|
|
|
|---|---|
| Höger bromsok fram på min 318 krånglar.. nu måste jag köpa nytt. Så jag undrar är det nån som vet vilken modell jag ska ha? Jag har ventilerade skivor fram så det finns 2 modeller o välja på till ventilerat. Tydligen finns det nått som heter Girling vad det nu är för nåt. Jag har tittat på oket efter nån beteckning men det finns inte pga skit o rostlager.. | |
| vad är det för fel på oket? | |
| Det kärvar... ligger emot skivan så hjulet rullar trögt. | |
|
det är ju lätt att fixa. bara att ta ur kolven, göra rent, eventuellt byta någon packning som inte är perfa och sedan stoppa i den igen. hade samma på min och ovanstående har löst mina problem. enligt bilprovningen så tar bromsarna bättre på den sidan nu. men inte mycket. vill dessutom tillägga, att jag börjar bli EXTREMT trött på att någon tar bort inlägg. nu har det hänt mig TVÅ ggr under en månads tid. hände för några minuter sedan senast. TACK för att man kan skriva här och få hjälp med ALLT man behöver hjälp med. jag är JÄTTEGLAD. (obeservera, att allt som är skrivet med versaler kan tydas på valfritt sätt) |
|
| Jag är rädd att det ska börja strula igen om man bara rengör. Är det ingen som vet vilken sorts OK det ska sitta? | |
|
Med 348 inlägg leder du väl nästan ligan ändå, moderator kanske tycker att 350 inlägg är max? =) Men förmodligen finns det en vettigare förklaring... //Koffe |
|
BMW-Yoda |
Plocka isär skiten låter som en rostig kolv=okbyte. För att har du kört med trasig packning tills det börjar kärva, så brukar det inte gå att rädda`t. BMW-Yoda |
| jo, det går att rädda. packningen hade varit paj i ett halvår på min bil innan jag grejade det. | |
|
om du inte kan se vilket fabrikat det är kan du ta lös ett bromsbelägg ock ta med till bmw eller vart du nu köper dina delar, så kan du jämföra dom åt. linkan |
|
| jag lägger mina slantar på att det är girling | |
| Det var Girling.. kolven var lite rostig längst ut.. ska putsa upp den sätta på ny damasker.. fåse hur länge det håller innan jag får byta ut oket. | |
| tror inte du behöver byta ok om du gör på rätt sätt | |
|
Det är helt klart värt att prova med en repsats om man kan göra jobbet själv, ca 100 kr jämfört med utbytesok för ca 1000 kr. Har renoverat båda sidor på min för ca 1,5 år sedan och har hittills inte haft några problem. (peppar peppar) Det är lite bökigt med tätningen men det går om man inte ger sig. Lycka till. |
|
| jag behövde inte ens köpa en sådan sats. använde mig av ståltråd och grejor | |
BMW-Yoda |
Kommer inte att gå att rädda om kolven är rostig, men du kan ju alltid gå den jobbiga vägen. Det har jag också gjort en gång i tiden. BMW-Yoda |
| min kolv var också rostig längst ut och den såg inte mycket bättre ut inuti. så visst fungerar det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.