AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.709

Rostskydda eller inte - det är frågan

Ol
99
OlofM
e60-520
Sökfunktionen är ur funktion, hoppas att jag inte ställer en fråga som är uttjatad :)

Ska jag rostskyddsbehandla en bil från -99 som är nyimporterad? Jag har bokat tid hos Dinitrol, men behöver övertyga mig själv om att det är värt pengarna.
Hur länge planerar du att behålla bilen?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ol
99
OlofM
e60-520
Wendtan,

Jag har bytt bil ofta de senaste åren, men funderar faktiskt på att ha kvar den här ett tag. Att ha kvar den minst ett år känns inte orealistiskt, kanske tom två år.

Om de då har rasat "för mycket" i pris (det är en e38:a) så kanske jag har kvar den som sommarbil men det är tveksamt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rostskyddsbehandlingen lär inte göra någon större skillnad på två års sikt. När bilen har blivit 10-15år, kan man nog se skillnaden mellan en rostskyddsbehandlad och icke behandlad bil.

Det lär bli mycket svårt att räkna hem kostnaden för rostskyddsbehandlingen på två års sikt - bilens värde ökar inte i samma utsträckning!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag instämmer till fullo med Johan.
Pengar i sjön om du inte skall behålla den 5 år +

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Anser det helt klart är befogat att göra en beh.

JAG anser också att det blir lättare att sälja bilen senare,om nu du gjort en seriös behandling hos en välkänt duktig rostskyddsfirma.
Jag rekommenderar Tuff-Kote-Dinol.

Mvh Janne.
Är det någon som vet vad det kostar på ett ungefär?

Min E38 är tyskimporterad förra året. Kan det vara så att den har inget/dåligt rostskydd, jag kör den ju trots allt i saltslasket?...

Mvh. /Kjell
Ol
99
OlofM
e60-520
Det pris jag har fått är 5100 kr inkl moms.

Jag har inte hört att BMW har efterbehandlat sina bilar i Sverige, däremot vet jag att andra bilmärken gjort det.
Har sökt runt på forumet och även om åsikterna är delade verkar det som de flesta föredrar Dinol Länk (nuvarande Dinitrol Center) som rostskydd. Håller ni med?
po
57
power4you
325i 1991
Jag har för mig att man kan åka till en Dinitrol Station och be dom kolla bilen på 64 olika platser ,, vilket behov som finns av rostskydd ! Det kostar bara en 2-300 hundra !
Då går dom in med fiber optik så du själv kan se på en skärm hur det ligger till !

Kan vara ide om du är osäker !

Power4you /

min site : Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle hellre köpa en bil med rostskyddsbehandling än utan...

Mvh
Ol
99
OlofM
e60-520
Lite info, jag har skjutit upp rostskyddsbehandling till hösten. Bilen står i garaget i väntan till våren, jag tar ut den på söndagar och kör en saltfri "slinga".

Istället har jag lagt pengarna på att förbättra garaget efter tips i andra trådar:

- Ventilationssystem som styrs av luftfuktigheten
- Fläkt

Det är en enorm skillnad på luften (och torktiden). Mycket nöjd!

Nu väntar jag på att elektrikern ska komma och montera den nya belysningen.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
"- Ventilationssystem som styrs av luftfuktigheten
- Fläkt
"
Vad är det för ventilation?
Har du nån länk?
Vad kostar sånt?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
bustorp
OlofM:
Det låter klokare att göra garaget i ordning så länge. Men var hittade du länkarna/tipsen om ventilationen? Behöver lite tips om det då jag har ett skyddsrumsgarage o dom är inte så bra ventilerade.

Ödmjukhet inför kunskapen.
Ol
99
OlofM
e60-520
Hej,

Har varit urkopplad ett par dar. Den fläkt jag monterat är en sk fläktkonvektor. Den är ansluten till husets värmesystem och är termostatstyrd.

Ventilationssystemet. Jag fick tipset när jag läste en tråd om att undvika rost. I tråden skrev någon (Asken?) att ett garage med hygrostat (fuktstyrning) är ett bra alternativ.

Jag ringde en lokal ventilationsfirma och bad dem montera ett ventilationssystem med hygrostat.

Tyvärr blev alltihop "lite" dyrare än rostskydssbehandlingen. Jag betalade drygt 9 000 kr per enhet (18 000 kr totalt) monterat och klart.
52
447
528:n
528i -96
Rostskyddsbehandla inte. Tvätta ofta och kolla lacken då o då. Bilen rostar väl aldrig undertill va? Min 96:a tvättas nästan aldrig under vintern. Lager på lager av salt...Ser ut som Ny undertill!!!
Tycker att E 39 har ett toppenbra rostskydd förutom lucka och tankbaljan som är känsliga. Dom bilar som har varit rostlagade skulle fått samma skador ändå, tror jag. Spara pengarna!!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Rostskyddsbehandlingen skyddar inte lacken, utan hålrum, spalter mm. Dvs ställen där man inte kommer åt att tvätta, eller inspektera. När man väl ser rosten på undersidan så är det ofta redan rost i balkar och sparklådor, så jag tycker nog att det är värt att kosta på en rostskyddsbehandling.
52
447
528:n
528i -96
Säger igen, Rostskydda INTE! Om Du har bilen i 2 år och om det är första gången den blir utsatt för salt i rikliga mängder så är det totalt uteslutet att din bil får rostskador på 1-2 år. Stenskott kan ge skador om det inte kontrolleras, men undertill...Totalt bortkastade pengar. En BMW sjunker så i värde att DU inte får igen en krona på denna i mina ögon totalt bortkastade behandling! Men om man oroar sig för inget så.....

Finns det någon här med en E39 som har sönderrostade baljor, balkar m.m. efter ett par års körning?????? Aldrig hört talas om det ens efter vanvård och svensksålt från 96 års modell.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En seriös ägare rostskyddar sin vagn TROTS att det inte kan lokaliseras rost efter "några år".
Sedan så ser du inte rostangreppen förrän det "är för sent",men visst efter "1-2 år" så finns ingen(synbar) rost på ens den billigast konstruerade bilen mht rostförebyggande åtgärder från ritbordet.

Ser alltid bättre ut med en seriös behandling vid t.ex försäljning...
Snåla hellre på "spoilerpaket" o dyl.
Jag skulle tycka det vore ett MYCKET stort plus men en ägare som inte bagatelliserat detta med rost,trots bra grundkonstruktion.

Mvh Janne.
Jag var inne med min "mindre" fina 540 E34 för några veckor sedan, det som upptäcktes var ytrost på chassiet mellan tanken och bakstötfångaren, sedan har det även grott på höger bakskärm, båda sidor om tankpåfyllningen, fixas dom skadorna är bilen redo för rostskyddsbehandling, i motsats till vad en 2-4 år gammal MMC Space Star brukar vara, där är det oftast för sent vid det laget!

Nu fick jag hjälp att börja med åtgärderna av en "mindre intelligent" person som av någon konstigt anledningen absolut ville komma in i 540:in, trots; larm, startspärr, godkänd rattkrycka, märkta rutor, men på grund av att kunskaper i tekniken att inte använda nyckel helt saknades kom personen inte in, däremot är dörren skadad för 6000kr, och då är det lika bra att fixa rosten samtidigt.

Detta gör att jag redan denna månad åtgärdar rosten på 540:in, så den därefter kan rostskyddsbehandlas, imponerande att rostskyddet är så bra att det håller i 10 år, förutom mindre skador, det kan man nog inte räkna med på yngre BMW-bilar, så rostskyddsbehandla det är mitt råd, hur många E21:or skulle ha räddats kvar om dom hade blivit åtgärdade?

Mvh Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.