AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
547

330 eller 328

leino
är det verkligen någon skillnad mellan en 330 och en 328 ska förmodligen köpa en i sommar men vet inte fördelar och nackdelar mellan dom

bmw 4ever
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
2,8 liter/3.0liter
193hk/231hk
och mkt tekniskt mer som inte jag kan...
kan inte NM i huvet...
säljs 2.8 fortfarande ny?
om inte 3.0 ny/2.8 gammal...
samt bränsleförbrkning till 3.0:ans fördel skulle jag tro...
rätta mig om jag har fel ngn...jag är inte säker...

ich liebe BMW!
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
lycka till förresten! 3/5 serie? coupe?

ich liebe BMW!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej!

Jag stod i somras inför samma val och det är hur enkelt som helst: 3.0!

Som Cato skriver skiljer det 38 hkr till 3.0-motorns fördel. Det ger bättre prestanda (0-100 på 6,5 sek istf. 7,2 vill jag minnas), något lägre förbrukning och framför allt en helt annan känsla.

2,8-motorn (som inte tillverkas längre) är snäll och ljuv som en symaskin. Bilen går som ett skott men det känns inte. 3,0;an är annorlunda - mycket mustigare och nästan brutal i jämförelse. Ett underbart motorljud och gångkultur nästan som en V8.

Läs tyska AMS test av 330 Ci mot M3 E46 (tror att det var jan el feb 2001). M3 var visserligen snabbare och busigare men fick bra med pisk i helhetsbedömningen och 3,0-motorn kallades ein "Prachtstück". Det är precis vad den är. Köp!
Går nog på linjen att 330 är en nyare bil med en modernare motor. Bränsleförbrukningen är suverän för en bil med 231 hk och 300 Nm (270 Nm från 1500 rpm)

Att man sedan kunde blidka sambon med att det är miljöklass 1 är bara bonus.
Ju
9
Juhlen
A5 -09
A6 -07
Det ligger väl en hel del i det som Tretretti sa.....
Var själv och provkörde en 330 Ci för en månad sedan, jag tyckte inte att skillnaden mot min var särskilt stor. Iofs var ju väderlaget sådant att det mesta släppte rätt fint.

Visst... det är möjligt att 330 är något piggare ... men frågan är om pengarna är värt skillnanden ???

Om vi säger så här: Spelar pengarna ingen roll är ju valet självklart en 330 !!! Men annars tycker jag att du ska prova båda två och skaffa dig en egen uppfattning !
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Gör så här:

Sätt en smärtgräns för hur mycket pengar du är beredd att lägga på din bil. Innanför den smärtgränsen: köp en bil som du blir imponerad av och inte en som är "bra" eller "trevlig". Den tröttnar du fort på och den känns bara trist och dyr.

Lycka till!
Mi
542
Micke R
328i -98
Nu har jag äntligen lite erfarenhet av 330i. Igår var jag med en kompis till Malmö och hämtade upp hans 475 mil gamla 330i.

Min analys:
Skillnaden i kraft var inte så stor som jag trodde att den skulle vara. Visst finns den där men knappast genom att man flyttat momentet uppåt i registret. Snarare drar 330:n över hela registret där 328 drar först från 2800. På högre varv kände jag ingen skillnad i villighet, bara att 330:n drar mer obesvärat än 328:an som tappar andan lite tidigare, lite lättare.
Vid 00:20 inatt testade vi bilen precis norr om Nyköping och den går ju mätaren ut med bibehållet ax. Det gör inte 328:an.
En annan observation jag gjorde var att det gick åt en hel del bensin. Nu hade det exemplar jag körde bara gått 475 mil när vi hämtade den så den kanske inte var riktigt inkörd ännu, MEN om förbrukningen inte sjunker så är 328:an snålare. En skön skillnad till 330:ns fördel är avgassystemet. Det mullrar bak ifrån 330:n 328:an skriker framifrån. (De har väl flyttat på ventilen antar jag)

Kontenta:
Jämfört med 328 är 330i starkare - rakt av! Inte direkt varv-villigare eller med mer spets på topp. Den drar från inga varv och hela mätaren ut. 328 presterar inte mycket om det inte varvet ligger mellan 2800 och 5500.
Allt är ju relativt, men jag måste säga att det tog ett antal omkörningar innan jag klart kunde identifiera och bedöma effektskillnaden.
Effektskillanden är mycket trevlig men knappast himmelsvid.

Så som många andra skrivit ovan, om priset inte spelar någon roll - 330i. Annars är 328:an inte långt efter.
Min nästa blir givetvis en 330i, men jag kommer utan bekymmer njuta av 328:an tills bytesdagen infinner sig.

Mvh / Micke R
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
330 har ett fel: svenska fartgränser...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.