AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.036

Hur kan man göra en 750 -E32 fyrhjuldiven?

Hej!
Jag funderar om det är någon som har tips om hur man skulle kunna göra om en 750 E32 till fyrhjullsdriven.

Skulle en automatlåda ifrån en 525ix kunna passa på motorn? Finns det plats att bygga om framvagnen med delar ifrån 525ix med drivaxlar med mera?
Hur många steg och är det samma utväxling i en automatlåda ifrån en 525ix som i 750?

(Visst är det samma automatlåda i 730 (med sexa)och 750, det är ju samma uväxling, fyra steg i de båda. Är det samma automat även i en 525i, om det skulle vara samma automatlåda så borde det ju även passa med en ix-låda på 750-motorn. Eller?)

En annan fråga är om 525:ix automat är konstrurad så att om båda bakhjulen släper, går det ändå kraft både fram och bak så att alla fyra hjul snurrar samtidigt oavsett hur många som det är fäste på (typ "diffad" växellåda)?

Hur löser man det med ASC? Finns det på 525ix? Drar det ner på motorvarvet oavsett om bara ett hjul släpper eller ska alla släppa? Blir det någon skillnad med ASC om man även har diffad bak och framaxel?

Hur blir resultatet med ASC+T i kombination till fyrhjulsdrift? Finns det? Bromsar det då varje hjul separat?

Det finns väl diff både fram och bak på 525ix? Är diff extrautrustning på 525ix?

Det vore trevligt med en 750ialx!

Mvh
Fredrik
Det vore nog väldigt trevligt men jag är rädd att det är väldigt mycket som behöver konstrueras (om).

525ix har inte asc.
Kan tänka mig att kardanaxel fram inte får plats med en femlitersspis under huven.

Hur låda och diff fungerar vet jag inte, jag bara kör!! :-)

Vill inte låta för negativ men det kommer att krävas väldigt mycket jobb. Kanske enklare att plocka en drivlina från en DKW 100, A6 eller A8

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Tack, men fler frågor har uppstått vad menas med fyrhjulsdrift 60% bak och 40 % fram?
Vad bestämmer fördelningen?

MVh
Fredrik Tysk
Paap Reeder
.... efter 11 månaders intensivt arbete ..9- kvällar i veckan ....skall så Jesperado säga sitt.
Blir inte han nöjd utan att få ett intyg från BMW .... vilket dom INTE kommer att skriva ...... är läget "litet pyrt".

D v s du måste regbesikta den ..... men visst man kan köra ändå ... ett år.

MVH /// Paap R
Finns det någon anledning till att den inte skulle klara av en regbesiktning?

Mvh
Fredrik Tysk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hej!
Vilken är anldningen till att den inte skulle gå att besiktiga?
Det borde ju finnas en lösning på problemet.

Mvh
Fredrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att den blir fyrhjulsdriven, det ska den inte vara. För att kunna registreringsbesikta den på det viset måste BMW intyga att den uppfyller alla kraven även som fyrhjulsdriven, och det varken kan eller vill dom.

Den enda möjlighet jag ser sådär på rak arm är att registrera den som ombyggt fordon, men då krävs det en hel del...

Jeppe

Var kan man hitta information om vad som krävs för ett ombyggt fordon? Det finns ju många ovanliga byggen, så en fyrhjulsdriven 750 borde ju knappast var omöjligt.

Mvh
Fredrik
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
För att inte säga hur mycket det krävs bara för att få en 750 fyrhjulsdriven........
Enormt arbete som är mycket komplicerat....

///Magnus
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
SFRO

Jeppe

Paap Reeder
... moment 1 blir att en av SFRO utsedd besiktningsman skall godkänna bl a den nya ramsträckningen.
Med det förstås att du i princip börjar med 4- kantjärn utlagda på garagegolvet som svetsas ihop och godkänns av SFRO.

Litet raljant sammanfattning av vad jag kom fram till för 3-4 år sedan när jag skulle undersöka pappersjuridiken för att "modifiera" litet på min gamla E 28.

Slutsats: Forget it.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.