AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.723

Är min bil direktimport eller svensksåld?

Be
6
Berglind
316i Compact -94
Har en BMW 316i -94 Compact.

Den har inga strålkastarspolare och liten spolarvätskebehållare, på endast 2 liter. Detta tycker jag skriker direktimport.

MEN! När jag kollar i bilregistret på vägverkets hemsida är den registrerad i Sverige sen början av 1994 och det står även "Direktimport: NEJ".

Är den svensksåld eller är den direktimporterad, tacksam för åsikter/kommentarer.

/mr B
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bilen är juh tillverkad i tyskland så det är juh en import =) .. Om det inte står direktimport i vv register så borde den inte vara det.
316i Compact såldes i Sverige utan strålkastarspolning under vissa år om inte komfortpaket eller liknande valdes, Däremot är jag osäker om det gällde även den första årsmodellen, Men den kan ju varit frontsmälld och inte fått tillbaka lampspolningen vid lagningen som alternativ till frånvaro när den var ny?

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jämför "i trafik för först gången" med när den är tillverkad, genom att knappa in de sju sista positionerna i chassinumret:
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Be
6
Berglind
316i Compact -94
Stephan735i: Intressant att det fanns vissa som inte såldes med strålkastarspolning. Det visste jag inte. Frontsmälld var en teori som verkstan oxå hade men då får jag inte ihop det med spolarbehållaren på 2 liter istället för 5 liter? Skulle man ha bytt den åxo isåfall, hmmm...

Själv köpte jag i tron om att den var svensksåld, funderar på om man gått på en nit.

Ska sälja så småningom och frågan är om man vågar skriva svensksåld i annonsen utan att åka på en massa efterspel?

Finns det några andra typiska tecken på att en BMW är importerad (förrutom att den är skruvad... :) ), så man vet till nästa gång man ska ut i bil-träsket...

/mr B
Berglind; En sak jag kom på är har din bil intensivrengörning till vindrutan? Det borde den ha om den haft strålkastarspolning från fabrik, Om nu E36 har den funktionen men det kan E36ägare bättre svara på än jag.

Mvh Stephan
Jag trodde att strålkastartvätt var lag 1994 på alla sv-sålda bilar. men att att detta ändrades 95/96 då Hundai och andra billiga bilar började säljas utan. Är dock osäker på detta!

Berglind: Din bil är svensksåld och inget annat. Om du har kvar serviceboken skulle jag försökt ringa någon av verkstäderna och kolla om de bytt behållaren eller kan ge någon ledtråd. Vad säger instruktionsboken om behållarens volym??

Stephan735: Intensivrengöring+strålkastartvätt hade jag på min 318 E36 -94 som var svensksåld. Vill minnas att intensiv tanken rymmer 0.9l och den stora till spolvätskan 3.5 eller 4 liter.
På min nuvarande 328 -96B (också svensksåld) saknar jag intensivrengöring men har likväl strålkastartvätt men en större 5l behållare till spolvätskan. Antar att intensivrengöring blev tillval ngn gång 1995, trots att strålkastartvätt fanns.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det skulle ju kunna vara en 'handlarimport', dvs att bilen är tillverkad för tyska (eller t ex danska) marknaden men intagen till Sverige som 'gråimport'. Jag har haft en 735iA -88 som var intagen på det sättet.

/// Gunnar E.
Bilar som är intagna av registrerade importörer klassas inte som direktimport, det är riktigt. Det förekommer. Exempelvis är WRZ736 intagen på det sättet. Länk

Svårt dock att avgöra om en bil är intagen av en registrerad importör eller svensksåld. Man får göra som Erikw är inne på, jämföra tillverkningsdatum med registreringsdatum. Annars är ju avsaknad av Sverige-utrustning typ strålkastartorkare en bra hint, även om det naturligtvis kan ha andra orsaker.

En annan effekt är att dessa bilar inte behöver besiktas varje år, dom besiktas som svensknysålda bilar. Möjligen har försäkringbolagen en annan syn på dom också, och det är väl ingen nackdel.

I fallet med Compacten i tråden är det förhoppningsvis ganska enkelt. När är första registreringsdag i Sverige? Jag tror inte så många svensksålda -94:or stod i hallarna så värst långt in på 1995.

Mvh
/Janne
Lagen om strålkastarrengörning togs bort 1/1-93, Men det var inte många importörer som slopade rengörningen så tidigt utan det kom med tiden.

Mvh Stephan
Be
6
Berglind
316i Compact -94
ErikW: Kollade upp länken som du tipsade om och fick följande svar.

Baureihe: E36
Fahrzeugtyp: 316i 1.6
Typschlüssel: CG11
Motor: M43
Karosserie: Compakt
Katalogausführung: Europa
Lenkung: Links
Getriebe: Manuell
Produktion: 02/1994

Bilen är enligt bilregistret reg i Sverige 1994-03-04.

Då kommer jag i fortsättningen hävda att den är svensksåld.

Tack alla medverkande för en bra diskussion och ett oerhört trevligt resultat!!

/mr B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.