AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.034

Vågar man testa Interface med diagnostest?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, en polare har snickrat ihop ett interface till "det lilla" dignosprogrammet (inte Carsoft), min fråga är nu:

Vågar man prova interfacet, kan nåt gå snett? Tänker mer på ström osv. men även om mjukvaran kan förstöra nåt?

Datorvana har jag, men elektronik är nåt jag hatar..
Finns alltid risker. Dels för felaktig inkoppling i uttaget, dels om interfacet skulle t.ex skicka in fel spänning mot bilen pga nåt fel. Om allt är OK rent elektriskt och man får kommunikation så kan man ju lätt trycka på fel knapp på datorn och lyckas med att få in helt fel parametrar i någon av bilens moduler eller styrenheter.
Detta inte menat som nåt slags domedagstal, men man bör allt veta vad man gör. Jag skulle utan tvekan göra några enkla mätningar på anslutningen inna jag pluggar in.
Finns det nån ritning/beskrivning på interfacet på nätet eller så, då vore det lättare att bedömma ovanstående.

FP
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok, det är dessa det handlar om, någon som har fått det att fungera?

Lite bilder som låg med i programmet, har nog varit på tapeten här på forumet förut har jag för mig...

Länk

Länk

Länk

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag litar 100% på han som byggt interfacet, han kan det med EL.
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag håller också på och bygger. Tänkte vara lite feg och simulera inkoppling
till diagnosuttaget genom att koppla 12V på de sladdar som skall gå till pinne 14 och
19, och sedan mäta att 78L05:an verkligen levererar 5V till MAX232 och 7404, samt
att man inte har några farligt höga spänningar på rx, tx och dtr till datorn.

/FB
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Sorry, menade förståss 7407.

/FB
Konstruktionen i länken är inte galvaniskt isolerat, vilket kan medföra strömrusning om man skulle ansluta den till en dator med annorlunda jordpotential än bilen. Denna enkl typ av interface bör man därför undvika att ansluta till en bil om man inte använder en laptop som drivs på batteriet, dvs man skall inte ansluta batterielliminatorn till nätet när man använder det. Kör man bara på batteriet skall det däremot inte vara någon fara.

K-linan (som denna typ av diagnosbussar kallas) är en "batteribuss", dvs signalnivåerna växlar mellan jord och batterispänning, vilket är samma nivåer som konstruktionen matas med. Ingen risk att du skulle skicka in en för hög spänning i bilen därmed, och skulle du råka ansluta till tex fel stift skall ändå inget gå sönder (möjligen en säkring), då bilbranschen kräver att samtliga pinnar skall klara kortslutningar till jord och batterispänning (gäller även t.ex CAN pinnarna, trots att dessa normalt jobbar på mycket lägre spänningsnivåer).
PC serieporten bör det inte heller vara någon risk med, den är specad till +/- 15V.

Att du skulle råka sätta en felaktig parameter är givetvis möjligt, men rätt osannolikt om du bara tänker efter vad du gör.

Med andra ord: Klart du skall testa!

Mycket nöje!
Mvh. /Kjell
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ok, tack för tipset kjell, bra det med laptop till bilbatteriet!
Jag tror Kjell menar att datorn divs på sitt inbyggda batteri, inte bilens. koppla ihop bilens chassi med nån skruv på datorns chassi innan nåt annat kopplas ihop så bör det vara OK. Interfacet som länken visar är rätt gammalt, jag tror det funkar på äldre årsmodeller och med sitt speciella program. Interface med optokopplare har också presenterats, både för diagnosuttaget och obd-uttaget..
Troligen kräver de lite mera avancerade programmen interfacedel med en u-processor med inbyggd liten programsnutt, se tidigare trådar i ämnet.

FP
Ah, jag var kanske lite otydlig där: jag menade inte att du skall driva laptopen på bilbatteriet, utan precis som folke säger att du bara inte skall ha laptopen ansluten till 220V nätet via adaptern. Kör laptopen på sitt inbyggda batteri bara, så skall det inte vara något problem.

Mvh. /Kjell
jo
2
jollen
E36 318i -92
Jag har byggt ett sånt som FD-Ormen pratar om och testat på en E36 318i -92 och det fungerar.Det fanns inga felkoder så jag kopplade ur luftmängmätaren testade igen och fick rätt felkod,
fick även rätt Bosh nr. på styrboxen . Körde med en stationär dator.
Ingen som testat på E39?

FP
Är det någon som har en ritning på ett sånt interface som kan länka eller skicka det till mig. Jag har en hel del elektronikkunskaper så bara jag hittar en ritning så kan jag börja leka :D
Undras om inte detta var ett äldre interface för i första hand E34 osv, som bygger på en lösning där man behöver två separata COM-portar på PC:n. Jag skulle satsat på lite modernare lösningar och program, kolla gärna andra trådar i ämnet.

FP
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Jag har en fråga rörande jordpotentialen:

Kan man ansluta Laptopen med en ciggladdare och sedan ladda bilen i motorrummet över de vanliga laddanslutningarna med en vanlig billaddare?

Så man inte får spänningsfall och sådant och kan hålla på ett tag utan att vara rädd för att något skall lägga av vid fel tillfälle?

Detta borde också funka?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Visst kan du göra så, men man kan även fästa en jordkabel från datorns chassi från t.ex lämplig skruv e.dyl, och till bilens chassi, innan man ansluter några diagnoskablar. Då har man jämnat ut ev. potentialskillnad och eliminerat ev. risker med läckströmmar via laptopens nätdel.

FP
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Men med min lösning så får man väl även säker spänning till både bil och dator, förutom gemensam jordpunkt, tror jag.

Om man kör med en laptop, så finns det oftast inte så mycket metallskruvar att fästa några jordkablar i, utan det är väl mer stationära datorer sådana finns tillgängliga. Med stationära datorer har en liten nackdel, då de innebär även skärm, tangetbord och det kan vara lite mycket att släpa till bilen.

Gemsam jordpunkt för bil och dator, det är viktigt, och det är vi i alla fall överens om.

---
Man skall kanske inte överarbeta det hela heller. Jag har anslutet datorer till bilar under flera år utan problem, normalt är ju bilen en isolerad tingest, sett från nätets 230V osv. Är man orolig så varför inte köra laptopen på batteri, en eller ett par timmar klara ju alla, även äldre maskiner.
Worst case är när störskyddskondensatorerna i datorns nätdel lägger halva nätspänningen (115V) på datorns chassi om man inte anluter datorn till jordat nätuttag, vilket man skall, då blir det noll volt. Nu innebär detta ändå inte att man kan dra ur nån ström att tala om, max 0,5mA eller nåt, det kan i värsta fall kittla lite om man är fuktig om fingrarna, och bilen (som är isolerad från jord för denna låga spänning) kommer inte att flyga i luften på något sätt.
Då är det värre om man själv är statiskt uppladdad, om det är torrt, om man har gummiskor osv, då kan man lätt ligga på flera tusen volt gentimot jord och skicka iväg gnistor och stötar vilket de flesta känner till och har varit med om. Detta är ett mycket större hot mot t.ex diagnosuttaget än en ojordad dator.

FP
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Så strömrusningen som Kjell Svensson nämner är alltså ingen viktig faktor? Tyckte själv att det lät som en reell och överhängande risk med potentialskillnader på jord.

Varför man inte köra den på batteri? Jo, för att båda mina laptops kanske inte klarar att köra den tid man behöver ha igång och varför chansa när man inte behöver?

Jag blir lite intresserad rörande ditt worst case.
Är det vanligt att datorer skickar ut spänningar i chassit eller förutsätter det felaktigt handhavande och/eller komponentfel?

---
Strömrusning är kanske inte ett så relevant ord här. Bilen i sig är ju isolerad från jord, det kan mao inte gå nån ström in från t.ex en nätansluten apparat, även om denna skulle vara felaktig och strömförande. Vid höga spänningar, när man är statiskt uppladdad osv så kommer saken i annat läge eftersom bilen representerar en egen och ganska stor "ledare", även om den står isolerad på sina däck osv. Alla har någon gång fåt stötar när man är uppladdad och tar i bilen osv, antingen när man kommer till bilen eller när man stiger ur bilen.
Det finns alltså en viss risk att man är uppladdad när man hanterar anslutningar till diagnosuttag osv, och har man maximal otur så kan man förstöra kretsar mm i bilens elektronik. Risken elimineras enkelt genom att man tar i någon metalldel på bilen innan man hanterar kablar osv, vilket i realiteten är nästan omöjligt att undvika.
Det är fullständigt normalt att det ligger halva nätspänningen på chassiet (ifh till jord) om man ansluter datorn till ett ojordat uttag. Detta beror på att det sitter kondensatorer mellan varje branch på inkommande nätkabel och datorchassiet, dessa bildar en spänningsdelare så att nätspänningen mellan fas och nolla delas till hälften (115V), vilket man lätt kan mäta med vanligt högohmigt universalinstrument. Någon personfara med dessa 115V är det inte eftersom kondensatorerna är små och strömmen begränsas därför till ett lågt värde, dvs spänningen sjunker långt under 115V så fort man tar tag i chassiet om man samtidigt själv är jordad osv.
Kondensatorerna är nödvändiga och sitter där för att datorn skall klara minimikraven för strörningsnivåer osv som den annars dels strålar ut, dels skickar in på elnätet.
Vid anslutning till jordat nätuttag blir potentialen givetvis noll på chassiet gentimot jord.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.