|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det är något speciellt att tänka på om man ska koppla in en batteriladdare? Min e38 740 verkar vara i behov av litet underhållsladdning och eftersom det finns speciella startkablar för att skydda bilens elektronik så undrar jag om det finns risk att skada elektroniken om man kopplar på en batteriladdare? Måste jag koppla loss batteriet, eller kan jag göra detta med batteriet inkopplat? M.J. | |
|
Normalt sett skall det inte vara någon fara att koppla in laddaren när batteriet är anslutet i bilen. Vissa billiga och dåliga laddare kan dock vara lite vanskliga då de kan orsaka strömspikar och andra "orenheter" i strömen, som i värsta fall kan skada bilelektroniken. Elektronikskydden på laddkablarna är bara ferritringar kring kablarna som skall skydda mot strömspikar (likadana som sitter på diverse datautrustnings nätsladdar). Enklast är att koppla in sig på polerna som finns i motorutrymmet när du öppnat motorhuven - de är direkförbundna med batteripolerna så rent strömtekniskt är det samma sak som att ansluta laddaren direkt på batteripolerna. Säkrast är givetvis att koppla loss batteriet helt när man laddar det. Samtidigt kan man passa på och kontrollera/justera vätskemängden i batteriet och göra rent det, samt fetta in polerna - lite hederlig batterivård med andra ord! :o) Om du har möjlighet: ladda batteriet under minst ett dygn (helst mer), för att få det riktigt fulladdat. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B, för informationen!! M.J. |
|
| Gäller detta även 540 E34? Min bil behöver också underhållsladdning pga att jag kör för korta sträckor åt gången. Är det bara att koppla på ladaren på pluspolen i motorutrymmet? Hur gör jag med minuspolen? Tycker de inte finns så många bra ställen i motorutrymmet som är bra jord. | |
|
Jag köpte en C-TEK, "Världens smartaste batteriladdare" enligt tester, mm. Det smarta var bla att det följde med en kabel + anslutning som man kan montera på batteriet. Bara att ansluta i enkel kontakt och ladda. Elektroniken skyddar mot överladdning. Dessutom är den liten och smidig, tyvärr något dyrare än andra. Har fungerat perfekt för mig på e38'an. Den ville gärna dra ur batteriet efter några veckor, speciellt vid enbart kortkörningar. Jag har anslutit både + och - direkt mot batteriet då det sitter i skuffen. |
|
|
Den lilla merkostnaden är C-tek värd, spänningsstabiliserad som den är. Finns för 495:- på clas ohlsson. Mvh |
|
| Köpte en ctek idag till bettans batteri. Stod tydligt att negativt jordade batterier så skulle man vara noga med att inte sätta svart kabel från laddaren nära bensinslang eller batterier, utan montering på chassiet på säkert avstånd. Laddning via motorutrymmet verkar bra. Något som testat detta med en ctek? | |
|
Jag har en CTEK och laddar alltid från motorutrymmet, har aldrig varit några problem. // Henrik Länk |
|
|
Baffer: Att det skulle vara så farligt att ansluta direkt på polerna kan du vara lugn för, möjligtvis då om batteriet inte är bulkladdat än och du tar bort nån av klämmorna innan nätspänningen är borta - då kan du få en gnista som antänder vätet från den avbrutna laddningen, annars är det "riskfritt"... Bensin är svårantändligt, ångorna däremot kan vara explosiva - luktar det bensin så ladda inte. Mvh |
|
|
Jag har en DEFA underhållsladdare fast monterad i bilen, den sitter i batteriutrummet höger bakin min E38. Den är inkopplad direkt till batteriet via huvudsäkringarna. Har haft den i ett par år nu utan några problem alls. Mvh Björn |
|
| Jag kan berätta att jag installerade en ctek från den kände Olsson förra veckan när bilen ställdes av för vintern, bilen jag talar om är en e34 540 -96, laddaren är ansluten på plusuttaget under huven och minus på stötdämpar fästet, funkar utmärkt, längtar dock redan på våren.... | |
|
1995: Redan ställt av för vintern?? Varför? Kritiserar inte, bara nyfiken med tanke på att det var 20 grader varmt här för någon dag sedan (Sthlm)... Wilhelm Svenselius |
|
|
Måste erkänna det känns tidigt att ställa av -men bilen används bara soliga och fina dagar och de kommer inte så ofta så jag ställde in den för vintern, ibland behöver man något att längta efter.... Efter uppmuntran från en känd e34 540 "freak" på denna sité har bilen fått sig en riktig uppfriskning i sommar och nu kan den förvaras med vetskap om att det är en förbannant fin bil man har. Bilen är enligt uppgift den sista e34 540 som såldes i Sverige och det kan vara kul att vara extra rädd om den som nu rullat 16470 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.