AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.324

SMT6 och Lambdasond?

mi
447
min528
525tds Touring -93
Måste man ha en lambdamätare ikopplad när man mappar?

jag förstår att HELLST vill man ha det, men går det utan?

sitter ju inte lambda i min gamla bil, var monterar man den? det är ju dubbla grenrör
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Du MÅSTE inte ha lambda inkopplat till SMT för att kunna mappa men det är ju en klar fördel...

Kan montera en lambdasond i ett utav downepipen... gör uttag i båda så kan du flytta sonden och cheka båda för att va på den säkra sida...

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
mi
447
min528
525tds Touring -93
var hittar man en lambda? bara å ta från nån bil eller? är ju bosch på bmwn..kan jag ta från en volvo med bosch sprut tex?
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Problemet med lambda inkopplad är att t.ex på e36 är att systemet är adaptivt och ställer till det när man ska mappa. Vet att vissa företag rekommenerar att man rycker bort lambda sonden, mappar i "closed loop" tillsammans med en bredbandslambda. Sen när mappningen är över drar du helt enkelt ut den och kör.
Skillnad på smalbands lambda och bredbandslambda också.
Smalband är den som sitter på de flesta bilar orginal, den pendlar mellan av/på med ett lambdavärde på 1 medan en bredbandslambda kan man mäta mycket bredare område som man vill ha tex på ett turbobygge.
Men det är helt andra priser på bredbandslambda och och kräver att man sätter sig ner och läser på lite hur det funkar.
//Thörn
mi
447
min528
525tds Touring -93
ja det har jag läst, men nu är det en E28 det handlar om så det är inget problem för mig!

var hittar man en lambda som fungerar till detta?
mi
447
min528
525tds Touring -93
jag har läst hela den långa tråden om smt5/6 å har kommit fram till att det GÅR att använda en smalbandslambda, men det är givetvis lättare med en bredbands
Det går men det är inget att rekomendera just pga av att det precis lika väl kan visa fel!

Men vågar du chansa osv så självklart att du ska köra med en smalband, din motor ;) hehe

www.535twinturbo.com
snackar vi turbo föresten?

www.535twinturbo.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
just nu snackar vi sugis..men senare blir det nog turbo
okej, för är det inte turbo så går det ju med en vanlig?

www.535twinturbo.com
mi
447
min528
525tds Touring -93
likabra å ta det här snacket sen, har ju inte skaffat nått SMT6 än ändåså.
Pa
124
Pakko
530D -06

tjabba!
hur kopplar man in bredbandslambdan i bilen/smt6 då? kopplar man in sig på orginal lambdakablarna men bredbands(isf vilka) och drar den/dom extra till smt6an (isf vart).. kopplar man sen in sig som vanligt på med smt6an på orginal lambda kablarna?
Du kopplar in dig som vanligt på signalen, men justerar inställningarna för bredbandslambda. Eller vad menar du?
Menar du att du tänkt driva en bredbandslamdasond med SMT6 så är det omöjligt...
Pa
124
Pakko
530D -06

oki då vet jag =)
jag skrev lite tjorvigt där men du förstod mig =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.