AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.276

Vad får jag köra i USA med mitt b-kort?

I maj ska jag åka till USA med plugget. Vi ska vara där i ungefär 20 dagar och åka runt i Arizona, Utah och New Mexico. Vi kommer att köra 3st Full-size vans med plats för 15 personer.

Det jag undrar är om någon vet ifall jag verkligen får köra ett så stort fordon på mitt svenska b-kort? Finns det några regler för hur tungt fordonet får vara eller max antal passagerare.

Om någon vet hur det ligger till eller kanske kan tipsa om en sida med info är det tacksamt!

/Martin
Länk
En koll med Länk (National Highway Traffic Safety Administration) hjälper dig förhoppnigvis

Är det hyr vans så räkna med saftigt påslag om föraren är under 25 år ( typ 25 USD/dygn)
Då 12-15 personers vans är vanliga i USA/Canada skulle jag FÖRMODA att dom körs på bilkort ( infon på NHTSA verkade ge att det var vanligt med olyckor med orutinerade förare av dessa vans..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Bil och MC får du köra utan problem. Och min tjej som e från usa säger att du får köra stora vans, dock ej i kommersiell trafik.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Tack för svaren!
Det är en årlig resa och min lärare sa att de brukar ta hjälp av studenterna för att köra så jag antog att det skulle vara ok, men man vill ju ändå höra sig för lite.

Jag kan också tänka mig att det blir ett påslag på priset om man är ung men det är högskolan som betalar så därför bekymrar det mig inte alltför mycket. Och eftersom de flesta av oss är under 25 så går det nog inte att undvika.
Angående rutinen så har jag vana från lastbilen på jobbet så jag hoppas att det inte blir några problem.

/Martin
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.