AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
547

Motorolja och ljudnivå

andha45
Läste just om en tysk som fått mycket lägre ljudnivå vid motorn efter att ha bytt olja (BMW R6). Enligt honom sjunker ljudnivån med ny olja. Även oljetyp borde ju spela roll: tunn olja = mer slammer. Har ni märkt någon skillnad? Jag har då inte det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Småtickande och mindre "oljud" i en motor kan ofta försvinna med en bra och fräsch olja, men några stora skillnader i motorljud kan jag inte tänka mig att det blir - åtminstone inte om man använder oljor som är något sånär anpassade till användningsområdet.

Frågan är vad han räknar som "motorljud"?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
parolof
Jag märker alltid att motorer går lugnare och tystare med "färsk" olja, särkskilt på min MGB -72 som inte är lika ljudisolerad som min BMW:-) Därför byter jag alltid olja var 500:e mil, detta har diskuterats i denna tråd nyligen Länk

Tunn olja mera slammer, stämmer också, gammalt bilhandlartrick att hålla i tjockare olja för att få tyst på motorer, plus sågspån i växellådor, m.m
andha45
Han mätte ljudnivån med en db-mätare nära motorblocket före och efter oljebytet.

Då är ju ändå BMW R6 en tyst motor. Kan tänka mig att skillnaden är större på 5-cyl Volvo t ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.