|
|
|
|---|---|
|
ska ge mig på att ordna lågnivåutgångar på org business cd i min e39 -01. läste folkes brux angående detta där han påpekar att det ev kan vara dålig utspänning från stereon vid denna mod. frågan är om det är värt att jag satsar på en linjeförstärkare att sätta direkt på cd'n?, det är ju inte gratis direkt.. har dock höga krav på att det blir bra slutresultat, känns lite smådumt att lasta in genesis-steg och annat gottis i bilen om lågnivån är kass..? vad tror ni? | |
|
en följdfråga: GÅR det ens att få riktigt bra resultat med denna stereo + separata slutsteg? eller borde jag egentligen satsa på eftermarknads-enhet? (vill eg inte..) har hört/erfarit att e46ans huvudenhet är mindre bra, men bara hört gott (?) om e39ans dito. övriga anläggningen består av audison, genesis, dls UR, Mb quart. |
|
|
Jag har visserligen en e46, menkunniga montörer har sagt att Business-enheten är den verkliga boven i dramat, således bör man nog byta ut den. Dina övriga komponenter håller ju väldigt hög klass, så vore jag dig skulle jag inte snåla. Men som sagt, det kan ju skilja mellan e39 och e46. I mitt fall lär nog Business-enheten rivas ur senare under året, då mina krav verkar ligga i nivå med dina :) Min bil: Länk |
|
|
tack för ditt svar, ja har hört samma ang e46ans business cd, men e39ans verkar enligt åtskilliga trådar på tex m5board.com vara av betydligt bättre kvalitet. frågan är just om det innebär tillräckligt bra för att passa in i den givna anläggningen? mvh |
|
Champ |
Vad ingår i den givna anläggningen? Någeon som rivit ut all stereo utom huvudeneheten i en E39? Kompletterat; med sepearat slutsetg + kondensator Nya högtalare i bilen Baslåda i skuven mmm? Hur har resultatet blivit? Värt pengarna? Tips för bygg? |
|
Jag skulle vilja säga så här: Huvudenheterna byggs av Philips, Becker resp Blaupunkt, lite olika på olika modeller och årgångar osc.. Ingen av dessa är några blåbär precis, och rent specmässigt så kan nog ljudkvalitén på t.ex lågnivån vara OK, sen får man ju svälja förtreten att det inte är några blinkande tivoli i displayer osv. Om nivån är för låg för vissa slutsteg och inte styr ut dessa riktigt så är det ju inte så svårt att höja denna med en enkel OP-förstärkare eller till och med en enda transistor (per kanal). inga problem att få en utnivå på flera volt och impdedans neråt några kOhm eller lägre, man kan sedan driva det mesta utan problem. Det bisarra är väl som nämnts den höga prisnivån på färdiga prylar som t.ex en enkel linjeförstärkare, komponenterna kostar kanske några tior på sin höjd. Nu kan kanske inte alla knåpa ihop nåt eget men de flesta kanske känner nån kompis som kan löda ihop efter en ritning osv. Vill minnas att det var en tråd om linjeförstärkare, även hembyggda i samband med att jag lade in mektipset för ett par år sen, även bygge med Hi Q OP-amps från Burr-Brown osv. FP |
|
|
tack för era svar!, folke> displayer och features spelar ingen roll. säg att jag investerar i en angenäm linjeförstärlare, tex Phoenix Gold PLD-1, kommer jag med denna kopplad till min business cd kunna få lika bra resultat som med en eftermarkandsenhet i, säg, 3-4000kr-klassen? mätte du utnivån på business cd'n? min bil är tillverkad juni -01 om det innebär att den har ngn särskild upplaga av cd'n. champ> anläggningen består av DLS UR12 driven av DLS D1000, mb quart ref213 framsystem drivet av Genesis st100, Amega Q-comp 6,5" drivna av Audison 2-kanalare. funderar även på ett UP5/R5 som rearfill bak, akustiken är dock inget vidare under innertaket bak och jag vill inte modifiera bilen för mkt så jag får se hur det blir med den delen. mvh |
|
Champ |
Kommer sätta in: DLS A4 steg med 1,5 Farad kondensator DLS reference i hela bilen..ev värre Magnesium bas med dubbla magneter i baslåda mm. Någon som ahr tips för dragning av kablar? Var har ni satt slutstegen? Längtar efter bättre ljud!:) |
|
Jag mätte nivån men minns inte riktigt, det är mer än ett par år sen.. Vill minnas att det låg runt 1V eller nåt sånt. Min business CD är tillverkad -98 om jag minns rätt, bilen är tillverkad 09/99, ingen aning om de har ändrat nåt senare. FP |
|
|
folke> ok, vad tror du om möjligheterna till lyckat resultat enligt vad jag skrev innan? mvh |
|
|
champ> bra märke ;-) R5 är grymt prisvärda, brorsan har sådana i sin 330i och de slår många dyrare system. tänker du göra något åt rearfill? mvh |
|
|
Det finns säkert möjligheter till att detta kan bli bra, jag har dock inga erfarenheter av just dessa prylarna. FP |
|
Champ |
HFR> vad tänker du med rearfill? Är cd-växlaren bättre än buisness cd´? BMW känslig för signalstörningar ? |
|
champ> med rearfill menar jag något att fylla ut ljudbilden bakifrån i bilen. absolut inte dominerande som ett ordinärt 4högt-system utan bara för att "sträcka" ljudbilden lätt bakåt. |
|
Champ |
Vad har du gjort i din bayerska kärra? Bytt alla högtalare i bilen? |
|
HFR ===> Ljudkvaliteten från buisness-stereon är nog väldigt bra med tanke på att cd-växlaren (om du har en sådan?) är av fabrikatet Alpine som enligt mina erfarenheter håller väldigt bra ljudkvalitet. I slutändan är det ju från cd-växlaren ljudet kommer/skapas. Om sedan stereon/huvudenheten på något sätt förvränger/försämrar ljudet innan lågnivåutgångarna kan i och för sig göra att ljudet blir lite sämre. Dina egna lågnivåanslutningar på kretskortet har nog större betydelse ljudmässigt. / Jonatan |
|
|
Jag kan inte riktig se hur just anslutningen av lågnivå på kortet skulle påverka ljudet speciellt? Du menar kanske om man lastar ner utgången eller nåt sånt? FP |
|
|
champ> inte gjort så mkt än..knappt fått ordning på framsystemet, haft bilen några veckor och haft lite tid över. men en del ska det bli. gillar bilen skarpt. pärlan> har tyvärr endast business singel-cd. görs växlaren av alpine kan jag tänka mig den håller helt ok kvalitet, har inte varit med om att alpine släppt någon "dålig" produkt så vitt jag kan minnas. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.