" som avgör. Sjöberg |
|
|
camata@ helt rätt HD91 - eller vad det för att man förväntar sig av mig att jag skall säga: 3.6 = 315 hk DIN, 3.8 = 340 hk ECE (347 hk DIN) = skillnaden 3.6>3.8 avseende hk - så fick jag det sagd ;);) |
|
| Undrar hur många av dom pållarna som är i livet.... | |
| Mosse När min M5a var bromsad 02-03/12 hade den gått ca 22000 mil och bromsade 314 hk. intagen 97. Med mej som tionde ägaren och inte ett papper finns om bilens tidigare liv (förmodligen ett hårt liv) nu har den gått ca 24200 mil och går som en klocka iaf. | |
|
Otroligt att dom behåller effekten så väl! :) Fan, blir mer & mer sugen på en fin E34 M5 istället för en M3.... |
|
|
mosse@ glöm inte att en M5:a är TUNG ! M5touring register |
|
|
mosse, svik oss inte nu.. (igen)..;-) BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
| Haha E34-M5 äger :) | |
|
De bänknigs papper jag har sett på 3,6:or har legat mellan 310-320 hk orginal och på 3,8 mellan 330 och 340 hk orginal. Man kan säga att 3,6:orna håller vad fabriken anger och i 3,8 brukar det fattas 5 hk. Själv hade jag 319 hk/365 nm orginal i min nuvarande 3,6 och nu har jag 339/389 nm efter lite fix och utan kattar. Den stora skilnaden mellan 3,6 och 3,8 är bottenvridet och körbarheten som är överlägsen i 3,8. Skilnaden i prestanda är att det skiljer ca 2 sek i intervallet 0-200 km/h. Mellan 3,6 och en M5 touring(3,8) skiljer det under en sekund till 200 km/h. En M5 3,6 är jämnsnabb med en M3 3,0 medans M5 3,8 är snabbare. |
|
|
Måste leta upp en 3.6 o testa ngn gång, borde va ganska jämt! :) Mvh Per |
|
|
P3r: en fd arbetskamrat hade en M3 -94 som var chippad när jag köpte min förra M5 3,6, den var helt orginal. Vi rejsade många gånger och resultatet brukade bli så här, i starten var M3 snabbare. Den kom iväg bättre och hade bättre fäste i starten. Sedan behöll M3an sitt försprång tills jag la i treans växel och då började komma ifatt. Uppe i fart så var faktiskt min M5 lite snabbare även om skillnaderna var minimal. Hade ett rejs med en M5 3,8 i höstas (en -93, kollade upp regnummret) Det var på Essingeleden och det var tyvvär lite för mycket trafik... Men vi gasade lite i alla fall skilnaden var liten och han kom aldrig i fatt mig efter jag kört om pga annan trafik. När vi hade blivit tvungna att saktaner för annan trafik och fick fritt spår igen så kunde han inte köra om trots att jag flyttade på mig men tyvärr så kunde vi inte köra fortare än max 180 km/h. så det var svårt att avgöra hur mycket som berodde på förarens skicklighet och hur mycket som berodde på bilen. Man för väl testa i sommar! När jag letade efter M5 för ett par år sedan så ville jag helst ha en 3,8 men jag hittade inget fint ex till rätt pris. Då hittade jag min nuvarande 3,6 till ett mycket bra pris. För samma pengar som jag kunde få en hyffsad 3,8 så fick jag en 3,6 och en 316 E36... Dessutom slapp jag det överkänsliga EDC systemet som var guld värt när bilen var ny men idag... Mitt tipps är att hitta en så fin bil som möjligt och inte bara titta på års modell. OBS, tittade på mina bromsnings papper och såg att jag skrivit fel, den hade 362 nm orginal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.