|
|
|
|---|---|
|
Har haft lite konstigheter med pärlan sista tiden. Löv och skräp hade lagt sig i "baljan" under bromsvätskebehållaren vilket gjort att vatten samlats där efter regn och tvätt. Märkte detta först då det började höras mysko bubblande ljud när jag bromsade... Rensade dräneringen och fick bort vattnet. Nu börjar problemen komma. Först lös ABS lampan lite sporadiskt. Kunde lysa 5-10 min då och då för att sedan slockna. Efter ett tag (några dagar) började även instrumentering att bråka. Hastighetsmätare och diverse andra mätare "föll". Återkommer efter ett tag. Tar sig sakta ikapp den hastighet man är uppe i. Efter ett tag började även radiovolymen att sjunka samtidigt som hastighetsmätaren dog. Detta trodde jag var ett fel som berodde på fukt som tagit sig in ngnstans. Idag har vi -7°C. När jag sätter mig i bilen och kör iväg uppträder bromsarna mkt skumt. Helt okänsliga, tar som f*n redan direkt utan motstånd i pedalen som känns som ngt som går på skumma droger...Vågade inte prova så mycket utan körde mjukt hem, men tycker mig känna ett stopp då jag trycker ner pedalen. då blir det precis tvärstopp. tryckte lite till och då "knäppte" det till och pedalen gick att tryck lite längre ner. Är det ngn som kan ha ngn bra idé vad det kan vara för fel??? | |
| ...kan det ha frusit i bromsservon. ngn som vet hur man fixar det. Har letat förgäves i forumet och bland mektipsen... | |
|
Om ABS givare och annan elektronik börjar spöka på E39 kan det vara styrdonet (elektronikboxen) som behövs bytas. Inte helt ovanligt på 98-00 har jag förstått. Sök på styrdon och du kan se om du känner igen dig. "hasso" på forumet är E39-guru och kan mer om detta. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
hmmm...vetekatten...har även märkt vid provkörning nu i kväll att abs går i gång vid mkt låga hastigheter och lätt pedaltryck. Detta tycker jag tyder på givaren vänster bak. Sen är det radion som också tappar i styrka... tänkte prova att backa med dörren öppen för att se om det plingar. Läste i en tråd att det skulle göra det om givaren bak var ok. |
|
| ...Hasso, vad tror du? | |
| Vad tror ni om att plocka ner bromsservon och torka ur den, är det ngn vits? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jadu. jag har noterat ett liknande inlägg för ganska länge sedan, med spökande bromsservoverkan mm vid kallare temp, man fasiken att jag kommer ihåg vad som var orsaken, elektronikmodulen är inte normalt på en 98 utan från 09/98 dvs -99 årsmodell då bromselektroniken fick ett annat utförande. Rent sporadisk spänningfall, dålig matning, glapp i kablage, dålig kontakt i anslutningdonet på abs enheten. mm. Spänning i bilensel systemt för låg. För väl söka runt lite och se vad jag hittar, kan ju vara nått som frusit igen i servot. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Tydligen finns det en dränering på bromsservot som kan täppa till sig enligt detta inlägg. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag vet att några har haft bekymmer med igensatta kuggkransar vid hjulnaven, de gör att sensorerna inte kan känna av rotationen riktigt. Särskilt vid denna årstiden då slask och is förekommer, man får öppna upp och rengöra/stålborsta osv. Diverse fenomen kan då uppstå, ABS vill gå in utan anledning vid bromsning i låga hastigheter osv. Givaren på vänster bak kollas enkelt genom att öppna dörren lite när bilen rullar, att man behöver just backa var en god skröna...) Att dra upp handbromsen just tills lampan tänds när man rullar ger också pling i gonggongen om givaren funkar. FP |
|
|
Tackar för tipsen! jag har som ganska nybliven ägaren till denna bilen varit het på att polera och tvätta. Årstiden vi har nu med salt och annat skit på vägarna gör ju att en putsnisse som jag kanske blir överambitös med högtryckstvätten ibland...Jag satte på nya snygga alufälgar på vinterdäcken som jag kämpar med att hålla rena. Kanske har jag kommit åt givaren med slangen??? Jag var annars rädd att fukt trängt igenom vid kabelgenomföringen som sitter vid bromsservon (genom torpedväggen) då dräneringen var kass. Mkt tyder på ett givarfel, men jag blev fundersam när radion börja rodda i samband med hastighetsmätaren... |
|
|
Enligt tråden du länkade till hade du ngn beskrivning, tips vid demontering av bromsservon, är det ngt man skulle kunna få kika på?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.