AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.041

tid for reneovering av M20B25...eller?

E3
32
E30Andreas
E30 320/325 - 86
ja.....er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med min motor. den begynner å bli litt sliten i toppen, men det som bekymrer meg mest er en litt "hardere" banking i motor som høres ved ca 2500rpm. har vært innom et verksted og de mente at dette er begynnelsen på rådebank, og at lyden kommer av at stempelet slår i toppen pga slakke i veiva.
så her må jeg åpenbart ta en bestemmelse om hva som må gjøres. har vært litt rundt på nettet å sett, og har kommet fram til følgende valg
E3
32
E30Andreas
E30 320/325 - 86
ops.....dette ble feil, beklager.....her er fortsettelsen:)

1 få tak i en byttemotor - billig, men hva får man???
2 renovere selv - dyrt, har ikke alt utstyr selv + dyr timepris på verksted..
3 reise til danmark (schmiedmann) å levere inn bilen og enten bygge om til m50 motor eller renovere hele rubbet fra topp til bunn - veldig dyrt, men enkelt og bra.

så spørsmålet mitt er hva rekommanderer dere, er glad for tips og råd om hva som er mest fornuftig og gjøre. og hvor lenge kan man kjøre med denne ulyden??

takknemlig for svar :)

ps: dette forumet burde belønnes med en pris av noe slag :D !!

TobbeBMW
Hej!!

Som det låter så vore det kanske rimligare att försöka få tag i entingen en utbytesmotor=billigaste alternativet för dej.
Eller helt enkelt byta upp dej till en nyare bil, E36:a eller nått.

Allting är relativt när det gäller bilar, en reparation får inte överstiga ett visst procent av bilens aktuella värde, då lönar det sig inte att laga den, men det är min tanke :-)
Jag tror att det billigaste för dig, OM din topp är hel, är att leta upp ett beg. sk "short block" till en m20b25. Alltså allt som sitter inne i blocket. (block, vevaxel, stakar och kolvar) ofta hänger även tråg och oljepump med.

Men det förutsätter att du är 100% säker på att allt annat går att använda på din motor.
Låt en expert kolla toppen. De sprickbildningar som kan ha uppstått går inte att se med blotta ögat. Det måste röntgas. Om du monterar den toppen utan att kolla den, kan ev sprickbildningar bli stora sprickor som resulterar i ännu mer arbete (+ pengar) för dig.

Annars är en beg motor inte så värst mycket dyrare.... Det hade nog jag köpt och behållit den motor du har som reserv. Kanske plockat av de delar som är hela/fungerar o slänga resten.
Alltså jag håller med TobbeBMW, men tror att det är billigare att köpa ett beg "Short Block" OM toppen är hel.
E3
32
E30Andreas
E30 320/325 - 86
hei og takk for svarene :)
bilen går som den skal og varvar som den skal så toppen synes å være hel. bruker veldig lite olje, helt ren avgass, ca 21000mil. men det er ventiltikkingen + knakingen fra underdelen som bekymrer meg. etter som jeg vet er den aldri renoverat eller noe, som gjør at hvis toppen først er demontert så får den renoveres. høres greit ut med denne short blokken, men i så fall får toppen renoveres. men hvor kan man få tak i en?? og er det bare et tidsspørsmål før jeg sitter med staken i handen og knust blokk? hvor lenge kan jeg kjøre? har litt dårlig økonomi akkurat nå etter nyttår, så får vel håpe at den holder noen mnd til.....

har allerede lagt mye tid og penger i bilen, som er meget pen og rustfri, som ny innvendig nesten :) og veldig bra orginallakk. men om jeg skal ha bilen så må det mer jobb og penger til....og det er ingen vits for meg og nesten gi fra meg bilen pga motoren, bilen er for bra til det :)
men spørsmålet er hvor mye penger man vil investere. legger man mye penger i bilen så får man beholde den så lenge så mulig i og med at man aldri får igjen pengene ved et evt salg.
er det noen som har erfaringer med schmiedmann? de virker veldig seriøse, og de tar 289kr timen på verkstedet (!) så hvis jeg handler alt jeg trenger av deler (da mener jeg alt nytt fra topp til bunn i motor) så kommer jo toll og norsk moms til å gå opp i opp med det jeg må betale for å få alt gjort der nede. men vil bilen holde ned dit??
fan va vanskelig dette er!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.