AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
869

Kat eller Inte?

Om man ska köpa en bmw 325 e30, ska man då köpa en med kat eller inte?
Kommer antagligen att köra lite trimmat, vad säger bilprovningen om de, antagligen, högre avgasvärdena då?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Beror ju på vilken årsmodell de rör sig om...
Men första 325:an kom ju 1987 (i sverige) och då ska katten sitta där men behöver ej funka.
88 lr 89 så måste den funka!

Så de bästa är väl att köpa en me katt eller alternativ ha ett system me katt som du slänger på inför besikting..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
ALLA bilar som i sitt originalutförande är utrustade med katalysator SKA ha katalysator och den SKA fungera, oavsett årsmodell.

Detta har tagits upp minst 25 gånger, men gamla skrönor tycks vara svåra att ta död på, kanske inte konstigt när de får näring på detta viset...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

parolof
Ingen skröna, såvida inte besiktningsmannen hade fel som jag frågade, hade en Uno Turbo -88 före BMW'n (en viss förbättring, men inte i 0-100 kanske..). På den kollades bara co halten, och han sa att jag fick inte ta bort katten oavsett om den funkade eller inte.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
parolof: Jag tror du missförstog den teknikern. Klar att du får ta bort en icke fungerande att och ersätta den med en fungerande.
Katten måste fungera, även på en 88, men funktionen är inget som kontrolleras av SBP.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jeppe:

Har haft en Chevrolet Camaro -75 med kat, en Camaro IROC-Z -87 med kat och en Pontiac TransAm -85 med kat. Jag plockade bort kattarna på direkt. Samtliga tre gick igenom besiktningen med blanka papper utan katten, trots att de hade kat orginal. Hade jag bara tur att SBP var slarviga de gångerna?

Moffe Greven:

Har du en en nyare bil med kat så gör en adapter som du har mellar besiktningarna, det har jag till min M5.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
parolof: På bilar före 1989 års modell kontrolleras bara koloxidhalten på tomgång. Och mycket riktigt får man inte ta bort katalysatorn. Som sagt!

M femman: För att man ska kunna anmärka på att katalysatorn saknas krävs att man vet att katalysatorn ska finnas där från början. På de "vanliga" bilarna vet man vilka som fick katalysator före 1989 och vilka årsmodeller som hade det, men med lite mer udda modeller som dessutom kan ha haft katalysator väldigt tidigt är det svårare. De flesta modeller finns med i en komponentlista där det står att läsa om bilen var utrustad med katalysator från fabriken, men den tittar man bara i vid misstanke om att det funnits en katalysator som plockats bort...

Jeppe

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Alla svensksålda 325i E30 har katalysator, däremot finns det en del importerade som sakanar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack för ett bra svar! Det blir så många "myter" om sådana här saker. Den mänskliga faktorn är nog den bästa förklaringen när man har "tur" vid besiktningen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mena precis samma sak,uttryckte mig lite suddigt kanske...
Är katt standard ska den sitta där och funka!

Men är den nu av årsmodell innan -89 så kan man ju i princip slå ur innehållet eftersom funktionen inte kollas.
svintoleffe
Man kan nog ta bort katten på en 87, för där mäter dom inte hc värdeerna eller några värden.

Men tar man bort katten måste man sätta ditt egeren.

Om det inte står i bes pappret att det finns en kat på bilen från början.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
svintoleffe: Jag kan inte säga att jag förstår precis vad du menar i ditt inlägg, men rätt låter det i alla fall inte...

Jeppe

svintoleffe
Jesperado

Det jag menar, är att åt 86, så sitter det egr standard på bilarna.

År 87 försvann egr, för då kom katten.

Så tar man bort katten på en 87, så måste man typ ha egr.

För då blir det samma sak.

Eller är jag ute cyklar.

För dom mäter ju inte hc värderna, på 87, vet jag.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du cyklar...

Utsläppskontrollen och kravet på befintlighet av avgasrenande komponenter har ingenting med varandra att göra.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.