|
|
|
|---|---|
| Hur gör man steg för steg när man byter bakhjulslager på en bmw 325i -02. | |
|
finns ett avsnitt om det i gör det själv avdelningen under mekartips. Hoppas du har garage annas råder jag dig attt vänta. jag bytte mitt lager utonhus för 2 veckor sedan. inte alls roligt! å det är väldigt tids å tålamodsprövande. Lycka till! |
|
|
släpp centrummuttern först.Du får ta bort bromsoket och lägg åt sidan.släpp abs kontakten vid Skarven för den sitter förmodligen fast. släpp fästet till bromsslangen på fjäderbenet.ta bort stötdämparen nedre bulten.Ta bort bultarna i över&undre bärarmSläpp sedan tre bult till fjäderbenet framkant sitter som fan.Tag sedan bort benet.knacka bort centrumet om du inte har en press.ta bort låsringen.knacka bort gamla lagret.montera sedan i det nya.Obs var försicktig med det nya om du knackar in det så dui nte förstör det.sedan är det bara att montera ihop det. Jag bytte i lördags.Hoppas att jag ej glömt något annars kan ju någon tilllägga det? |
|
| Glömde att du måste ta bort bromskiva+handbromsbackar+vajern med | |
| behöver man inte lossa på drivaxelknuten? | |
| Fanns förresten inget inlägg på mektips.Endast byteFRAMHJULSLAGER.Tack för hjälpen annars. | |
|
Det är väl smartare att göra det på plats för annars måste man göra en hjulinställning om man inte märker upp hur dom excentriska bultarna till camber och toe sitter. Ta bort drivaxeln, bromsok, skiva. Knacka sedan lös navet från insidan. Ta bort låsringen och knacka ut lagret innifrån. Knacka i nya lagret och sätt tillbaka låsringen. Knacka tillbaks navet, kom ihåg att hålla emot den inre lagerbanan på insidan så inte den trycks lös av navet. Sätt sedan tillbaka drivaxel, skiva och ok. _______ //Niklas |
|
|
Nicklas sätt är smartare. Så är det när man fastnar för ett sätt att man gör det .Fast det finns enklare sätt som nicklas tex Nu har du två alt att välja på Prova det sista alt att börja med det är mycket smartare och tar inte hälften så lång tid som mitt alt |
|
| DET GÖR VI GRABBAR tack för hjälpen. | |
| Behöver man inte fetta in lagret? | |
|
Lagret är ett inkapslat dubbelradigt vinkelkontaktkullager som man inte ska dela på utan det är infettat från fabrik. _______ //Niklas |
|
| hur ska man dra centrummuttern? ska den dras hårt eller bara lagomt? | |
| 250Nm | |
| Vad är det för hylsstorlek på centrummuttern? | |
| Har samma problem jag med. Hur ska man dra lås den där muttern? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.