AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.034

Vågar man testa Interface med diagnostest?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, en polare har snickrat ihop ett interface till "det lilla" dignosprogrammet (inte Carsoft), min fråga är nu:

Vågar man prova interfacet, kan nåt gå snett? Tänker mer på ström osv. men även om mjukvaran kan förstöra nåt?

Datorvana har jag, men elektronik är nåt jag hatar..
Finns alltid risker. Dels för felaktig inkoppling i uttaget, dels om interfacet skulle t.ex skicka in fel spänning mot bilen pga nåt fel. Om allt är OK rent elektriskt och man får kommunikation så kan man ju lätt trycka på fel knapp på datorn och lyckas med att få in helt fel parametrar i någon av bilens moduler eller styrenheter.
Detta inte menat som nåt slags domedagstal, men man bör allt veta vad man gör. Jag skulle utan tvekan göra några enkla mätningar på anslutningen inna jag pluggar in.
Finns det nån ritning/beskrivning på interfacet på nätet eller så, då vore det lättare att bedömma ovanstående.

FP
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, det är dessa det handlar om, någon som har fått det att fungera?

Lite bilder som låg med i programmet, har nog varit på tapeten här på forumet förut har jag för mig...

Länk

Länk

Länk

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag litar 100% på han som byggt interfacet, han kan det med EL.
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag håller också på och bygger. Tänkte vara lite feg och simulera inkoppling
till diagnosuttaget genom att koppla 12V på de sladdar som skall gå till pinne 14 och
19, och sedan mäta att 78L05:an verkligen levererar 5V till MAX232 och 7404, samt
att man inte har några farligt höga spänningar på rx, tx och dtr till datorn.

/FB
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Sorry, menade förståss 7407.

/FB