|
|
|
|---|---|
|
Fick mina nya M3speglar i veckan, förvisso kopior, men ändå. Tänkte avskräcka eventuella tjuvar genom att gravera in regnumret på bilen någonstans på spegelglaset. Sen får man hoppas att de ser det o skiter i det istället för o sparka av speglarna :-) Nu till frågan om man verkligen får göra så. Tänkte skriva med dryga cmhöga bokstäver antingen i överkant eller sidan in mot bilen på glaset då de ställena borde vara där det stör minst för sikten. Men får man göra så eller säger SBP stopp vid besiktningen? | |
|
Bra ide! V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Polar'n har det på sin RS2:a. Har aldrig varit problem hos SBP. | |
|
ser inget hinder med det! har sett att vissa speglar har ju en text (graverad eller klistrad?) där det står "objects in mirror appear closer than they are" eller något liknande, och det måste ju ta upp mer plats än ett reg.nr... annars kan man kanske gravera in den på plastkanten, om du tänker dig att du tittar på spegeln framifrån när den sitter på bilen, i ovankant där är ju en liten plastkant, om man sätter det där så syns det inte vid vanlig användningen men ändå lätt att kolla...eller på undersidan av spegeln, fast då syns det lättare... MVH Johan K |
|
|
BMW freaken: tvärtom. Objects in mirror may be closer than they appear. Annars vore varningen meningslös... ;-) /Christofer |
|
|
Funderar på att gravera i plasten också, men det är ju så enkelt o slipa lite med sandpapper o sen lägga i lite spackel. Då jag antar att om speglarna blir stulna så lackas de ändå om. Gjorde mig en mall igårkväll o ritade på speglarna lite o det blev rätt fint. Bokstäverna blev närmare 3cm höga tror jag, men tror inte det stör sååå mycket ändå. Kommer störa mer om speglarna inte sitter där en vacker dag om vi säger så :-) Nu måste jag bara ta mig en sup så jag blir lite stadig på hand o ge mig på med graveringspennan... |
|
|
Om du kontaktar ditt försäkringsbolag, kan de säkert hjälpa dig att beställa en registrerinsgnummer-etsningssats för glasrutorna. Fungerar givetvis på spegelglasen med! Kostar kanske 100kr. De siffrorna/bokstäverna är inte gigantiska, men tillräckligt stora för att synas väl. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har både och i min spegel =) Länk Mvh Tobias |
|
|
Hmm, det där med försäkringsbolaget var ingen dum idé minsann... Ska prova o gravera på ett gammalt spegelglas o se hur bra det blir. Ska ju inte se ut som en treåring varit där o kluddat direkt... Får återkomma med bilder när det är klart... |
|
| När man ändå är inne på att förebygga brott kanske man skulle vara så full i fan o pula in en brytare till larmet i varje spegelfot... hmmm | |
|
Har provgraverat på ett gammalt volvoglas nu. Blev faktiskt skitbra, helt godkänt... O gratis :-) Länk Där har ni en bild, ursäkta "blurret" men tycker det är onödigt o sprida sitt regnummer på nätet... |
|
Philly |
haha, snyggt! BMW |
|
Jag har för mig att man etsar glaset.... Eller är gravera och etsa samma sak?? --- King of the road |
|
|
Etsa med syra, gravera med "slipstift" ( variant är att blästra med mall) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
När det gäller den lagliga aspekten medför det inga problem så länge det inte medför någon förvrängning av spegelbilden eller stör sikten i spegeln för mycket. Sitter det lite diskret längs kanten ska det inte vara några problem, mitt i spegeln kan bli värre... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hehee, "lite diskret i kanten" säger du... Oops... Gjorde jag bort mig nu tro? Fast jag tycker inte det borde störa så väldigt mycket. Texten må vara stor, men bokstäverna är ganska tunna, och i det området texten är har man ju i regel en liten bit av sin egen bil i vyn. Vad tror ni? Länk |
|
| Detta var ta mig fasen den bästa idé jag hört på länge. Borde vara obligatoriskt på Mx-bilar, eller bilar med månadslönbackspeglar. :) | |
|
Jo idén är väl inte helt knasig kanske. Den gravyren jag gjorde är gjord med en dremelkopia från Clas Ohlson, liknande denna fast min är av märket "Ferm" Länk Med den extra "slangen" på så är det som att skriva med en penna. Kanske vore nåt för alla M-spegelägare där ute, märk precis alla speglar så kanske stölderna går ner... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.