AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.187

Motorn gnäller till

Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!
Jag undrar om någon där ute har haft liknande problem:

Återkommande ljud som hörs varje gång jag kopplar mellan ettans, tvåans växel och backen.
När jag släpper kopplingen och, självklart, gasar på lätt, uppkommer detta gnällande ljud.
Motorn gnäller till lite och sedan låter det som det skall. Låter som ett, besvärligt, ”ooh” (om ni kan föreställa er ljudet). Som sagt hörs endast då jag kopplar.

Det gäller en 323 -98 E46 som har gått 16000mil. Service gjord för ca sex månader sedan.
Tack
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Ingen som känner igen problemet? Jag försöker beskriva lite bättre denna gången.
Jag lägger i ettan, gasar lite och släpper kopplingen, för att börja köra helt enkelt, då kommer oljudet, som låter som "ooh", sedan växlar jat till tvåan och vid samma läge, då jag gasar och släpper kopplingen, kommer missljudet igen???
Om jag står stilla med kopplingen nertryckt och sedan bara släpper kopplingen (bilen börjar rulla) hörs inget missljud. Men så fort jag ger lite gas kommer detta förbaskade missljudet. Jag blir helt galen på det. åker till BMW imorgon och kollar upp det!!!
Kanske det kan vara AC-kompressorn?
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!
Tack för ditt svar. AC-kompressorn är bytt för ca två år sedan, så det borde inte vara den.
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
hej
det är säkert ljudet från DIS:n alltså vackumdosan som finns till höger uppe på motorn, du har troligen läckage där.
vanlig på 323 e46

The perfect Drive!
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
förlåta menade DISA boxen Länk

The perfect Drive!
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Tja!
Du har rätt, jag var på BMW och efter en snabb titt kom de fram till att det var nåt med insug, jag kännde igen det där med DISA. Delen kostar strax över 300kr med jobbet kostar 3200kr. Jippi!!!

Trevlig midsommar på er!!!
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Det skall vara: men jobbet kostar 3200kr. Jippi!
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
låter dyrt, kan ju inte vara svårt att byta själv! delen kostar för övrigt ca 150€ i finland...

The perfect Drive!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.