AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.343

Parkeringsböter? Tur i oturen?

Sida 1 av 3
Fick p-böter ikväll pga felparkering dessvärre är blanketten felaktigt ifylld, dom har markerat min vinterbil... Volkswagen Polo-M5-edition som en BMW!!! (bilen har BMW emblem i grillen samt ratten och övriga VW märken är borttagna)
Kan jag bestrida böterna? Lappen är ju felaktigt ifylld!!
Någon som vet med säkerhet hur det går till!!!

Tacksam för svar! Dawwe

Tror inte det, reg numret är ju definitivt bevis på att bilen var där, det där kan ju vilken människa som helst ta fel på. Desstom var det ju just på tapeten med felmarkering av bilar, visserligen reg numret i det fallet, men det blev en stor grej av det! Så jag skulle betala boten och där med det...
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Länk
Tror nog du klarar dig ifrån boten.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Bayerischemotor: Pejja 700 för att man springer in på "Donken" vid midnatt (TOM parkering) för o köpa sig en läsk o dumt nog ställt sig på en plats avsedd för andra mindre lyckligt lottade??Tror inte de,de va helt klart en övernitisk vakt det var fråga om!
Regnr e väl inget BEVIS på att bilen varit där,skylten däremot!Jag menar KAN ha varit en falskskyltad bil eller hur? Har de tagit bild på bilen när den står felaktigt är det en anna femma ju.Men a regnr är inget bevis!

Erik G: Tack för länken! Verkar som om ja kan ha en chans o klara mig...Risken att krysset för bilmärke sitter på VW på "original-lappen" är ju minimal då BMW står som andra märke i listan med VW som näst sista....Så har ja tur så....

Du både kan och skall helt klart bestrida boten. Boten är felaktigt ifylld och därmed ogiltig. Kan man inte se skillnad på en Polo och en BMW bör man nog byta jobb ;-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är bara att luta sig tillbaka och strunta i lappen, när påminnelse skall skickas ut så ser de att reg nr matchar en Vw och inte en BMW och skickar inte ut någon påminnelse.
Bestrid inte, då har de ju "bevis" på att du fått boten, iaf inte innan en ev. påminnelse. Till 99,9% kommer inte något i brevlådan.
Jag körde med en fiat 128 under min gymnasietid, denna bytte jag märken på till Lada, då de är snarlika. Fick ett tjugotal p-böter, betalde inte en enda.

/Christofer
Kalle Hansen: Ok, skall försöka:-).

En annan sak,finns det nån bestämmelse HUR länge de måste vänta innan de lappar?På min bot har de väntat endast i 1min, det kanske räcker iofs...
Skall man vänta tills påminnelsen kommer o sen be de skicka kopia på originalboten eller redan nu strida till verket?Om ja bestrider nu redan så har jag på sätt o vis erkänt att jag varit där eftersom jag har p-boten. Om ja däremot lossas som om det regnar o reagerar först när påminnelsen kommer så blir det väl mer trovärdigt kanske?Eller?*Hehe*

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dawwe: Det är väl lite olika. Har du stannat i en lastzon, med stoppförbud tex så lappar dom direkt. Däremot brukar de flesta lämna en marginal på 5 minuter (eller åtminstånde skriver dom det på boten).

Agera inte förens du har fått påminnelsen. Det kan dröja ett bra tag tills du får den. Om den dyker upp i huvudtaget.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Läs mitt inlägg ovanför ditt senaste igen.
Du ska inte göra något innan påminnelse kommer, vilket den sannolikt inte kommer att göra eftersom regnr, inte matchar bilmärke eller modell. Det är deras säkerhetssystem för att inte en felskrivning av reg nr skall bötfälla fel person.
Det du skall hävda vid en ev. påminnelse är att du inte varit där.
Ringer du nu och gafflar om att det är fel bilmodell m.m. så kommer de nog strida hårdare eftersom du uppenbarligen fått boten på din bil.
De har ingen bevisning överhuvudtaget så länge regnr. inte stämmer med biltyp. De kan ju lika gärna ha kritat ner fel reg nr, men rätt bilmodell, eller hur?

/Christofer
Acey: Korkat nog ställde ja mig på platsen närmast entren o det brukar vara en plats för personer som inte kan gå så lätt...JA jag VET att man inte skall göra så:-(

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Beträffande tiden så räcker 1minut på platser där du inte ens får stanna.

/Christofer
Vilken McDonalds var det?
Mfemman: Vadåra?E du P-Lisa eller?:-)

Hubbe325 har förstås rätt: Givetvis ska man inte bry sig över huvud taget innan man eventuellt får en påminnelse!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
En reflektion: Vad gör man om påminelsen kommer och man ser att de skrivit en NY bot där korrekt bilmärke är markerat o daterat den till gårdagens datum(dvs 26/1)? Jag har ju originalboten (dock med ett annat ärendenr förmodligen). Skulle de göra så e de väl urkundsförfalskning eller nåt sånt?O e de isf läge o avslöja att man har kvar originalboten?

Med tanke på vilka resurser Svenska Polisen verkar lägga på människor som är grova förbrytare av lagen som t.ex du Dawwe så skulle jag inte våga annat än betala:) Det var det jag menade.

Däremot om du är en lätt förbrytare dvs att du bara sparkar sönder folks bilar, skjuter nån statsminister eller våldtar tjejer, så det är ju inte så allvarligt.

Hur var det inte med tråden ang.falsk reggning...

Bered dig på en "fight".
Evol-79
Jag har varit med om ett liknande fall, jag parkerade där man inte fick parkera och fick således en P-bot. Precis som i ditt fall var fel biltyp ifylld. Det jag gjorde var att ringa Carpark och påpeka att jag fått en felaktigt P-bot och att jag inte körde en Skoda (vilket var i kryssat). De bad mig att skicka en kopia på lappen och eftersom den var felaktigt ifylld så bortskrevs den direkt.

OBS de brydde sig inte en sekund om jag borde få böter eller ej utan var bara intresserade av om lappen var korrekt ifylld.

Så hur du väljer att agera spelar nog mindre roll, du lär slippa att betala oavsett. Om du nu inte självmant väljer att betala den för skojs skull ;)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
definitionen på parkering är när det inte "pågår kontinuerlig lastning eller lossning". en minut räcker alltså för att de ska kunna bötfälla. faktiskt även om du sitter i bilen.
en p bot betalar man aldrig innan påminnelse! de kan ju faktiskt ha tappat blocket på väg hem eller något sånt.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Ma
16
Marcello
535 E34 -90
M5 E39 -99
523 E39 -99
Ja du brollan... jag får väl ringa och köra ett spel med dom då...

Det som inte är fastskruvat i marken kan stjälas....
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Regel 1: Betala ALDRIG innan påminnelsen kommit.

Jag tror som många fler att du kommer undan. Boten är de facto felaktigt ifylld.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Blir intressant att kolla hur det går....

en sak jag undrar... brukar de inte alltid kontrollera så att man har betalt skatten och skriva upp bilens chassie#?

hur kan de då ha undgått att märka att det inte var en BMW?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.