|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Dawwe: NEJ! Jag är INTE Lapplisa! Undrade bara för jag fick nästan böter utanför McDonalds i Alvik för någon vecka sedan. | |
| Mugge: fortfarande inga bevis bara för att de har kletat ner ett nummer, reg nr eller chassienummer, det måste kombineras med märke och färg för att vara giltigt. och nej de kollar inte chassienummer eller om skatten är betald. Inte ens kommunens lisor och definitivt inte parkeringsbolagens. | |
|
det finns faktiskt "lisor" med "lite farstu" som man brukar säga, träffade en sådan idag, hade parkerat på UmU men glömt att lägga fram tillståndet, hade föreläsning osv... går med några kompisar mot parkeringen där jag har kärran. ser då att en p-vakt kollar in i min kärra och jag tänker "jävlar jag la inte fram lappen" ursäktar mig för det och han sa att det var lungt eftersom han hade skymtat den under en massa grejer i mittkonsolen då han kollat in i bilen :) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
sådana P-lisor finns inte i malmö.... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Jag uppfattar att du hade felparkerat. Varför inte bara stå för detta och betala? |
|
|
Galtis: Ja varför inte? Jo därför att jag tycker att jag betalar tillräckligt mycket till staten ändå. Dessutom har kontrollanten gett mig MÖJLIGHETEN att slippa undan,varför ska jag då inte ta den?Det är inte säkert att jag slipper men möjligheten finns. Det är lite grann som när man deklarerar o flyttar pengar mellan varandras konton eller vad man nu gör,allt för att få lägre slutlig skatt... För övrigt ser jag inget nöje alls i att betala 700 bagis för att ha ställt mig på fel plats på en öde McD-parkering halv tolv en vardags kväll....Hade det tex varit låt oss säga att jag ställt mig o blockerat nån utfart inne i stan ja då är det annorlunda,därmed inte sagt att jag skulle betalt om de även då fyllt i felaktigt.Det är kontrollantens jobb att fylla i boten korrekt,man kan ju alltid kryssa i rutan "Övrigt" på boten om man är osäker på bilmärket... |
|
|
Men hur kan "Övrigt" godkännas om en felidentifierad bil inte godkänns? Övrigt betyder ju inte alls identifierad i det fallet? Ska bli kul att se hur det går. Hoppas du slipper betala. |
|
|
Finns ju udda bilmärken så som säg Maserati:-).Min bil hade ju BMW-märken men e en VW...Om nu kontrollanten e osäker kan man ju dra i övrigt o kanske skriva en kommentar om att "bilen verkar vara av ett annat fabrikat än det märkena vill påskina".Kanske inte e sååå lätt att känna igen VW -82a,kanske hade räckt me o bara plocka bort märkena...vem vet.... |
|
|
Härligt, nu är det bara att införskaffa en Mercedesstjärna så får man gratisparkera, håller på med att gjuta nya skyltar och förfalska körkortet o ett Platinum mastercard.. Wow,livet leker då man åker "Bader Meinhof Wagen" :-) Synd bara att alla är så pestiga för att man åker med dimljusen på |
|
| fick precis en p-bot där tiden angavs till 16.21-16.23, alltså 2 min! Är detta rimligt och kan den bestridas? De tyckte att jag stod parkerad utanför en infart, vilket jag inte gjorde. Man blir så förbannad! | |
|
en minut räcker. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Ingen påminnelse än så länge o det är ju ca 2v sen så det lutar åt att jag "slipper undan", det stod på boten att de skulle skicka påminnelse efter 8 dagar... |
|
|
8dagar är 8 arbetsdagar+ postgången, men du kommer inte att få ngn påminnelse. Så ta det lugnt du. /Christofer |
|
|
Denna möjlighet till misstag är på väg bort, i Stockholm har parkeringsbolagen utrustat kontrollanterna med digitalkameror. Dessa skall användas för att föreviga "parkörerna" och användas som bevis i eventuell tvist. Såg det på dumburken i veckan, tror att det var Sverker på Plus.... Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid! //Ola |
|
|
Behåll p-boten och varje gång ni parkerar klämmer man fast den på bilen funkar jämt betalar nog jävla mycket till staten mh |
|
| Tiden spelar ingen roll för en felparkering utan syftet. Um du ska släppa av någon eller lämna av någon kan du ta 5 eller 10 minuter men du har stannat för av eller påstigning. Om du däremot stannar utan syfte = parkering då kan du bli bötfäld på en gång. Men oftast har de kontrollerat under en längre ti eftersom de inte kan veta om du ska lasta ev eller på någonting om du har stannat utanför en port eller så. | |
|
mattias H: Skulle du själv gå på den enkla? Dvs skulle du inte minnas om du hade lappat en viss bil i området samma dag t.ex? FP |
|
|
Finns mer än en lapplisa eller så kanske jag bara har haft tur mh |
|
|
Well, de har nog viss koordination, går knappast efter varandra i samma område. Men visst kan man ha tur ibland. FP |
|
|
För att klargöra lite: En s.k. p-bot är inte en bot. Det är en kontroll- eller överträdelseavgift i lagens mening. En bot kan ställas ut till en person endast om det är klart att denna person begått ett brott. Alltså ett straff. En kontrollavgift ställs till bilens ägare. Denna skall vara korrekt ifylld. Är den inte det är den inte giltig. Således kan man överklaga innan påminnelsen kommer - om man nu skulle vilja det. Har de skrivit BMW på en VW så är det fel=inte giltigt. Sen om du varit där eller inte spelar ingen roll. Iaf inte i detta fallet. Och jag är inte heller lapplisa (eller p-nisse). Men jag har fått detta klargjort för mig av min far som är sheriff. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.