AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.439

Enkel eller dubbelvanos, är skillnaden stor?

Jag har tankar på att köpa en svensk 523:a med färre mil på mätaren. Eftersom jag inte vill lägga mer än 100' blir det oftast årsmodeller innan 1999. Hur stor är skillanden motormässigt mellan enkel & dubbel-vanos? Är det värt att lägga flera tusen xtra för att få dubbelvanos?
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Skillnaden är påtaglig på låga varv samt i mellanregistret. Iofs har jag endast provkört en 523iA med enkelvanos och att jämföra den med min manuella med dubbelvanos är kanske lite orättvist.

Om det är värt flera tusen extra kan endast du som köpare avgöra. Söker du prestanda eller komfort i första hand? Om prestanda är så viktigt att du anser att en 523:a med enkelvanos är för trött tycker du kanske även att den med dubbelvanos är det. Möjligen kan en 528:a vara den perfekta kompromissen för just dig. Lämpligen då en med dubbelvanos (kostar givetvis mer). Jag skulle dock inte vilja påstå att 523 är trött oavsett typ av vanos, dess prestanda räcker till i de flesta fall på svenska vägar. Det är förvisso inte någon raket, men om det är det du söker bör du titta närmare på 540i alternativt M5... om det är en riktigt snabb bil du söker så räcker nog dessvärre inte ens 528:an till.

///M som i M52TUB25!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag skulle vilja säga att det inte spelar någon roll för prestandan...170hk har dem(på papperet) båda två.
Använder du växellådan på rätt sätt så ska det inte märkas i rena accellerationssiffror.

Jag anser hur som helst inte att skillnaden är "påtaglig" som ovanstående skribent menar iaf..Har kört bägge varianterna visserligen manuella, men ändå.
JAG kände ingen skillnad i prestandan.
Sedan så tyckte jag faktiskt att "enkelvanosen" var lite roligare att köra än "dubbeln".

Nåväl...mina erf.

Mvh Janne.
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag menar att skillnaden i pigghet mellan automat (enkelvanos) och manuell (dubbelvanos) är påtaglig. Men det kan mycket väl bero på skillnaden mellan automat och manuell snarare än enkel-/dubbelvanos.

Det enda sättet för dig att avgöra är att prova båda varianterna själv och inte förlita dig på andras upplevelser. :)

///M som i M52TUB25!
En liten sak i sammanhanget är att M52 (Enkelvanos) har Nikasil-cylindrar medan M52TU (Dubbelvanos) har Alusil-beläggning i cylindrarna.
En del har haft problem med Nikasil-motorerna, många har det inte, men trots allt så bytte BMW till Alusil på både sexorna & V8:an efter att haft problem på en del bilar, så kan du hitta en med Dubbelvanos och därmed Alusil så tror jag den är att föredra av deb anledningen.
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Janne T skriver:
Jag anser hur som helst inte att skillnaden är "påtaglig" som ovanstående skribent menar iaf.Har kört bägge varianterna visserligen manuella, men ändå. JAG kände ingen skillnad i prestandan.
Sedan så tyckte jag faktiskt att "enkelvanosen" var lite roligare att köra än "dubbeln".

Hur ska du ha det, är det skillnad eller inte, vad blev mindre roligare med dubbelvanos...????

/Jake
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jake>>>Ok,litet försök då till förtydligande :)...Dubbelvanosen tyckte jag saknade "effektpuckeln" som enkelvanosen hade högre upp i varvtalsskalan...Blev lite trist måste jag säga...BMW's typiska effektpuckel försvinner med dubbelvanosen,tyckte jag.

Skall väl också säga att jag inte kört "dubbeln" mer än några mil,medans "enkeln" körts betydligt mera(farsgubben äger en dylik).

Mvh Janne.
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Janne T: Tack för infot... ska prova det själv, har kört dubbeln ett tag nu och har haft en enkelvanos före denna, får väl prova polarns -96:a och se om det känns någonstans... ;o)

Ha en bra helg !

/Jake
Hur är skillnaden i bensinförbrukning mellan de två motorvatianterna då?
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag antar att det är mer eller mindre hugget som stucket. Dock med viss fördel till motorn med dubbelvanos. 523 är bensinsnål på det stora hela.

///M som i M52TUB25!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har kört en hel del i en 528iT med dubbelvanos och det som jag tycker skiljer sig mest är att dubbelvanosmaskinen "morrar" mysigare än vad min med enkelvanos gör.

Sen så upplever jag att effekten kommer mer linjärt i maskinen med dubbelvanos, men jag tycker samtidigt att maskinen med enkelvanos är roligare att köra pga skillnaden i karaktären.

Bränsleförbrukningen är förmodligen lägre med dubbelvanos (svårt att säga då bilarna jag jämför körs lite olika, dubbelvanosen går mycket inne i stan medans min går lite längre turer på motorväg/landsväg).
Min drar 0.98-1.10 och dubbelvanosen snittar 1.12-1.18, så det borde innebära att dubbelvanosen egentligen drar mindre bränsle med tanke på att den mest rullar i stan.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.