|
|
|
|---|---|
|
Hej ska besikta bilen imorn ABS lampan lyste igår. Kommer det att bli nån problem vid besiktningen. En till fråga fläkten som man ser när man kollar på bilen framifrån ska den snurra när bilen är igång. | |
|
ABS lampan får inte lysa när du besiktar! den skall tändas när tändningen slås till, sen är den tänd i några sekunder när bilen startat då ABS systemet gör självtest och sedan skall den slockna! felet kan vara trasig givare eller rostig abskrans på något hjul eller brott i kablaget! MVH Johan K |
|
|
Det är med största sannolikhet en av abs-givarna som spökar. Precis som "Bmwfreaken" påpekar får inte lampan lysa på besiktingen. Jag misstänker även att man inte bara får ta bort glödlampan, då får man anmärkning på detta med. Tur i oturen så måste du göra det på BMW för det krävs DIS-utrustning för att söka efter felaktig givare och nollställning av minnet efter bytet. Dessutom lär du slippa ombesikting då auktoriserade BMW-verkstäder anmäler reparationen direkt till bilprovningen så då sparar du en slant för ombesiktningen! Jag bytte min ena givare i somras för 1400kr hos BMW i Malmö. Bara givaren kostar ca 750kr så jag kan inte se någon ekonomisk eller tidsmässig vinst med att byta själv. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
Philly |
Snälla söta!!!! abs-lampan FÅR lysa! jag besikigade med min lysande, jag frågade ändå.. " nä, det påverkar ju inte bilen köregenskaper" sa dem" hade även lampan lysande för bromsarna! inget fel på dem ändå!!! BMW |
|
Philly// Det gör det inte alls, Jag besiktigad en 320 förra året med lysande ABS och det gick inte genom, däremot har du en lysande Airbag lampa då gör det inget. Du måste haft tur eller amatörer som besiktigade din bil. ------ Länk Länk |
|
|
"Philly" det är nog du som haft en Prao elev på bilprovningen, abs-lampan får INTE lysa vid kontrollen! Det påverkar med allra största sannolikhet köregenskaperna, abs-systemet (samt ev. ASC/DSC) fungerar ju inte!! Finns systemet måste det fungera således. Ett annat exempel är om främre dimljus finns monterat, dessa måste fungera även om de inte direkt påverkar köregenskaperna eller behövs användas någonsin. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
Philly |
ojojoj, sorry! ber om ursäkt!!!! haha, jag trodde ni snackade om AIRBAG lampan! nejnej, ABS går inte igenom om den lyser! sorry!! BMW |
|
På kompisens bimmer lyste oxå ABS-lampan. Det var ett kasst relä, 350 spänn senare var allt ok igen. Hoppas att det fixar sig lika billigt för dig ;-) |
|
svintoleffe |
Det är välkänt att reläna kastar in handken. Så prova o byt relä först. Kristoffer_L.. man behöver inte alls det lämna in bilen på bmw, för att åtgjärda felet. Länk Min Bmw MVH Leffe |
| jag besigtidage i förrgår och fick en 2a på det. | |
|
>Jag bytte min ena givare i somras för 1400kr hos BMW i Malmö. Bara givaren kostar ca 750kr >så jag kan inte se någon ekonomisk eller tidsmässig vinst med att byta själv. Det var konstigt. Jag ser, redan vid en snabbkoll, en ekonomisk vinst på 650 kr, och tidsmässigt kan man väl säga att ett par timmar hemma i garaget oftast är snabbare än att lämna bort bilen, eftersom den oftast får vara ur bruk en hel dag då. Men - det är tydligt när man läser inlägg på detta forum, att självmek inte är något som BMW-föraren i allmänhet befattar sig med. Av någon outgrundlig anledning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.