|
|
|
|---|---|
|
Går det att koda om via DIS eller måste det till att byta/kopplas om i ratten för att använda lur-knappen till röstkommandon istället? E39 /Hammar | |
| kodaom o kodaom.... du lär nog få handla ett kit med röststyrning först,, då får man knappen med på köpet... | |
|
Jag har Blåtand nu, där ingår röststyrning. Men det fungerar inte att använda lurknappen som röststyrning, därför funderar jag på om det är så att det kodas om via DIS, eller om det krävs att man kopplar om en massa kablar. Det enklaste vore kanske att fråga folket på BMW men vi vet alla att det är inte alltid man får rätt svar där om personen i frågan inte vet. /Hammar |
|
|
Vad har du för artikel nummer på Bluetooth ULF modulen? Är det ett BMW original kit? De första versionerna hade inte stöd för röststyrning. /RS2 |
|
|
Jag fick tag på en av de senaste modulerna och det är inte ett originalkit, det finns inte att få tag på till E39 av min årsmodell. Jag köpte ett från bimmernav.com, han tillverkar själv kabel som konverterar befintligt kabalage till ett som fungerar med BT och bilen. Vad jag kan läsa av det som står så ska det vara # 84 21 6 955 522 "The 955 522 is the latest ULF module from BMW, and is NOT to be confused with the OLD, 1st generation 954 552" Det enda som inte fungerar i det kit han skickade är lådan med röst-knappen/pairingbutton, den passar inte i mitt originalarmstöd, så jag har beställt ett nytt så jag hoppas det passar till min 97:a trots att det står att det är från 98 och framåt... vi får väl se. (Misstänker att det bara är "släden" som har moddats om lite, men att passformen är korrekt) /Hammar |
|
| Hammar, detta vill jag också ha :-), var och vad beställde du och funkar det? samt vad hade du in från början i bilen? | |
|
Jag beställde ett kit från Martin på bimmernav.com (har tidigare köpt 16:9 skärm och MkIV där ifrån, så det går absolut att lita på dem), du bör kontakta dem via mail och berätta för dem vilken bil du har osv, men troligen är det samma som jag. (Använd gärna min e-adress som referens om du vill så kanske det blir enklare) Det jag hade från början var en vanlig fast telefon i armstödet med handsfree och telefonmodul i bagaget och allt som hör där till. Men mittenarmstödet var inte tillräckligt bred för den medföljande "telefon-boxen" så jag har beställt en helt nytt armstöd så jag får se om det passar. Man får köpa en ny monteringsställning i bagaget också, som ersätter den som håller bland annat navigatorn och mobilmodulen. Allt står på hemsidan. /Hammar |
|
|
Hammar: Har du inte röststyrning knappen i ejektboxen till snap-in adaptern ? Fungerade Martin:s hembyggada kabeladaptern på din fastmonterade motorola telefonen ? /George |
|
|
Jo, den fungerar bra, men om jag kör vill jag gärna ha den på ratten också om det går. Men det verkar inte vara någon som vet om vad som krävs, omkodning eller nya kabel... Martins kabeladapter fungerar utmärkt, motorolatelefonen och allt som hör till (lur, box och mobil-modulen i bagaget) behövs inte längre, de ersattes av ULF-modulen, BT-antennen och den nya ejektboxen med tillhörande kablar. Det blev en h-vetes massa kablar i bagaget nu vill jag säga, hade problem att få det snyggt. Allt fungerar bra, men ljudkvalitén är inte så bra som jag hade hoppats på (lite "robotröst" blir det) men det duger fint och jag slipper ha mobilkort i bilen, telefonen kopplar automatiskt till bilen om jag har BT igång på telefonen. Så jag slipper tänka på handsfree osv. ganska bekvämt faktiskt, och det är kul att ha röststyrning också som fungerar med navigatorn. Trevligt. /Hammar |
|
|
Hej Hammar! Jag har också sett Martin hemsida och är jättesugen att beställa. Vet du om det tillkommer moms på priserna eller är det privat avsändare. Annars står ju dollarn lågt nu så priserna är inte avskräckande Reino |
|
|
Tull och moms kan tillkomma. Läs mer på Länk där står lite om vad som gäller. Tror det är 3% i tullavgift och sedan moms. Men kolla med Martin, jag tror det är ett belopp som måste överskridas för att man ska betala moms på det. Allt beror på vad som skrivs på fraktsedeln så att säga... /Hammar |
|
|
Efter köp av nytt armstöd med tillhörande "släde" så är passformen helt annorlunda, nu passar boxen perfekt. Vad jag kan se så är släden i exakt samma dimensioner som den gamla så den ska passa också (ska montera den när jag kommer hem). F-n va kul!!! ;-) Äntligen kommer bilen vara "hel" igen. Ska höra med BMW sedan när jag lämnar in den på service om det går att koda om eller hur de gör. Jag ger upp här, då det inte verkar finns någon som vet... :-) Tack så länge. /Hammar |
|
|
Fortsätt gärna rapportera, jag är nyfiken |
|
|
Ok, jag återkommer i slutet av mars (då ska jag göra service och ställa på bilen). Då borde jag veta mer, hoppas bara jag kommer ihåg att fråga. /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.