AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
844

M42 i vanlig 318

Visa användare
73
Pipercross-325i
Bmw 325i-85
Bmw 525i-90
Bmw 318i-88
Passar en M42 motor i en vanlig 318 e30 med växelåda, motorfästen och liknande
Motorfästena passar och v-låda.... Men hela elsystemet + box måste bytas räker inte bara med att byta boxen....

Ska man byta till en is motor så blir det lite skruvning och fipplande.....

Jag har gjort detta på min 318 touring , jag hade en hel is bil att plocka grejer av.....

Lycka till

KKR

Min bil
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
is-t > Har du fått den godkänd genom SBP med M42-motorn..? Jag är sugen på byta motor i min kärra..
Inga problem med besiktningen.....gör man ett fint jobb så är det inga problem.....
har många bilder på bytet och vill du veta nått så är det bara att maila mig.....

Lycka till med bytet...det kommer att bli en grym skilnad kan jag lova....

KKR

Min bil
Länk
Verkligen intressant där här tycker jag, jag funderar själv på att göra ett sånt byte.

Man måste byta hela elsystemet skriver du. Vad menar du då, hela bilens elsystem? Räcker det inte med att byta den del som går till motorn? In till boxen, koppla på sig till bensinpumpen och tändningslåset och så?

Hur är väghållningen i en E30iS touring förresten? Jag förmodar att du passade på att flytta över fjäderben och grejer också när du ändå hade en hel bil att ta av? Hur är väghållningen rent generellt i en touring jämfört med en vanlig coupé?
Med elsystemet menar jag kabelhärvan från styrboxen till motorn och boxen skall bytas + att det ska dit 4 st separata tändspolar.....

Vad gällande vägegenskaper så är dom mycket bra med en 60/40 sänkning från h&r..
Fjäderbena är samma som på en 325 e30 med ventilerade skivor och 51 mm grovlek på benet och med m3 e30 dämpare....

Svårt att gämföra coupé mot touring i vägegenskaper.. är nog ganska lika skulle jag tro ,det mesta beror ju på föraren !!!

I största allmenhet tycker jag att touringen är mycket bättre på vinterväg än en vanlig sedan/coupé...bilen är inte lika mkt kastig och närvös under färd med tung högerfot... :)

Lycka till med era planer....!!!

KKR

Min bil
Länk
Låter ju underbart det här. Måste kassera
min tvåtaktare i bilen så de blir lite ös.
Glömde att skriva att katalysatorn måste bytas oxå....!! om man nu ska ha en kat...?!

KKR

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.