|
|
|
|---|---|
|
Är ev på g att byta bil, har kollat på en 320d -99 (sv.såld ) som gått 26 000 mil. Är det någon som har erfarenhet av denna motor med de miltalen, bör jag "vara rädd" för milen? Är det något speciellt jag ska kolla på? Ni som har en 320d, hur mycket bränsle vill den ha: på landsväg/blandad/stad? | |
|
26.000 mil är som sagt en del mil, men eftersom bilen är så pass ny dvs -99, har den bilen haft många fina långa mil kan man ju tänka... Långa turer sliter inte mkt på motorn, och speciellt inte dieselmotorer. Däremot slits, hjullager, bromsar, fjädrar, stötdämpare, kolla sånt, samt att bilen är bra servad. Det finns många fler mil i den motorn.. Jag tar hellre en nyare bil med mycket mil än en äldre med få mil... My 5-cent. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Min 320d drar ca 0,55/mil ipå landsväg, men då handlar det om 90 km, ligger man i 110 km vilket man gör oftast på fina vägar så drar den ca 0,62/mil. Nu så har jag inte nollat färddatorn på ca 250 mil, och då ligger den på 0,71 i blandad körning. PB |
|
| Fler erfarenheter av långmilade BMW-dieslar? Inte rätt forum iofs, men vad bör en sån bil ligga i för prisklass? | |
|
Jag körde min 320d -99 18.000 mil på 3 år. Enda reparationerna var rena slitgrejor (bromsbelägg, strålkastarlampor) samt den eviga E46-sjukan med glappande spindelleder. När jag lämnade ifrån mig bilen var det två grejor 'på gång', som tydligen är vanligt på dieslarna: Luftmassemätaren behövde bytas (orsakade ryckig gång och att motorn 'ströps' ibland), samt att kopplingen var slut. Luftmassemätarna är tydligen en svag punkt, och kopplingen tar stryk pga kombinationen hög etta och dålig ork på riktigt låga varv så man får 'slira' igång för att inte få tjuvstopp. I mitt fall handlade det dessutom om en del körning med tunga släp, så det kanske inte var mycket att gnälla om. Min drog ca 0,58-0,62 i blandad körning, beroende på årstid och körförhållanden. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.