|
|
|
|---|---|
| Min 520i -88 har nu gått 36400mil. Motorn går fortfarande som en klocka så när som på att den ticker lite när den är kall. Nån som har koll på hur långt motorn kan gå? (Förutsatt att man sköter oljebyten och serviceföreskrifter). Jag vet sedan tidigare att tex Volvo o Mb lätt klarar över 40000mil, men hur är det med BMW:s motorer, framförallt 2-literssexan som sitter i min kärra? | |
|
Hej! Den troligaste orsaken till att du måste byta motor blir nog när kamremmen kuggar över eller går av..OM,det händer.Men det är klart byter du rem+tillb. regelbundet så bör du "klara dig" från dylika haverier också.. Topplyft brukar ske kring 25000mil på dem sexorna,dvs topprenovering inkl. kamaxelbyte då oftast. Visst, bytes olja+filter +som du skriver övrig service följs till "punkt o pricka" så håller de säkert mycket längre. En viss tendens till "blårök" vid uppstart kan väl antagligen förnimmas vid ca 20-25000mil trots ihärdig service, men det kan du kanske leva med? Sedan så kan ingen garantera att inte t.ex toppackningen "blåser" tidigare,eller att toppen spricker...Vilket kan ske vid t.ex en "tillfällig överhettning" pga av "än det ena än det andra".. M20 motorn håller dock lite sämre än M30 enligt min erfarenhet,dvs renoveringsbehovet/ev byte av t.ex toppen tenderar att komma tidigare/oftare på M20 än "stora sexan" M30. OBS! Ingen absolut statistik,utan bara det JAG hört,läst,sett.. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg>>>Lagerbyten i motorn är kanske också en sak som du tycker ska räknas in som "livslängdshämmande" ...Allt i en motor kan naturligtvis bytas efter behov, men det beror oxå på din definition av när det "blir för mycket" med arbete/pengar/tid med motorn och den enligt dig räknas som "slut" :) Mvh Janne. |
|
| Ok! Tackar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.