AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.131

Forumets budord

Länk
Om någon förträngt detta, inte för att jag tror att det är så men ändå...

Regler för forumet
§1. Målet med forumet är att vi vill skapa en seriös och trevlig mötesplats för BMW-entusiaster. På forumet skall man kunna diskutera sitt gemensamma intresse för BMW och relaterade ämnen kring detta.

AutoPower strävar efter att hålla en hög nivå och vill att forumet ska vara en positiv upplevelse för alla våra besökare. Forumets regler är till för att främja dessa mål och som registrerad användare förbinder du dig att följa reglerna.

§2. AutoPower är en privat internetsite. Forumen är öppna för alla som accepterar reglerna. Om en registrerad användare ändå inte följer reglerna förbehåller vi oss undantagslöst att vidta de åtgärder vi finner lämpliga.

§3. Vi förbehåller oss rätten att radera vilket meddelande som helst av vilken anledning som helst. Du står som ensam ansvarig för innehållet i dina meddelanden, och genom din registrering styrker du att hålla AutoPower och dess medarbetare fria från ansvar från alla eventuella ärenden som kan uppkomma genom postandet av dina meddelanden.

§4. Vi förbehåller oss rätten att upphäva din registrering i forumet av godtycklig anledning, med eller utan föregående varning eller information.

§5. Genom din registrering accepterar du att inte använda forumet för att posta material som medvetet är felaktigt, angrepp på person eller företag, eller på något annat sätt som är olagligt eller stötande. Allt du skriver på detta forum är offentligt, m.a.o så är du själv och inte siten som är ansvarig för det du skriver

§6. Då och då kan det hända att inlägg eller debatter av olika anledningar spårar ur. När vi bedömer att så har skett kommer debatten (tråden) att stängas eller raderas, liksom eventuella nya inlägg i den aktuella saken. Verbal pajkastning hör inte hemma på AutoPower och det är vår förhoppning och mål att dessa regler ska vara till gagn för alla seriösa användare.

Om du trots allt utsätts för sk. "flamethrowing" eller pajkastning, SVARA INTE med ytterligare text som skulle kunna förvärra situationen. Det finns andra sätt att lösa detta än på forumet:
A) Lös problemet själva genom att maila varandra.
B) Skicka e-post till forum@autopower.se och informera om situationen.

Att svara på ett dumt meddelande med ännu mer dumheter kan resultera i att DITT konto stängs av.

§7. Vi förbehåller oss också rätten att när som helst göra ändringar eller tillägg till reglerna. När så sker kommer ändringarna att skickas via email till alla registrerade användare på den emailadress som uppgavs vid registrering. Användare vars registrerade e-postkonto ej fungerar spärras i samband med detta. (Alla användare måste ha fungerande e-postkonto).

§8. Det är inte tillåtet att utan tillstånd annonsera på AutoPower Forum varken för privatpersoner eller företag. BMW-bilar eller BMW-delar skall utannonseras i PowerBörsen istället. Produkter eller tjänster som annonseras eller reklamförs genom inlägg i text (även signatur eller profilinformation) kan komma att raderas och/eller faktureras med 500:-/påbörjad timme som reklamen ligger ute. Personer som agerar som representant för ett företag skall ha tillstånd från AutoPower.

§9. Att posta samma inlägg i flera forum är inte tillåtet då det finns ett syfte med uppdelningen av de olika forumen.

§10. Som registrerad användare förbinder du dig att inte använda forumet för privat konversation. Forumet är avsett som ett publikum och därför skall meddelanden skrivas i den publika andan.

/Udo Dirkelsniff

Länk
.... och då kan man fundera, varför skriver du ut alla reglerna i forumet om du inte tror att det är någon som förträngt dem?
Känns som du visst menar att någon eller några har förträngt dem...
Udo Dirkelsniff:

Vad vill du komma med detta inlägg?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
det är nog bäst att hålla käften i det här läget, annars får man väl kontot avstängt;-) Go' natt!
/A
Jag tycker att det är utmärkt av UDO att belysa forumets regler. Många verkar tillämpa metoden "scrolla-ned-så-fort-det-bara-går-så-att-jag-kan-registrera-mig", istället för att faktiskt läsa genom reglerna, vilket är synd.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vadå, fanns det regler?
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag förstår inte? Menar du att det finns regler Udo? Vilka då?

Fint initiativ, Udo.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
OBS!
Rubriker såsom "Hjälp!!!", "En fråga", "Hej", "Jag undrar en sak"
"Jag har problem", "Snabb hjälp önskas" osv godkänns inte och raderas!

Tips:
- Rubriken bör alltid vara utformad som en fråga och inte som ett påstående.
- Mer information om raderade inlägg och användare mm, hittar du i FAQ

Regler i korthet:
- Endast BMW-relaterade diskussioner
- Absolut ingen reklam eller annonsering!
- Skriv relevanta och beskrivande rubriker!
- Kontrollera om din fråga redan finns bland tidigare diskussioner
- Vårda ditt språk och kontrollera din stavning

/Udo Dirkelsniff

Länk
Om man vill tipsa andra användare om nyttiga länkar, produkttester mm bör man kunna skriva detta i form av ett påstående i rubriken. Annars håller jag med om att språk och stavning borde förbättras hos vissa.
Vad gör man inte för att bli moderator:-)

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk
Frågor och svar om AutoPower Forum
F: Jag har blivit spärrad från forumet. Varför?
S: Den absolut vanligaste orsaken är att e-postadressen som du angivit när du registrerade dig är felaktig och inte fungerar. Om mail till den adressen inte kommer fram, så spärras du automatiskt (rött kryss). Alla användare måste ha fungerande e-postadress. En annan förklaring kan vara att du har missbrukat forumet på ett eller annat sätt. Detta är lyckligtvis ovanligt.
F: Jag har gjort ett inlägg, men det har blivit raderat. Varför?
S: Den vanligaste orsaken är att rubriken är för intetsägande. För att forumet ska vara enkelt att hitta i och söka i, är det av yttersta vikt att rubrikerna är välformulerade och det ska räcka med att läsa rubriken för att direkt förstå vad inlägget handlar om. Inlägg med rubriker såsom "HJÄLP!", "HEJ", "Jag undrar en sak", "En fråga", "Två små frågor", "Hur?" osv... raderas omgående.
En annan orsak kan vara att du gjort samma inlägg till många forum. Ett inlägg ska göras en gång och i rätt forum. Inlägg som inte handlar om BMW tas också bort. Vi vill inte att exempelvis 3-serieforumet ska översvämmas med diskussioner om hur man målar om sina köksluckor. Det har inget med BMW att göra.
En tredje mycket vanlig orsak till att inlägg raderas är att man använder forumet som en annonsmarknad. Där tycker vi att PowerBörsen borde kunna användas istället.
F: Varför skickar ni inte mail och förklarar varför inlägget tas bort?
S: Moderatorerna har möjlighet att sända ut automail och det görs i så gott som samtliga fall. Undantaget är när en hel tråd tas bort, då mailas bara den som startade tråden. Observera att om man inte har en fungerande mailadress så får man av naturliga skäl inget automail och som lök på laxen spärras dessutom användarkontot av servern. Det kan inte nog poängteras vikten av att användaren alltid har ett giltigt epostkonto i sin användarprofil.
F: Jag har ställt en fråga till AutoPower i forumet. Varför togs den bort?
S: Normalt sett ligger de kvar. Men om det är en fråga som enbart är riktad till oss, så ska du skicka mail istället. Alla inlägg i forumet ska handla om BMW.
F: Jag har köpt ny bil. Hur ändrar jag informationen om mig själv och vilken bil jag har?
S: Klicka på "Ändra användare"
F: Jag vill ta bort mitt inlägg. Hur gör man det?
S: Rapportera inlägget och förklara varför du vill att det tas bort.
F: Forumet är riktigt bra. Jag skulle vilja ha samma på min egen sajt. Var har ni fått tag på det?
S: Det har vi utvecklat själva. Är du intresserad av att köpa det kontaktar du oss. info@autopower.se
F: Det är en användare som bara saboterar hela tiden och skriver idiotiska inlägg hela tiden. Varför spärrar ni inte honom??
S: Rapportera inläggen och förklara situationen så tar moderatorerna ställning till vilken åtgärd som skall vidtas.

/Udo Dirkelsniff

Länk
In
355
Inot
745iA -02
Kanske lägga till §11. Inlägg utan radbrytning raderas.

Skämt å sido, men radbrytning underlättar läsningen en hel del.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Första BMW-budordet lyder;
Du skall inga andra märken hava jämte mig!
/A
Andra BMW-budordet lyder;
Du skall inga andra bilar hava framför dig.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Paragraf 3 håller nog inte rent juridiskt då det formellt måste finnas en ansvarigt utgivare här på forumet. Eller har jag fel? :) Dessutom om vederbörande forumdeltagare INTE förfogar över rätten att editera sina inlägg, samt radera dom samma, så förverkar man en del av den personliga kontrollen som användaren förutsätts besitta. AP äger således i praktiken materialet. Och hur funkar det med copyright skyddat material exempelvis bilder utan känd upphovsman som ibland postas i bloggarna av enskilda användare? Materialet som sådant finns på AP:s server, och således sprids vidare från den samma. Det är inte den enskilda postarens som sprider materialet utan AP. Hmm... ;)

§3. "Du står som ensam ansvarig för innehållet i dina meddelanden, och genom din registrering styrker du att hålla AutoPower och dess medarbetare fria från ansvar från alla eventuella ärenden som kan uppkomma genom postandet av dina meddelanden

Sen så är jag nog inte tillräckligt intellektuellt driven för att förstå piken i Hr Dirkelsniffs ovanstående postning. Kan någon exekvera en förklaring utan metafysiska girningar tro. ;) He, he... Nu går jag och sover...

kilroy
§ 3 håller rent juridiskt. AP har inget utgivningsbevis, forumet är omodererat dessutom vilket gör att den enskilde medlemmen är juridiskt ansvarig för sin text. Däremot, vilket jag påpekade för Tommie i samband med den infekterade debatten strax innan AP adm införde en del nyheter, så är ägaren till forumet juridiskt ansvarig för medhjälp till spridandet av allehanda åsikter.

Om dessa är olagliga kan forumägaren faktiskt bli åtalad. Tommie insåg detta och lovade skärpning framöver. Om det blivit någon skärpning är jag inte rätt man att bedöma...däremot förefaller det nödvändigt att AP´s moderatorer med jämna mellanrum läser de regler som gäller eftersom moderatorerna bryter mot dem dagligen. Eller rättare sagt, moderatorerna bryr sig inte om att medlemmarna dagligen bryter mot reglerna...vilket sett ur min synpunkt är lika illa.

Om moderatorerna inte bryr sig om reglerna bör man antingen avskaffa moderatorerna eller reglerna.

Ett exempel....

"OBS!
Rubriker såsom "Hjälp!!!", "En fråga", "Hej", "Jag undrar en sak"
"Jag har problem", "Snabb hjälp önskas" osv godkänns inte och raderas!"

Den regeln bryts det mot ofta på forumet, varför finns regeln fortfarande kvar?

Ett annat exempel...

Många nya trådar läggs in i fel forum vilket man lätt konstaterar efter att man scannar forumets olika delar i 10 minuter.

Varför flyttas inte dessa trådar dit där dom hör hemma? Om vi nu har ett praktiskt system för att kategorisera olika trådar...varför ser inte moderatorerna till att dessa hamnar rätt?

Om jag på 10 minuter var tredje dag upptäcker 5-10 felplacerade trådar, varför upptäcker inte moderatorerna dessa under en hel dag??

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.